رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ بهمن ۱۳۹۶

گردشگری متفاوت مازندران با گردش در مزرعه‌ها و بازارهای محلی

لینک این مطلب کپی شد!

روستا قلب تپنده یک شهر و نیمی از جمعیت مازندران در روستاها ساکن هستند و برای این‌که ظرفیت گردشگری و توسعه اقتصادی مازندران در روستاها بالا برود، مسئولان باید خدمات مورد نیاز را وارد روستاها کنند.

به گزارش ایسنا، مزیت‌های روستایی یکی از مهم‌ترین اهداف رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار است که باید مورد توجه قرار گیرد. صنعت گردشگری، کشاورزی همواره عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی در استان بوده و گسترش آن می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی گوناگون در مناطق روستایی فراهم کند.

ضرورت استفاده از مزیت روستاها برای ایجاد گردشگری و اشتغال

«علی قلی‌زاده فیروزجایی»، دکترای برنامه‌ریزی توسعه روستایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین مزیت روستاها در سطح مازندران به بهره‌برداری از بخش کشاورزی، صنعتی، خدماتی و گردشگری روستاها بر می‌گردد.

وی افزود: روستاهای استان مازندران، قابلیت‌های فراوان دارد که با شناسایی این قابلیت‌ها و با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت دقیق می‌توان برای توسعه اقتصادی مازندران یک توسعه پایدار داشته باشیم.

استاد دانشگاه با اشاره به این‌که گردشگری خودجوش بدون محیط زیست حیات ندارد، گفت: مهم‌ترین مزیت روستا داشتن محیط زیست سالم و زیبا است که با برنامه‌ریزی صحیح باید در حفظ محیط زیست روستاها به عنوان جاذبه گردشگری تلاش کنیم.

قلی‌زاده جذب سرمایه‌گذار را در راستای قابلیت‌های زیاد روستاهای مازندران از فعالیت مهم برای توسعه استان برشمرد و افزود: جذب سرمایه‌گذار، حفظ منابع طبیعی، زیباسازی محیط زیست روستاها و فعال کردن بخش‌های صنعتی می‌تواند در کنار هم، توسعه اقتصادی پایدار برای مازندران داشته باشد.

وی با بیان این‌که نگاه تک بعدی به ظرفیت‌های روستاها توسعه را از لحاظ اقتصادی پایدار نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته بخش گردشگری را در پیوند با کشاورزی قرار داده‌اند و این گونه مزارع خود را به جاذبه گردشگری تبدیل می‌کنند.

دکترای برنامه‌ریزی توسعه روستایی گفت: مزیت‌های روستاهای مازندران به ویژه در غرب استان در حال از میان رفتن است، تغییر بافت روستا از جاذبه‌های آن کاسته و برای گردشگر جذاب نیست. تغییر روستاها از سبک قدیمی و روستایی به سبک شهری باعث از میان رفتن مزیت‌های روستا و در نهایت توسعه اقتصادی و اشتغال می‌شود.

شناساندن جاذبه‌های روستا اصل اول توسعه پایدار

«مرتضی حاجی‌زاده»، کارشناس ارشد بازاریابی و گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که با شناساندن جاذبه‌های روستاها می‌توان توسعه پایدار اقتصادی در استان را شاهد بود، اظهار کرد: نیمی از جمعیت مازندران در روستاها ساکن هستند و برای این‌که ظرفیت گردشگری و توسعه اقتصادی در روستاها بالا رود، نهادهای ذیربط باید خدمات مورد نیاز را وارد روستاها کنند.

وی افزود: با شناساندن جاذبه‌های روستا و محصولات آن به گردشگر، هم‌چنین حمایت دستگاه‌های ذیربط در خصوص معرفی روستاها، روستائیان با برنامه‌ریزی درست برای ورود گردشگر دغدغه اصلی خود یعنی فروش کالا در شهر را ندارند.

این استاد دانشگاه یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان را بخش گردشگری روستایی دانست و گفت: گردشگری روستایی یعنی گردشگر از منابع طبیعی و جاذبه‌های گردشگری روستا همراه با شرکت و فعالیت در یک زندگی روستایی و مشارکت در کشاورزی همگام با کشاورزان باشد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: با ورود گردشگر به روستا شرایط از نظر اقتصادی مانند اجاره منزل و خدمات پذیرایی و گردش برای روستائیان مهیا می‌شود و راه توسعه اقتصادی را برای آنان هموار خواهد کرد.

دبیر انجمن صنفی راهنمائیان گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: طرح‌های بوم‌گرایی و گردشگری مزرعه‌ای در حال حاضر برای جذب گردشگر در روستاهای مازندران در حال اجراست که با پیاده شدن طرح‌ها موجبات توسعه اقتصادی فراهم می‌شود. بوم‌گرایی استفاده از خانه‌های قدیمی روستایی برای استراحت گردشگر و گردشگری مزرعه‌ای در همه فصل‌های سال خدماتی برای ارئه مانند ظرفیت‌های شیلات، کشاورزی و باغداری را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: همراه با فصل بهار نارنج، برداشت توت فرنگی یا فصل نیشکر با برگزاری جشنواره‌ها و معرفی این گونه جاذبه‌ها می‌توان قدمی در راستای توسعه اقتصادی استان برداشت.

گردشگری متفاوت مازندران با گردش در مزرعه‌ها و بازارهای محلی

«شبنم لاریجانی» کارشناسی ارشد گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که صنعت گردشگری می‌تواند وسیله‌ای برای رشد و شکوفایی اقتصاد پایدار باشد، اظهار کرد: به منظور توسعه پایدار روستایی می‌توان از فعالیت‌های مکمل کشاورزی در روستاها بهره گرفت که در این میان گردشگری روستایی، اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت روستایی، در بستر بهبود کیفیت زندگی و توزیع متعادل خدمات و تسهیلات رفاهی در روستا را در پی دارد.

وی افزود: از آن جایی که بخش اعظم مشکلات عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی روستایی به فقدان درآمد و اشتغال در روستا بر می‌گردد، گردشگری روستایی می‌تواند منابع اقتصادی را به دنبال داشته و از صنعت گردشگری در راستای توانمندسازی مردم محلی و تنوع بخشی به رشد اقتصادی استفاده کرد.

کارشناس حوزه ی گردشگری گفت: مازندران بیش از ۳۰۰۰ روستا داشته که ایجاد فضای سبز پایدار با استفاده از گونه‌های مثمر در منازل و مدارس، محیط‌های اداری و محوطه مزارع راهکاری مطمئن برای توسعه پایدار اقتصادی است.

لاریجانی با اشاره به این‌که هم‌اکنون حدود ۳۰ مورد بازار محلی هفتگی در سطح روستاهای مازندران داریم، خاطرنشان کرد: این بازارها به‌عنوان نمایشگاه‌های کوچک برای معرفی تولیدات و کالاهای روستایی بشمار می‌آید و عملکرد آن می‌تواند در میزان بهره‌مندی روستائیان استان از این بازارها آشنا کرده و در بهبود وضعیت جامعه و توسعه مازندران موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: صنعتی‌سازی روستایی رویکرد جدیدی در جهت توسعه اقتصادی درروستاها بوده و نقش موثری در توازن و تعادل شهر، روستا و توسعه نواحی روستایی ایفا کند.

گزارش از «بهناز مقدس» خبرنگار ایسنا مازندران

2 گردشگری متفاوت مازندران با گردش در مزرعه‌ها و بازارهای محلی 1 گردشگری متفاوت مازندران با گردش در مزرعه‌ها و بازارهای محلی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *