رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مرداد ۱۴۰۲

یخدان گلی خلیل آباد

اشتراک گذاری

یخدان گلی خلیل آباد ،نمایانگر ذوق و فرهنگ مردمان این منطقه در بهره برداری و استفاده از یخ می باشد. این بنا متعلق به اواخر دوران قاجار بوده و در سال ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۳۰۳۶۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. يخدان گلی که زمانی محل تأمين يخ و آب سرد اهالی بوده است و از اين مکان در فصل گرما، آب سرد و گوارا تهيه می کردند. اکنون به اثری تاریخی برای گردشگران تبدیل شده است. این بنای گلی به شکل مخروط بوده و مصالح به کار رفته در آن خشت خام و ملات گل است.

یخدان گلی خلیل آباد
همچنین دو اتاقک که در گذشته یکی انبار کاه و دیگری اتاق یخدان بان بوده چسبیده به بنا ساخته شده است. از نكات جالب توجه این یخدان گلی استفاده از قطعات درشت چوب در میان شکاف قطرها است كه نقش سازه ای دارد. برای استقامت بیشتر دیواره یخدان كاربرد داشته است. بنای یخدان که مربوط به دوره قاجاریه میباشد در سال ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۳۰۳۶۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و در سال ۱۳۹۳ توسط وراث مرحوم محمد رضا ضیائی به میراث فرهنگی واگذار شده و در خیابان باهنر ۱۵ خلیل آباد قرار دارد.

یخدان گلی خلیل آباد

جاهای دیدنی اطراف یخدان گلی خلیل آباد

شهرستان خلیل آباد دارای ۸۵ اثر تاریخی شناسایی شده و یازده اثر تاریخی و چهار اثر ناملموس ثبت شده در فهرست اثار ملی است. مسجد جامع خلیل اباد از مهم ترین آثار تاریخی و چشمه های آبگرم طبیعی خلیل آباد از جاذبه های گردشگری شهرستان خلیل اباد است.

یخدان گلی خلیل آباد

یخدان گلی خلیل آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *