جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گرمابه پهنه سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مرداد ۱۳۹۸

گرمابه پهنه یکی از بناهای تاریخی سمنان است که ۵۶۷ سال از تاریخ بنای اولیه آن می گذرد. گرمابه پهنه از بناهای قرن نهم هجری قمری است که در سال ۸۵۶ ه. ق به دستور خواجه غیاث الدین محمد ابن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی از وزرای دوره تیموری بنا گردیده است. گرمابه پهنه در بخش مرکزی شهر سمنان و در کنار مجموعه مسجد جامع، مسجد امام، تیمچه پهنه و راسته بازار قرار گرفته است. گرمابه پهنه در سال ۱۳۶۷ و پس از انجام عملیات مرمت به صورت موزه تغییر کاربری داده و هم اکنون مورد بازدید عموم قرار گرفته است.
این‌ بنا در زمان‌ مظفرالدین‌ شاه‌ قاجار (در سال‌ ۱۳۱۲ ه.ق‌) و به‌ دستور حاج‌ ملاعلی‌ حکیم‌ الهی‌ دانشمند معروف‌ تعمیر و نوسازی شد. یکی‌ از قسمت‌های‌ جالب‌ توجه‌ این‌ حمام‌ سر در زیبا و کاشیکاری‌ شده‌ آن ‌است‌، در بالای‌ در ورودی‌، اشعاری‌ به‌ خط‌ نستعلیق‌ خوانا و ماهرانه نوشته‌ شده است.
حمام پهنه مشتمل‌ بر سه‌ قسمت‌ رختکن یا سر بینه‌، گرمخانه‌ و خزانه‌ است‌ و در مساحت تقریبی یک هزار متر مربع در شمال غربی تکیه پهنه ساخته و دو در ورودی آن برای ورود آقایان و خانم ها پیش بینی شده است. در مردانه که دارای ۲ صفه می باشد از سه طرف دارای کاشیکاری است در بالای در کتیبه ای از کاشی به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی وجود دارد و در بالای آن کاشی های زرد رنگ در ۲ لچک و به صورت یک نیم دایره قرار دارد، در دو طرف در تصویر دو سرباز قاجار کاشی کاری شده است که در آن جمله «عمل زین العابدین سمنان ۱۳۳۰» به چشم می خورد.

گرمابه پهنه 1 گرمابه پهنه سمنان

در یکی از غرفه های متصل به صحن اصلی شاخص ترین عنصرموزه ای موزه سمنان که اسکلت ۴۰۰۰ ساله بدست آمده از تپه حصار دامغان است، قرار دارد و این اسکلت به شکل کاملا دست نخورده از محل حفاری در تپه حصار به این مکان انتقال یافته است و در کنار آن لوازمی قرار دارد که در هنگام مرگ کنار متوفی قرارداده شده است و هدف اصلی از قرار دادن این اسکلت نشان دادن شیوه تدفین در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد.
در ویترین دیگری در ادامه مسیر، اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد مربوط به تپه حصار قرار دارد و این اشیاء شامل کاسه، آبریز و ظروف آیینی دیگر می باشد که از دیگر آثار سفالین موجود در موزه، ظروف بدست آمده از منطقه خطیر کوه سمنان می باشد که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است. در ویترین های بعدی اشیای دوران اسلامی شامل ظرف لعابدار و دیگر ظروف مربوط به تپه های تاریخی استان سمنان دیده می شود ودر بخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است اشیای مختلف مردم شناسی از جمله ابزار و آلات موسیقی مثل ساز و دهل و کرنا و … دیده می شوند.
در غرفه بعدی زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار دارد و در ویترین دیگر ابزار و وسایل اعتقادی و پیشگویی مثل رمل، مهره های شانس و … چیده شده است و در ویترین انتهایی ابزار آلات استعمال دخانیات مثل چپق، کیسه توتون و سوزن های تمیز کردن دسته چپق دیده می شود.

گرمابه پهنه 2 گرمابه پهنه سمنان
گرمابه پهنه 3 گرمابه پهنه سمنان
گرمابه پهنه 4 گرمابه پهنه سمنان

منابع:ایران تورینگ-خبرگزاری جمهوری اسلامی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *