بلیط هواپیما مسافرسلام

پل قیز کورپوسی

لینک های مرتبط :
پل قیز کورپوسی استان اردبیل کوثر

يكي از مهمترين بناهاي پا برجاي استان اردبيل كه نقش اساسي در مطالعه­ي راههاي تجاري و ارتباطي منطقه مي­تواند ايفا نمايد، پل منحصر بفرد قيز كورپي­سي در بخش فيروزآباد شهرستان كوثر است. اين پل عظيم كه بخش­هاي قابل توجهي از آن سالم باقي مانده بر روي قزل اوزن و در يك محيط طبيعي بسيار زيبا و ديدني احداث شده است. پل ذکر شده كه در مسير شاهراه ارتباطي ميانه –اردبيل واقع شده؛ امروزه بشدت در معرض تهديد و تخريب, هم از سوي غارتگران ميراث فرهنگي و هم در اثر عوامل جوي و محيطي است به خصوص كه در صورت احداث سد در دست مطالعه پير تقي اين پل به زير آب خواهد رفت.

قيز كورپي­سی در 4 كيلومتري جنوب غرب روستاي افشار بخش فيروز شهرستان كوثر از توابع استان اردبيل و در مختصات جغرافيايي و به فاصله­ خط مستقيم 36 كيلومتري شهر ميانه، 15 كيلومتري شهر باستاني فيروزآباد ( امروزه روستايي به همين نام در محل شهر باستاني واقع مي­باشد ) و 32 كيلومتري پل قيز كورپي­سي ميانه قرار دارد. قزل اوزن در محدوده­ي پل، باريك و كم عرض بوده و داراي پيچ و تاب­ هاي تند بسياري است. در اين قسمت رود قزل اوزن از ميان كوههاي مرتفع ودره­اي عميق جريان دارد.

استان اردبيل، شهرستان كوثر، بخش فيروز، روستاي افشار ، دره قزل اوزن، قيزكورپوسي4 كيلومتري جنوب غرب روستاي افشار

ـ تاريخچه و وجه تسميه اثر:

قيزكورپي­سي به معناي پل دختر نام رايجي براي ناميدن پل­ها در منطقه­­ آذربايجان است مانند قيزكورپي­سي ميانه، مرند و … در ديگر جاهاي ايران نيز از نام دختر براي پل­ها به كرات استفاده شده مانند پل كرودختر ايلام و لرستان ، پل قلعه داود دختر ايذه، پل دختر دهدشت و… گذشته از پل، بسياري از قلعه­ ها نيز در شمال غرب ايران با نام دختر و پسر مانند قيز قالاسي گرمي، اوغلان قالاسي قره داغ و… ناميده شده است. بر اساس باورها و افسانه­ هاي رايج در منطقه ساخت چنين پل­ها و قلعه ­هايي در ارتباط با دختر و پسري مي باشد كه عاشق يكديگر بوده و فرد عاشق چنين بناهايي را جهت تسهيل در راههاي ارتباطي به معشوق و رفاه حال وي ساخته است. همچنين قيزكورپي­سي در برخي مكتوبات اداري شهرستان كوثر با نام پل پرده­ليس معرفي گرديده است.

پل قيز كورپي­سي داراي 5 پايه­ نامتقارن با ابعاد و اندازه­هاي مختلف است. عرض پايه­ ها با توجه به ارتفاع دهانه­ ها، شيب زمين و به تبع آن حجم آب ورودي به هر كدام از دهانه­ ها محاسبه و تعيين گرديده است و از شمال شرقی به جنوب غربی پايه ­های پل عریض­ تر می­شود. به طوریکه اولين پايه از سمت شمال شرقي باریک­ترین پايه­ پل به عرض 206 متر و بدون موج­ش کن می­باشد. چرا كه سطح آب رودخانه به ندرت و تنها در مواقع طغياني و فصل پرآب امكان رسيدن به اين پايه را دارد. لذا ايجاد موج­ش كن در پايه­ اول ضرورتي نداشته است. دومين پايه­ پل ( از سمت شمال شرقي ) به عرض 86/2 متر و داراي موج­ش كن هلالي شكل در جهت مخالف جريان آب رودخانه مي­باشد. دو پايه­ ذكر شده فاقد كانه يا كنو در قسمت فوقاني و حد­فاصل پايه و روگذر پل هستند. سومين پايه­ پل به عرض 4 متر بوده و داراي موج­ش كن مثلثي شكل در جهت مخالف جريان آب مي­باشد. بدليل تخريب تاق دهانه­ پل در اين قسمت، بخشي از قسمت­هاي فوقاني پايه نيز آسيب ديده است. با اين همه آثار وجود كانه بر روي پايه­ سوم مشهود است. چهارمين پايه، بزرگترين پايه­ي پل و به عرض 10/5 متر مي­باشد. كه داراي دو موج­ش كن مثلثي شكل در جهت مخالف جريان آب و هلالي شكل در سمت موافق با جريان رودخانه است. با توجه به ابعاد و شكل پايه و موج­ش كن­ها اين پايه مهمترين پايه­ي پل محسوب مي­شود كه وزن تاق بزرگترين دهانه­ را متحمل شده و داراي يك كانه نيز مي­باشد. پنجمين پايه­ي پل با عرض 30/4 متر داراي يك موج­ش كن مثلثي شكل در جهت مخالف جريان آب مي­باشد. بر روي اين پايه نيز كانه واقع شده كه سالم­ترين كانه­­ي پل نيز هست. دو بخش انتهايي قيز كورپي­سي كه محل اتصال پل به برجستگي­هاي اطراف مي­باشد؛ با اشكال ذوزنقه­ اي و با مصالح سنگ و ملات آهك ساخته شده است. تمام پايه­ هاي پل و موج­ش كن­ها با مصالح سنگ سياه حاصل از برش­هاي ايجاد شده در بستر سنگي كف رودخانه و ملات آهك احداث گرديده است. بدين صورت كه بخش مياني پايه­ ها و موج­ش كن­ها به صورت لاشه­ و قلوه سنگ غوطه­ ور در ملات آهك مي­باشد و نماي­شان با سنگ­هاي سياه تراش خورده عموماً مكعب مستطيل شكل و به طور منظم ساخته شده ولي كاملاً به همديگر چفت و بست نشده­اند و به همين سبب درز حداكثر 2 سانتي­متري مابين سنگ­هاي تراشيده شده با ملات آهك بند­كشي گرديده است. در نتيجه­  گذر زمان و فرسايش حاصل از برخورد آب به پايه­ ها در برخي قسمت­ها بندكشي­ هاي فوق شسته شده و آسيب ديده است. اين آسيب­ديدگي­ ها به خصوص در پايه­ سوم كه بيشتر از بقيه­ پايه­ ها در معرض برخورد آب رودخانه بوده؛ به چشم مي­خورد. همين عامل يعني برخورد مداوم آب به اين پايه باعث ريخته شدن قسمت­هايي از نماي سنگي گرديده و در دوره­هاي بعد اقدام به مرمت اين قسمت از پايه با استفاده از مصالح آجر و ملات آهك نموده­اند. پايه­ي يكم از سمت شمال شرقي و دو بخش ذوزنقه ­اي شكل, ابتدا و انتهاي پل در قسمت­هاي پي و هم سطح بستر سنگي عريض­ تر احداث گرديده و با افزايش ارتفاع به صورت پلكاني از عرض­ شان كاسته شده است. در احداث پايه­ ها و موج­ش كن­ها اصل قرينه­ سازی رعايت نگرديده و تمام تلاش معمار و سازندگان بناسنگ سياه و ملات آهك مهمترين مصالح ساخت پل قيز كورپي­سي است. در اين بنا آجر تنها در تاق­زني و نماي  بدنه­ پل به كار برده شده و با بررسي­هايي كه در اطراف محل پل انجام داديم به آثار كوره­ آجرپزي برخورد نگرديد. سازندگان پل در مواقعي كه نياز به حجم انبوهي از آجر جهت ساخت پل داشتند؛ اقدام به احداث كوره­ي آجرپزي در نزديكي پل مي­نمودند؛ مانند پل بيستون . اما از آنجا كه در ساخت قيزكورپي­سي به طور عمده از سنگ­هاي اطراف پل در پايه­ ها، بدنه و گذرگاه پل استفاده شده و لذا آجر در مقياس محدود بكار رفته و به نظر مي­رسد به جاي احداث كوره­ آجرپزي در محل، معمار آجر مورد نياز را از شهر باستاني فيروزآباد كه در فاصله­ 15 كيلومتري پل واقع شده؛ تهيه نموده­ است.

پل قیز کورپوسی پل قیز کورپوسی

پل قیز کورپوسیپل قیز کورپوسی
جاباما تور
اگر به هر دلیلی مکان مطلب فوق در نقشه درست نمایش داده نشد، قبلاً از شما پوزش می خواهیم.
مشاهده فاصله مکان موردنظر شما تا پل قیز کورپوسی :
دسته بندی :
برچسب ها :

شاید این مطالب را هم بخواهید ببینید:

در حال بارگزاری...

نظر کاربران:

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

لطفا نظر خود را برای این مطلب بنویسید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.