رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

پیام های غیر کلامی رفتار چهره راهنمایان تور

اشتراک گذاری

در ادامه مبحث پیامهای غیر کلامی به رفتار چهره راهنمای تور می پردازیم. چهره مخاطب شما احتمالا نخستین بخشی از بدن او است که به هنگام گفتگو و رودررو قرار گرفتن به آن توجه می کنید . به همین جهت رفتارهای غیر کلامی چهره اهمیت بسزایی خواهند داشت . تردیدی نیست که رابطه ای میان حالات چهره و احساسات فرد وجود دارد . چهره از جهت دیگری نیز واجد اهمیت است , زیرا در بسیاری موارد قضاوت ما در مورد افراد با نگاه کردن به چهره آنها شکل می گیرد .
با این وجود افراد قادرند تا با کسب مهارت هایی رفتار چهره خود را کنترل کنند . همچنین روشن است که حالات انعکاس یافته در چهره افراد تا حدودی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متمایز است .

مهارت های اصلی که در کنترل رفتار چهره به کار گرفته می شوند را می توان به قرار زیر برشمرد :
نقاب زدن ؛ سرکوب حالتهای مربوط به حالتهای تجربه شده , مثل وقتی که یک بازنده با لبخند به سراغ حریف برنده خود می رود و به او تبریک می گوید .
تشدید؛ اغراق در جلوه دادن احساسات
خنثی سازی ؛ کنار گذاردن هر گونه ابراز هیجان از طریق چهره
تضعیف ؛ کم اهمیت نشان دادن احساسی که داریم از طریق چهره

نکته جالب توجه آن است که مطالعات و پژوهشهای تجربی نشان می دهد که هیچ ناحیه ای از چهره یک فرد به تنهایی بهترین ناحیه در ابراز یک هیجان به حساب نمی آید .

توجه موارد زیر خالی از لطف نیست ؛
– غم در ناحیه چشم ها و پلک ها به بهترین وجه قابل تشخیص است .
– حالت تنفر و تعجب در موارد بسیاری با هم اشتباه گرفته می شوند .
– تنفر اغلب در ناحیه پائینی چهره خود را نشان می دهد
– ترس اغلب در ناحیه چشم ها و پلک ها دیده می شود .
– شادی در ناحیه پایینی چهره وقتی گوشه لب ها کشیده می شود و در ناحیه چشم ها و پلک ها وقتی چشم ها جمع می شود قابل تشخیص است .
– خشم معمولا در گونه ها , دهان ,ابروها و پیشانی خود را نشان می دهد . با این حال فقط از یک ناحیه خاص ادراک نمی شود و برای قضاوت دقیق درباره آن باید حداقل به دو قسمت صورت توجه کرد .
– تعغجب و شگفتی در همه جای صورت قابل تشخیص است و البته بیشتر در ابروها و پیشانی , سپس در چشم ها و پلک ها و سرانجام در بخشی پایینی چهره

یک راهنمای خوب باید بیاموزد که به منظور کنترل بهتر گروه گردشگران همراه خود رفتارهای غیر کلامی چهره خود را مدیریت نماید . به این ترتیب و به عنوان مثال آن هنگام که با بروز مخاطره ای برای گشت مواجهیم با کنترل و مدیریت چهره خود از انتقال احساس ترس و هراس به همراهانمان تاحدود بسیاری پرهیز نماییم .

رفتار چهره  پیام های غیر کلامی رفتار چهره راهنمایان تور

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *