رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گونه در حال انقراض سین هشتم سفره‌های نوروزی!

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ – خبرگزاری میراث فرهنگی – محیط زیست – با گرم شدن هوا و جوانه زدن درختان، بوی بهار بیش از گذشته به مشام می‌رسد. در این میان دو هفته مانده به تحویل سال نو، بازار نوروزی داغ داغ است. از فروش لباس و نقل و شیرینی گرفته تا فروش سبزه و ماهی قرمز و البته گونه‌های در حال انقراض در بازارهای نوروزی.

این روزها هرکجا که سر می‌زنیم و در هر خیابانی دست فروش‌ها بساط خود را پهن کرده‌اند و انواع مایحتاج نوروزی را به فروش می‌رسانند. بازار ماهی قرمزها هم که داغ داغ است. ماهی‌ قرمزهایی که البته در سایر رنگها مانند سفید و سیاه هم به فروش می‌رسند.

در کنار این ماهی‌های رنگی، گونه‌های دیگری همچون لاک‌پشت‌های کوچک، مارهای آبی و البته سمندر لرستانی هم موجود است که با قیمت‌هایی اندک به فروش می‌رسند. جسه کوچک و بامزه این موجودات سبب می‌شود تا هر خریداری به آنها علاقه‌مند شود و در صدد خرید آنها برای تکمیل آکواریوم نوروزی خود برآید.

IMAGE635300559769800055 گونه در حال انقراض سین هشتم سفره‌های نوروزی!

غافل از آنکه سمندر لرستانی گونه‌ای دوزیست دمدار است که تنها در کشور ایران آن هم درمرزهای جنوبی استان لرستان و شمال خوزستان یافت می‌شود. این دوزیست به شدت در معرض انقراض است.

سمندر لرستانی به دلایل مختلف در حال حاضر جرء لیست قرمز واحد حفاظت جهانی (IUCN) قرار گرفته است. موقعیت حفاظتی این گونه در IUCN در وضعیت بسیار بد حفاظتی یعنی CR قرار گرفته و احتمال انقراض این گونه در طی دهه آینده داده شده‌است.

تمام این امور درحالی عنوان می‌شود که چندی پیش نیز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف و ضبط حدود ۳۰۰ سمندر لرستانی و لاکپشت در دو بازار میوه و تره بار استان تهران خبر داده بود. که البته این روزها نه تنها در بازار میوه و تره بار بلکه در پارکینگ‌های آریاشهر و ستارخان که تبدیل به بازارچه‌های نوروزی شده‌اند نیز به فروش می‌رسند تا شاید با فروش سمندر لرستانی سین هشتم سفره‌های نوروزی تکمیل شود.

لازم به ذکر است که به گفته مسئولان و کارشناسان محیط زیست، زیستگاه اصلی سمندر لرستانی در مناطق آبشاری است و برخلاف بقیه سمندرها در رودخانه‌ها کمتر دیده می‌شود و وجود آب فراوان و البته با منبع آبشاری آن که حاوی اکسیژن بالایی است یکی از مهمترین فاکتورهای کمک کننده به بقاء این گونه است. در واقع نگهداری آن در منزل سبب مرگ او خواهد شد.

البته گفته می‌شود، لاک پشت گوش قرمز که در کنار ماهی‌های قرمز به فروش می‌رسد نیز جزو گونه‌های غیربومی است که از خارج از کشور برای فروش و نگهداری به عنوان حیوان خانگی به کشور وارد شده اند.

این گونه پس از مدتی نگهداری در منازل پس از پایان ایام نوروز توسط مردم در عرصه‌های طبیعی از جمله رودخانه‌ها و آبگیرها رها می‌شوند. درحالی که این حیوانات گونه‌های مهاجم بوده و پس از سازگاری با طبیعت منطقه رهاسازی شده به رقابت با گونه‌های بومی پرداخته و بسیاری از آنان را ازبین می‌برند.

146219_485 گونه در حال انقراض سین هشتم سفره‌های نوروزی!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *