جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گلایه مندی گردشگران از دریافت مبلغ ورودی برای جنگل ابر شاهرود

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ تیر ۱۳۹۸

جنگل ابر با ۳۵ هزار هکتار مساحت در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود در استان سمنان و مسیر جاده شاهرود به آزادشهر در کنار روستای ابر قرار دارد و به این دلیل که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

در این جنگل ابرها آنقدر به درخت‌ها نزدیک هستند که به نظر می‌رسد جنگل میان ابرها قرار گرفته و می‌توان روی ابرها به گشت و گذار پرداخت، به باور بسیاری از گردشگران این جنگل یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران است.

کمتر از یک کیلومتر که روستای ابر پشت سر گذاشته می‌شود، انبوه خودروهایی دیده می‌شوند که برای پرداخت ورودی به جنگل متوقف شده‌اند.

برخی از گردشگران که بیشتر آنها از دیگر نقاط ایران می آیند، برای پرداخت حق ورود توجیه نیستند با دریافت کنندگان وجه مشاجره کرده و می‌گویند چه دلیلی دارد برای استفاده از محیط جنگل، عوارضی هم به دهیاری روستای ابر باید داده شود.

حسین احمدی که به همراه خانواده اش از تهران برای دیدن جنگل ابر آمده است، به خبرنگار ایرنا گفت: به طور معمول عوارض برای ارائه خدمت از مردم دریافت می‌شود، در حالی که هیچ خدمتی برای مردمی که از ابر دیدن می‌کنند؛ داده نمی‌شود.

جنگل ابر گلایه مندی گردشگران از دریافت مبلغ ورودی برای جنگل ابر شاهرود

اکرم السادات حسینی یکی دیگر از مسافران هم گفت: بیشتر نقاط این جنگل با میله گذاری، منطقه حفاظت شده معرفی شده و ورود به آن ممنوع است، در حالی که در روزهای تعطیل و با هجوم مسافران هیچ نظارتی نبوده و برخی از مردم به این مناطق هم وارد می‌شوند.

داوود میر قاسمی یکی از مسافران یزدی هم گفت: جاده کم عرض و پرپیچ و خم روستای ابر آسفالت نامناسبی دارد، بسیاری از مسافران با این جاده آشنا نیستند و ممکن است خطراتی برایشان بوجود آید.

وی افزود: ساخت چند پناهگاه برای اسکان موقت مسافران در هنگام بارندگی و نیز پایگاه امدادی از دیگر نیازهای اساسی این جنگل است.

علاوه بر مسافران برخی از مردم روستای ابر نیز از وضعیت عمومی این روستا ناراضی هستند، به گفته آنها با وجود دریافت عوارض بسیار زیاد از مسافران، امکانات رفاهی روستا نامناسب بوده و تغییر محسوسی در آن ایجاد نشده است.

دریافت ورودی جنگل ابر بهای خدمات است

دهیار روستای ابر به خبرنگار ایرنا گفت: در قبال گرفتن مبالغ ورودی به جنگل ابر از گردشگران خدماتی هم ارائه می‌شود.

محمدرضا اسلامی افزود: امسال یک شرکت گردشگری خصوصی متولی خدمات در جنگل ابر شده و در مصوبه‌ای که با اداره محیط زیست داشته ورودی به جنگل ابر برای هر فرد مبلغ ۱۰ هزار ریال یا هر خودرو سواری پنجاه هزار ریال، مینی بوس ۲۰۰ هزار ریال و اتوبوس ۴۰۰ هزار ریال بعنوان بهای خدمات تعیین کرده است.

اسلامی با بیان اینکه خدماتی که ارائه می‌شود در حوزه کاری طرح هادی دهیاری و شورا نیست، تصریح کرد: دهیاری‌ها می‌توانند در حوزه طرح هادی ارائه خدمات داشته باشند و منبع درآمد بر اساس عوارضی است که به صورت سالانه توسط شورای بخش یا بودجه سالانه دهیاری‌ها تصویب می‌شود.

وی تاکید کرد: در خارج از محدوده طرح هادی ارائه هر گونه خدمات معطوف بر این است که منبع درآمد تأمین شود یا دولت و سازمان‌های مربوطه امتیازی به دهیاری و شورای منطقه داده و تأمین اعتبار کنند تا این خدمات به طور رایگان به مردم داده شود.

دهیار روستای ابر با بیان اینکه اداره امور جنگل باید از راه جذب درآمدهای خصوصی انجام شود، افزود: تعدادهشت تن برای ارائه خدمات در این منطقه توسط شرکت گردشگر خصوصی مشغول به کار شده‌اند.

وی اظهار داشت: یک تن در ورودی روستا راهنمایی‌های اولیه در خصوص محل‌های قابل تردد به گردشگران را تذکر داده و سپس کیسه زباله در اختیار مسافران برای جلوگیری از پراکندگی زباله در سطح جنگل قرار می‌دهد.

اسلامی با بیان اینکه در مردادماه سال گذشته به دستور مقامات در یک بازه زمانی کوتاه این ورودی برداشته شد، تصریح کرد: در این بازه زمانی کوتاه فاجعه زیست محیطی شکل گرفت و با حجم زیادی زباله و پراکندگی زیادی مواجه شدیم.

دهیار روستای ابر با اشاره به اینکه ۲ سال قبل متولی امر در ورودی جنگل ابر دهیاری روستا بود، افزود: از ۲۵ فروردین تا ۲۰ مهرماه سال ۹۶ مبلغ یک میلیارد و ۶۰ میلیون ریال درآمد حاصل شد.

وی با بیان اینکه از این درآمد ۷۸۰ میلیون ریال صرف هزینه‌های جاری شد، ادامه داد: این موجب اشتغال ۶ تن که ۲ تن در ورودی ،۲ تن در نظافت سرویس بهداشتی و جمع آوری زباله‌ها و ۲ تن هم برای گشت انتظاماتی و راهنمایی به مسافران برای محل اتراق و محل برپایی آتش جنگل ابر شد.

اسلامی یادآور شد: ۲۸۰ میلیون ریال مابقی درآمد در سنگ فرش معابر روستای ابر هزینه شد.

دهیار روستای ابر خاطر نشان کرد: طرح زیرسازی و آسفالت گرم جاده روستای ابر تا ورودی جنگل ابر شاهرود با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۸۴۹ میلیون ریال به طول ۷ و نیم کیلومتر در مدت سه ماه اجرا می‌شود.

مدیر عامل شرکت گردشگری چشمه ساران ابر هم گفت: همه فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت براساس تفاهم نامه بین شرکت و اداره محیط زیست شاهرود انجام می‌شود.

علی آشوری با بیان اینکه محدوده حضور گردشگران نیز مشخص شده است، افزود: بر اساس تفاهم نامه سه نقطه “تلکا تخته”، “قلعه چه” و”تخته شبدری” محدوده تردد مسافران و گردشگران تعیین شده است.

وی از وجود ۱۵ چشمه سرویس بهداشتی در این محدوده خبر داد و افزود: هم اکنون تعداد ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی هم در حال ساخت است و برای احداث ۳۲ سرویس بهداشتی هم پیش بینی‌های لازم انجام شده است.

آشوری همچنین از جایگذاری یک منبع آب آشامیدنی ۶۰ هزار لیتری در چند روز گذشته خبر داد و یادآور شد: تاکنون یک منبع آب شرب ۱۲ هزار لیتری، یک منبع ۴ هزار لیتری و تعدادی منبع ۵۰۰ لیتری در محدود اسکان مسافران مستقر شده است.

مدیرعامل این شرکت گردشگری با اشاره به اینکه ۲ چادر فروشگاه مواد غذایی نیز در این مجموعه مستقر است، تصریح کرد: یک تانکر آب به طور مستمر برای تأمین منابع آب تعبیه شده خدمات آبرسانی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: جمع آوری زباله، تأمین آب شرب، گشت اطفا حریق و راهنمایی گردشگران و نظافت سرویس‌های بهداشتی از جمله خدمات ارائه شده توسط این شرکت است.

جنگل ابر شاهرود که از جنگل‌های دوره هیرکانی و قدمت آن به بیش از سه میلیون سال می‌رسد، آوازه بین المللی دارد، برای خدمات دهی بهتر و بیشتر و رفاه حال گردشگران بودجه‌ای ملی وتوجه همگانی را می‌طلبد.

این جنگل به عنوان دومین اثر طبیعی کشور بتازگی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که این رخداد زمینه ساز توسعه گردشگری در استان است.

این جنگل‌ها با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

منطقه ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود استان سمنان قرار دارد. این منطقه که به نام جنگل‌های ابر معروف است، در ارتفاعات آن به صورت چمنزار و یا مراتع دارای درخت و در پایین دست آن به جنگل با گونه‌های متنوع دیده می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *