رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ آذر ۱۳۹۸

یک دوست‌دار محیط زیست چگونه سفر می‌کند؟

لینک این مطلب کپی شد!

یکی از راه‌های لذت بردن از زیبایی‌های کره زمین و طبیعت جهان هستی، سفر کردن است. بسیاری از افراد این شانس را دارند که با خرید بلیط هواپیما اعم از بلیط داخلی یا خارجی، از جهان پیرامون خود نهایت لذت را ببرند. اما متاسفانه گاهی اوقات رو‌به‌رو شدن با صحنه‌های ناخوشایندی که توسط بسیاری از گردشگران و توریست‌های پرواز خارجی و یا بازدیدکنندگان داخلی ایجاد می‌شود، ناراحت کننده است. آسیب‌ها و آلودگی‌های موجود در محیط زیست، چشم انداز زیبای طبیعت را به منظره‌ای زشت تبدیل می‌کند.

طبیعت گردی یک دوست‌دار محیط زیست چگونه سفر می‌کند؟

اگر قصد دارید برای طبیعت گردی با خرید بلیط هواپیما به مکانی سفر کنید باید بدانید که اولین اصل در طبیعت گردی این است که نه چیزی به محیط زیست اضافه کنیم و نه چیزی از طبیعت کم کنیم. قبل از سفر با پرواز خارجی یا داخلی یادمان باشد که باید به گونه‌ای سفر کنیم که طبیعت، بکر و دست نخورده باقی بماند تا علاوه بر ما دیگران نیز از زیبایی‌هایش لذت ببرند.
اگر به حفظ طبیعت علاقه دارید با ما همراه باشید تا بدانید که چطور در سفرهای خود از طبیعت نیز مراقبت کنید و بلیط داخلی و خارجی خود را با آگاهی بیشتری تهیه کنید.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از تهیه بلیط داخلی و یا پیمودن راهی طولانی در پرواز خارجی به جای مواجه شدن با جنگلی سرسبز و یا ساحلی زیبا و تمیز، با منظره‌ای زشت و زننده روبه‌رو شده‌اید. مناظر زشتی نظیر کوهی از زباله، دود آتش، درختان شکسته و یا پلاستیک‌هایی که در دامن طبیعت رها شده‌اند، می‌تواند هر گردشگری را از خرید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی ناامید کند. رعایت نکردن این موارد می‌تواند باعث به خطر افتادن اکوسیستم طبیعت و حیات گیاهان و جانوران شود. با رعایت راهکارهای زیر می‌توانید سفری سالم و بدون کوچک‌ترین آلودگی زیستی را تجربه کرده و پروازخارجی یا داخلی خاطره‌انگیزی را برای خود به یادگار بگذارید.

سبک سفر کنید
از اصول اساسی هنگام سفر می‌توان به حمل بار کمتر اشاره کرد. قبل از خرید بلیط داخلی یا خارجی تصمیم بگیرید که سبک بال سفر کنید اگرچه هر کسی دوست دارد در طول پرواز خارجی و یا حتی داخلی، لباس‌ و کفش اضافی با خود ببرد تا در شرایط مختلف از آن‌ها استفاده کند. اما این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که سبک کردن چمدان و کوله پشتی، شما را از شر بار اضافی خلاص کرده و باعث می‌شود اثر کمتری از شما روی زمین باقی بماند.

انتخاب پروازهای بدون توقف
خریداران بلیط هواپیما می‌دانند که سفر با هواپیما دارای مزایا و معایب متعددی است که هر یک از افراد با در نظر گرفتن شرایط خود، آن را انتخاب می‌کنند. به عنوان یک خریدار بلیط داخلی یا خارجی که دوست‌دار محیط زیست است باید بدانید که هواپیماها کربن دی اکسید بیشتری را نسبت به سایر وسایل نقلیه تولید می‌کنند که مسافت نیز تاثیر بسزایی در این امر دارد. پیشنهاد ما به شما انتخاب پروازهای بدون توقف در مسیرهای طولانی است. این پروازها تولید دی اکسید کربن را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

طبیعت گردی یک دوست‌دار محیط زیست چگونه سفر می‌کند؟

جمع‌آوری زباله‌های موجود در طبیعت
اگر دوست دارید همواره با خرید بلیط داخلی یا خارجی به نقاط زیبای جهان سفر کنید و از طبیعت آن لذت ببرید، ساده‌ترین راه برای کمک به محیط زیست، آلوده نکردن آن است. برای تجربه سفری سازگار با محیط زیست برای مثال گشت و گذاری چند ساعته در طبیعت، بهتر است از مسیرهای پاکوب شده یعنی مسیرهایی که از قبل مشخص شده است حرکت کنید. رعایت این موضوع باعث می‌شود تا به گیاهان و گل‌ها و یا بافت طبیعی جنگل آسیبی نرسد. هرگز از طبیعت یادگاری‌هایی نظیر گل، تکه چوب، سبزه و… برنداشته و اگر زباله‌ای را در مسیر خود مشاهده کردید حتما آن را از روی زمین بردارید و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی
در اکثر مواقع گزینه اصلی مسافران برای سفر به یک شهر یا جابه‌جایی در شهری که در آن ساکن هستند، ماشین شخصی است. اما استفاده از حمل و نقل عمومی نظیر خرید بلیط ارزان هواپیما، قطار و یا اتوبوس می‌تواند راهکاری سازگار با محیط زیست باشد. استفاده از حمل و نقل عمومی تا میزان زیادی از آلودگی هوا و گرم شدن زمین می‌کاهد. دوچرخه سواری نیز به عنوان یک وسیله سالم و بدون آلایندگی گزینه‌ای است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. پس بهتر است قبل از سفر مطابق با مقصد خود، وسیله نقلیه مناسب را انتخاب کرده و علاوه بر لذت بردن ازسفر به حفظ محیط زیست نیز کمک کنید.

اقامت در محیط‌های سازگار با طبیعت
پس از تهیه بلیط ارزان هواپیما برای داشتن سفری خاطره‌ انگیز و ماندگار بهتر است در اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست بمانید. بسیاری از توریست‌های پرواز خارجی سام سیر ترجیح می‌دهند به جای اقامت در هتل‌های لوکس و پنج ستاره در این خانه‌ها تعطیلات خود را بگذرانند. گردشگرانی که به آفریقای جنوبی سفر می‌کنند از جمله این افراد بوده و در کلبه‌های جنگلی و اقامتگاه‌های بومگردی ساکن می‌شوند، زیرا این کلبه‌ها از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و قابل بازیافت هستند در نتیجه سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند.

طبیعت گردی یک دوست‌دار محیط زیست چگونه سفر می‌کند؟

چند نکته مهم
اگر پس از تهیه بلیط ارزان هواپیما قصد سفر به طبیعت و جنگل را دارید، همیشه یک کیسه زباله همراه خود داشته باشید تا هنگام رفتن به مکان‌هایی نظیر دریا و جنگل در صورت نبودن سطل زباله، از آن‌ها استفاده کنید. برای آنکه سفر پاکیزه‌تری را در طبیعت داشته باشید نباید به هیچ عنوان زباله‌های تر و پسماندهای مواد غذلیی خود را در طبیعت کنید. بهتر است از صابون و پاک کننده‌های قابل تجزیه برای رعایت بهداشت فردی خود استفاده کنید. قبل از سفر با هرگونه پرواز خارجی یا داخلی به فرزندان خود آموزش‌های لازم را جهت آسیب نرساندن به گیاهان و طبیعت بدهید. یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش دادن به کودکان خواندن کتاب‌هایی با موضوع محیط زیست می‌باشد تا به وسیله آن رفتار صحیح و درست با گیاهان، جنگل، حیوانات و… را بیاموزند.

از ظروف یکبار مصرف و وسایل پلاستیکی تا حد امکان استفاده نکرده و سعی کنید در طول سفر، مواد تجزیه شدنی را جایگزین این ظروف کنید. همانطور که می‌دانید تقریبا هزاران سال زمان لازم است تا موادی نظیر پلاستیک و نایلون در طبیعت تجزیه شوند.
اگر با امکانات لازم سفر می‌کنید می‌توانید زباله‌های تجزیه شدنی مانند پسماند مواد غذایی و پوست میوه را در محیط‌هایی مانند جنگل در زیر خاک دفن کنید. بهتر است از گازهای کوچک سفری که به راحتی در کوله پشتی شما جا می‌شود برای گرم کردن غذا و یا تهیه چای استفاده کنید. در غیر این صورت اگر مجبور شدید که آتش روشن کنید این کار را در مکان‌های بکر و جدید انجام ندهید تا باعث آسیب رسیدن به بافت جنگل و پوشش گیاهی آن منطقه نشوید.
همچنین شما میتوانید از ۲۴ نکته درباره پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما استفاده نمایید.
هنگام ترک محل اسکان، حتما از خاموش بودن تمامی قسمت‌های آتشی که برافروخته‌اید اطمینان حاصل کنید. برای انجام این کار بهتر است روی آتش را با خاک بپوشانید و یا روی آن آب بریزید. هنگام خرید بلیط ارزان هواپیما برای سفر به نقاط زیبای ایران، می‌توانید برای کسب اطلاعات بهداشتی و زیست محیطی مربوط به مناطقی که قصد اقامت در آن را دارید، از افراد محلی یا راهنمای تور کمک بگیرید.
هرگز ته سیگار خود را در طبیعت رها نکرده و اگر به سیگار کشیدن عادت دارید همیشه یک قوطی مخصوص ته سیگار همراه خود داشته باشید. هرگز در طول سفر خود به طبیعت، به حیوانات آسیب نرسانید و از شکار آن‌ها خودداری کنید. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰، هر گونه تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی را به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش دهید.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده متوجه شدیم که می‌توان بدون آسیب رساندن به طبیعت به نقاط زیبای دنیا سفر کرد. اگر شما می‌توانید با یک پرواز خارجی یا داخلی به مناطق زیبای گردشگری سفر کنید و از آن لذت ببرید، نتیجه تلاش گذشتگان است در نتیجه تمام نسل‌های آینده هم از این کره خاکی سهمی دارند پس حق آن‌هاست که از زمینی تمیز و هوایی پاک لذت ببرند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *