رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ بهمن ۱۴۰۱

گور دلمن خارک

اشتراک گذاری

kl,گور دلمن خارک یکی از جالبترین جاذبه های گردشگری جزیره خارک می باشد. در اصل گور دلمن متشکل از دو تخته سنگ بزرگ است که بر فراز کوهستان جزیره به‌صورت ضربی روی هم قرار دارند. طبق باور گیرشمن، باستان‌شناس فرانسوی، این اثر نمونه‌ای از گورهای دلمن به‌ شمار می‌رود. و به هزاره‌ یکم پیش از میلاد مسیح، یعنی حدود سه هزار سال پیش تعلق دارد. اهالی خارک این اثر را خواهران می‌نامند. بومی‌ها اعتقاد دارند که این دو سنگ در واقع دو خواهر بوده‌اند که برای مصون ماندن از اجنبی‌ها از خداوند خواسته‌اند تا آن‌ها را به صورت سنگ درآورد.

دلمن ها ابنیه ها و گورهای ابتدایی است که با تخته سنگهای بزرگ و بدون استفاده از ملات ساخته می شدند. تحت عنوان عمومی دولمن یا دلمن از آنها نام برده می شود. دلمنها در دو گروه بزرگ و کوچک قرار می گیرند که دسته بزرگ مسکن اولیه شبیه به غار است. دسته کوچک به عنوان مقبره استفاده می شده است. در کاوش های باستان شناسی دلمن های بزرگ گاهی تا شش متر طول، دو متر عرض و دو متر ارتفاع داشته. و در داخل دلمن های کوچک اسکلتهای انسان به همراه وسایل زندگی و ابزار جنگی کشف شده است.

گور دلمن خارک

حیات پس از مرگ؛ اعتقاد جاودانه انسانها

یکی از مهمترین خصوصیات دلمن ها خاک سپاری افراد به همراه وسایل زندگی شخصی است. از این رو دلمن ها جزو گنجینه های اصیل کاوشهای باستان شناسی بوده که توجه سودجویان را نیز به خود جلب کرده است. بطوریکه از دلمنهای موجود در منطقه آذربایجان جز تخته سنگهای شکسته چیزی به یادگار نمانده است . گنجینه های دفن شده به همراه جسد انسانهای اولیه جیب سودجویان را انباشته کرده تا مردم این مناطق جز نقش کمرنگی از این آثار باستانی ثمره ای نداشته باشند.

دلمن ها برای جوامع اولیه که از راه شکار و جمع آوری غذا زیست می کردند. محل مناسبی برای زندگی بوده و در ادامه به عنوان مقبره استفاده می شده است. دفن وسایل زندگی شخصی به نوعی اعتقاد انسانهای اولیه به زندگی پس از مرگ را نشان می دهد که در دلمن ها نمونه باستانی آن به وضوح دیده می شود.گور دلمن خارک نمونه ای دیدنی از این دولمن ها می باشد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *