رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ شهریور ۱۳۹۹

۴۵ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد

لینک این مطلب کپی شد!

۴۵بنای تاریخی این استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون با حمایت دولت تدبیر و امید مرمت و ساماندهی شده است. رحیم دادی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پل بریم،محوطه امامزاده علی (ع)، کاروان سرای و حمام کهیار و قلعه عزیزی از جمله بناهای تاریخی مرمت شده در هفت سال گذشته تاکنون بوده است.
-و-بویراحمد ۴۵ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت شد
وی اظهار داشت: از این تعداد ۱۶ بنای تاریخی مهم به صورت مستمر و سالیانه مرمت شده است.دادی نژاد میزان اعتبار هزینه شده برای مرمت و ساماندهی این تعداد اثر تاریخی را حدود ۱۸ میلیارد ریال برآورد کرد.به گفته کارشناسان میراث فرهنگی استان برخی از آثار تاریخی مانند مانند بافت تاریخی دهدشت و نقش برجسته های تنگ سولک در این استان قابلیت ثبت جهانی دارند.

ثبت آثار میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی

وی عنوان کرد:همچنین ۲۲ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید ثبت ملی شده است.

دادی نژاد افزود:پل پهلوی در نزدیکی پل بریم در شهرستان باشت، کلوپ باشگاه شرکت نفت گچساران و راه سنگ فرش کوه پاک در شهرستان کهگیلویه از جمله آثار ملی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد در مدت زمان یاد شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در هفت ساله گذشته ۲۴ اثر معنوی مردم استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی تاکید کرد: فن ساخت کیفار،مهارت بافت گلیم،جاجیم،گلیم مشته،،دوخت لباس های محلی زنانه و مردانه،سبدبافی،گهواره محلی،جشن انارو غذاهایی مانند شله ماش و دم پخت از جمله آثار معنوی ثبت ملی شده مردم کهگیلویه و بویراحمد در این مدت بوده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تعداد آثار طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی استان در دولت تدبیر و امید را هشت مورد عنوان کرد.

دادی نژاد بیان کرد:درخت سرو لار،آبشار کمردوغ،غار نزل،غار ده شیخ،چشمه کورسا،چشمه بلقیس و دریاچه برم الوان از جمله جاذبه های طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی از سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده است.

نقش برجسته‌های تنگ سولک در سال ۱۳۱۶ نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

ثبت محوطه های تاریخی

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ محوطه تاریخی استان ثبت شده گفت: ۲۳ مورد از این تعداد در سال ۱۳۹۲ تاکنون بوده است.

وی تعداد آثار میراث فرهنگی شناسایی شده استان را ۲هزار اثر ذکر کرد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تا زمان حاضر ۷۲۰ اثر میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی تصریح کرد:آسیاب ها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستان های تاریخی، پل ها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

دادی نژاد عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

موزه ها معرف میراث فرهنگی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمدبا اشاره به اینکه هم اکنون یک موزه دولتی در استان فعالیت دارد گفت: هفت پروانه موزه های شخصی سال ۱۳۹۲ تاکنون از سوی این اداره صادر شده است.

دادی نژاد افزود:میراث فرهنگی استان با اعطای مجوز و کمک های بلاعوض برای مرمت اشیای موجود در موزه های خصوصی از موزه داری شخصی حمایت می کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون سه موزه شخصی شامل موزه سکه و اشیای تاریخی یاسوج و موزه های اشیا و اسناد تاریخی گچساران و سوق در کهگیلویه وبویراحمد فعالیت می کند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت اشیای تاریخی موجود در موزه های شخصی گچساران و بویراحمد اختصاص یافته و اجرای طرح مرمت اشیای موجود در این موزه ها هم اکنون در مرحله عقد قرارداد است.

وی بیان کرد: اعطای مجوز فعالیت برای موزه اشیا و اسناد تاریخی شهرسوق نیز در دستور کار است.

مرمت اشیای تاریخی

دادی نژاد همچنین از اختصاص ۴۰۰میلیون ریال برای مرمت اشیای تاریخی موزه یاسوج خبر داد و افزود: طرح مرمت ۱۰۵ قطعه از اشیای تاریخی این موزه هم اکنون در حال اجراست.

وی عنوان کرد: احداث ساختمان موزه نفت در گچساران و موزه اشیای تاریخی یاسوج از دیگر اولویت ها برای زنده نگه داشتن هویت ملی و یادگارهای گذشتگان است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تعداد اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را هشت هزار عدد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۳۱۶ قطعه در موزه نگهداری و ۵۰ مورد نیز ثبت شده است.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۲۵ قلم از اشیای تاریخی موجود در استان مرمت شده است.دادی نژاد همچنین از برپایی هفت نمایشگاه دوره ای در موزه استان در هفت ساله گذشته خبر داد.

یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.سکه‌ها، ظروف سفال و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می‌شناسند.این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.

این استان در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *