رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

گردش صنعت گردشگری با گردش شهربازی‌ها

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۲۵ – گروه گردشگری- فاطمه باباخانی: تاثیر شهربازی‌ها بر گردشگری داخلی و بین‌المللی قابل کتمان نیست، در آمریکا پس از ایجاد تونل وحشت در شهربازی‌های این کشور، صنعت سرگرمی با افزایش بازدیدکنندگان داخلی و بین‌المللی شهربازی‌ها به شدت متحول شد و شمار آنها به نحو ملموسی افزایش یافت. در همین کشور پنج شرکت بزرگ صنعت سرگرمی و شهربازی را تحت نفوذ خود دارند که یکی از بزرگ‌ترین آنها والت دیزنی است؛‌ بسیاری از این شرکت‌ها از سال ۲۰۰۹ قدرت گرفته‌اند و توانسته‌اند با افزایش شمار بازدیدکنندگان و به دنبال آن بالا بردن قیمت‌ بلیت‌ها حاشیه سودشان را نیز بیشتر کرده و به درآمد قابل‌توجهی دست یابند. انتظار می‌رود این صنعت در آمریکا با رشد سالانه نزدیک به ۴ درصد در سال ۲۰۱۴ سودی معادل ۴/۱۵ میلیارد دلار کسب کند؛ اما شهربازی‌ها چگونه می‌توانند گردشگران را به سمت خود جذب کنند و آیا به‌تنهایی قادر خواهند بود که صنعت گردشگری در یک منطقه را متحول کنند؟

گردشگری در تمام فصول
شهربازی‌ها بهترین نمونه‌های پارک‌های فانتزی هستند که در آن بازدیدکنندگان آخرین نمونه‌های سرگرمی را مشاهده و تجربه می‌کنند. یک بازدیدکننده با ورود به فضای مفرح شهربازی‌ها فارغ از یک فضای رسمی، می‌تواند هیجان را در بالاترین حد خود تجربه کرده و فضای خوبی را با دوستان یا خانواده خود بگذراند. از زمان شکل‌گیری این فضاها تاکنون ما با شهربازی‌ها و تم‌پارک‌هایی مواجه بوده‌ایم که به واسطه شهرت و ویژگی‌های خاص خود توانسته‌اند گردشگران را از اقصی نقاط جهان به سمت خود بکشانند که عالی‌ترین نمونه آنها دیزنی‌لند است. با ورود گردشگر، چشم‌انداز اقتصادی قابل‌توجهی نیز برای گردشگری آن منطقه و شهربازی به وجود می‌آید و از آنجا که این نمونه از گردشگری ارتباط زیادی با فصل اوج و فرود گردشگری ندارد، می‌تواند در تمام ایام سال درآمد ثابتی را برای اداره‌کنندگان این مجموعه‌ها به ارمغان آورد.
اما شهربازی‌ها همواره در کنارشان مجموعه‌هایی دیگری نیز به چشم می‌خورد که گاه به عنوان زیرمجموعه‌ آنها یا مکمل‌ها عنوان می‌شوند؛ باغ وحش‌ها، باغ‌‌های گیاه‌شناسی، پارک‌های آبی با انواع بازی‌های آبی، مراکز خرید و تم‌پارک‌ها یا پارک‌های موضوعی نمونه‌ای از این موارد هستند که در آنها سطح بالایی از تفریح و سرگرمی عرضه و محلی جذاب برای گردشگران محلی، ‌داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شوند و نوع جدیدی از گردشگری را شکل می‌دهند.
با این وجود این مجموعه‌های جذاب عموما در نقش مکمل عمل می‌‌کنند. در کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا و جمهوری چک شهربازی‌ها در کنار جاذبه‌های دیگر گردشگری یک مجموعه تکمیل‌ شده از سرگرمی‌ها را برای گردشگران به وجود می‌آورند که آنها با ورود به این کشورها می‌توانند در کنار سایر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، آن را نیز به بسته‌های سفرشان اضافه کنند و به عنوان مثال در کشوری نظیر فرانسه در کنار تاریخ، هنر، معماری، ادبیات و فلسفه، به آن سرگرمی نیز بیفزایند. به این ترتیب این پارک‌های منحصربه‌فرد در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری یک مجموعه کامل را عرضه کرده و می‌توانند سطح گسترده‌تری از گردشگران را تحت پوشش خود قرار دهند. بنابراین با وجود نقشی که شهربازی‌ها در جذب گردشگران دارند باید به این نکته توجه داشت که صنعت گردشگری در هر کشور برای پایدار بودن علاوه‌بر شهربازی‌ها نیاز به زیرساخت‌ها و جاذبه‌های دیگری نیز دارد و آنها به تنهایی نمی‌توانند عاملی برای ورود گردشگران باشند؛‌ این مجموعه‌ها درعوض تنها می‌توانند توازن یا افزایشی را در این صنعت به دنبال داشته باشند و به عنوان یک مزیت در صنعت گردشگری یک کشور قلمداد شوند. چنانچه یک کشور تنها به ساخت شهربازی بدون در نظر گرفتن سایر زیرساخت‌ها یا جاذبه‌ها توجه کند، ممکن است این تصمیم برایش زیان قابل توجهی را با تعطیلی شهربازی به همراه داشته باشند؛ زیانی که با درنظر گرفتن حجم بالای سرمایه‌گذاری در چنین مجموعه‌هایی به‌ندرت قابل بازیابی است.

وابستگی اشتغال محلی به گردش چرخ و فلک‌ها
شهربازی‌ها اما علاوه‌بر جذب گردشگران دارای یک مزیت دیگر به‌ویژه برای اقتصاد منطقه نیز هستند و آن اشتغال‌زایی است. این مجموعه‌ها به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند فرصت‌های اشتغال‌زایی را به‌خصوص برای افراد محلی به همراه داشته باشند. نمونه اخیر آن صحبت‌های مدیرعامل مجموعه ارم است که به دنبال حادثه اتفاق افتاده در این شهربازی گفت: صحبت‌های غیرمسوولانه درباره ارم می‌تواند به اشتغال ۱۴۰۰ نفر شاغل در این مجموعه آسیب وارد کند؛‌ حال اگر مجموعه ارم را با دیزنی‌لند یا سنترال‌پارک نیویورک مقایسه کنیم، درمی‌یابیم حجم اشتغال و سود چنین مجموعه‌هایی تا چه میزان می‌‌تواند رونق اقتصادی را به همراه آورد؛ بنابراین چنانچه ارتباط موثری میان بخش‌های مختلف صنعت گردشگری و شهربازی‌ها ایجاد شود، می‌توان امیدوار بود که گردش چرخ‌وفلک‌ها و سایر اسباب موجود در شهربازی‌ها بتواند بخشی از اقتصاد شهری را نیز به گردش درآورد؛ موضوعی که مغفول مانده و باید بیشتر به آن پرداخته شود.
منبع:دنیای اقتصاد
5e4fdf24cd1e59a7b51f2f40b57b88b6 گردش صنعت گردشگری با گردش شهربازی‌ها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *