جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیام های غیر کلامی رفتار چهره راهنمایان تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

در ادامه مبحث پیامهای غیر کلامی به رفتار چهره راهنمای تور می پردازیم. چهره مخاطب شما احتمالا نخستین بخشی از بدن او است که به هنگام گفتگو و رودررو قرار گرفتن به آن توجه می کنید . به همین جهت رفتارهای غیر کلامی چهره اهمیت بسزایی خواهند داشت . تردیدی نیست که رابطه ای میان حالات چهره و احساسات فرد وجود دارد . چهره از جهت دیگری نیز واجد اهمیت است , زیرا در بسیاری موارد قضاوت ما در مورد افراد با نگاه کردن به چهره آنها شکل می گیرد .
با این وجود افراد قادرند تا با کسب مهارت هایی رفتار چهره خود را کنترل کنند . همچنین روشن است که حالات انعکاس یافته در چهره افراد تا حدودی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متمایز است .

مهارت های اصلی که در کنترل رفتار چهره به کار گرفته می شوند را می توان به قرار زیر برشمرد :
نقاب زدن ؛ سرکوب حالتهای مربوط به حالتهای تجربه شده , مثل وقتی که یک بازنده با لبخند به سراغ حریف برنده خود می رود و به او تبریک می گوید .
تشدید؛ اغراق در جلوه دادن احساسات
خنثی سازی ؛ کنار گذاردن هر گونه ابراز هیجان از طریق چهره
تضعیف ؛ کم اهمیت نشان دادن احساسی که داریم از طریق چهره

نکته جالب توجه آن است که مطالعات و پژوهشهای تجربی نشان می دهد که هیچ ناحیه ای از چهره یک فرد به تنهایی بهترین ناحیه در ابراز یک هیجان به حساب نمی آید .

توجه موارد زیر خالی از لطف نیست ؛
– غم در ناحیه چشم ها و پلک ها به بهترین وجه قابل تشخیص است .
– حالت تنفر و تعجب در موارد بسیاری با هم اشتباه گرفته می شوند .
– تنفر اغلب در ناحیه پائینی چهره خود را نشان می دهد
– ترس اغلب در ناحیه چشم ها و پلک ها دیده می شود .
– شادی در ناحیه پایینی چهره وقتی گوشه لب ها کشیده می شود و در ناحیه چشم ها و پلک ها وقتی چشم ها جمع می شود قابل تشخیص است .
– خشم معمولا در گونه ها , دهان ,ابروها و پیشانی خود را نشان می دهد . با این حال فقط از یک ناحیه خاص ادراک نمی شود و برای قضاوت دقیق درباره آن باید حداقل به دو قسمت صورت توجه کرد .
– تعغجب و شگفتی در همه جای صورت قابل تشخیص است و البته بیشتر در ابروها و پیشانی , سپس در چشم ها و پلک ها و سرانجام در بخشی پایینی چهره

یک راهنمای خوب باید بیاموزد که به منظور کنترل بهتر گروه گردشگران همراه خود رفتارهای غیر کلامی چهره خود را مدیریت نماید . به این ترتیب و به عنوان مثال آن هنگام که با بروز مخاطره ای برای گشت مواجهیم با کنترل و مدیریت چهره خود از انتقال احساس ترس و هراس به همراهانمان تاحدود بسیاری پرهیز نماییم .

%name پیام های غیر کلامی رفتار چهره راهنمایان تور

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *