رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ مرداد ۱۳۹۵

گردشگری کشاورزی، گامی در کاهش مهاجرت از روستاها

اشتراک گذاری

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی میراث فرهنگی ایلام بر ضرورت توجه به گردشگری کشاورزی تاکید کرد و گفت:ظرفیت‌ و پتانسیل‌ زیادی برای رشد این نوع گردشگری در ایلام وجود دارد.

«امین نظریان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: صاحب نظران بر این باورند که کارآفرینی گردشگری کشاورزی می‌تواند به عنوان راهبردی جدید نقش مهمی در توسعه پایدار کشاورزی و روستایی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه این مهم از بعد اقتصادی می‌تواند به متنوع سازی کشاورزی کمک کند و یک منبع درآمد مکمل برای کشاورزان محسوب شود، افزود: گردشگری کشاورزی می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را در جوامع روستایی فراهم کند و بدین طریق فقر، بیکاری و مهاجرت را کاهش دهد.

نظریان اضافه کرد: از بعد زیست‌محیطی می‌تواند به حفاظت از محیط زیست، اکوسیستم‌ها و زمین‌های کشاورزی کمک کرده و خسارت‌های زیست محیطی و آلودگی‌های کشاورزی را کاهش دهد که از بعد اجتماعی فرهنگی این نوع گردشگری می‌تواند فرهنگ و سنن روستایی را حفظ و وضعیت اجتماعی کشاورزان را بهبود دهد و زنان کشاورز را توانمند سازد.

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی میراث فرهنگی ایلام ادامه داد: امروزه نواحی روستایی از نظر اقتصادی با چالش‌هایی مواجه است و درآمد چندانی را از طریق مشاغل موجود در روستاها کسب نمی‌کنند، بر همین اساس فعالیت‌های گردشگری می‌تواند خلأ اقتصادی روستاییان را با ایجاد مشاغل متنوع پر کند که این امر مستلزم مدیریت و برنامه‌ریزی خاص است.

وی ادامه داد: هنگامی که از کاهش جمعیت شهری بویژه در کلانشهرها صحبت می‌شود مهمترین راهکار برای این مشکل، پیشگیری است یعنی باید بتوان از مهاجرت روستائیان به شهرها و از مهاجرت ساکنان شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها جلوگیری کرد و همه برنامه‌ریزان می‌دانند که این هدف به سادگی قابل دستیابی نیست.

نظریان تصریح کرد: هویت روستایی، هویتی زیبا و به جهت اجتماعی بسیار ارزشمند است که باید از آن صیانت کرد اما همه باید بدانند و بپذیرند که با ترویج گردشگری روستایی و کشاورزی در عمل می‌توان به صیانت از این میراث ارزشمند کمک کرد.

رییس گروه تبلیغات و بازاریابی میراث فرهنگی ایلام با بیان اینکه تنوع کشت در استان ایلام پایین است و تنوع تولیدات در واحدهای تولیدی استان از ضرورت‌های بخش کشاورزی است، اظهار کرد: وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار زیاد در رابطه کشاورزی و هوای مناسب و متنوع نیازمند برنامه‌ریزی‌های مناسب برای توسعه کشاورزی است که احداث راه‌های روستایی مناسب، گازرسانی و دیگر زیرساخت‌های اساسی دیگر می‌تواند به توسعه گردشگری کشاورزی رونق بخشد.

وی تاکید کرد : در حال حاضر وضعیت راه‌های روستایی استان ایلام از وضعیت خوبی برخوردار نیست از این رو می‌طلبد مسئولان توجه ویژه به این زیر ساخت اساسی داشته باشند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *