جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری روستایی ؛ از عباس تا فریبرز

تاریخ بروزرسانی :
۴ بهمن ۱۳۹۴

تاریخ خبر : ۱۳۹۴/۱۱/۴ – روستاهای ایران پتانسیل‌های بالقوه بسیار و شاید نادیده گرفته‌ای برای توسعه گردشگری دارند که تاکنون فقط معدود افرادی همچون عباس در شیراز و فریبرز در کرمانشاه به گنجینه‌های نهفته‌اش پی برده‌اند….

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، زردویی روستایی دیدنی در بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه در منطقه بکر اورامانات است که پتانسیل و شرایط بسیار ویژه‌ای برای توسعه گردشگری دارد.

شاید نامش در لیست ۱۴ گانه روستاهای هدف گردشگری کرمانشاه نباشد(که نیست)، اما چیزی از آنها کمتر ندارد که هیچ، چه‌بسا پتانسیل‌ها و توانمندی‌هایش که همراه با مشارکت بالای اهالی‌اش توامان است، زردویی را سرآمد روستاهای قرار گرفته در مسیر توسعه گردشگری استان جای داده است.

از تمام مناظر طبیعی، ارتفاعات و دره‌ها، باغات و جویبارها، غارها و دخمه‌ها، مراسمات و آیین‌های محلی و کهن، جشن ها و برنامه‌های شاد و زیبایش که بگذریم، آن چیزی که زردویی را بین روستاهای کرمانشاه برجسته کرده، چیزی نیست جز مشارکت و همراهی بالای مردمانش، که بی هوا دل در سودای گردشگری دارند.

شاید غلو به نظر آید، اما واقعیت این است که همه هزار نفر جمعیت این روستا از زن و بچه، پیر و جوان و سالخورده و میانسال گرفته تا تحصیل کرده و بیسواد همه و همه تنها دغدغه‌شان توسعه گردشگری روستایشان است و بس.

اما این روستا یک لیدر فعال و خستگی‌ناپذیر دارد به نام فریبرز…. فریبرزی که الگوی اولیه زندگی‌اش عباس است. همان عباس معروف شیرازی را می گویم، عباس بزرگر که روستای کوچک خود در بوانات شیراز را تاپ گردشگری ایران کرده.

دیدگاه‌های فریبرز به مراتب بزرگتر و جالب‌تر از عباس است و مهمتر از آن. فریبرز همراهی تمامی اهالی روستایش را با تفکر و ایده‌هایش دارد، چیزی که شاید عباس از آن بی‌بهره بود. فریبرز قدم که بر‌می‌دارد تمامی هزار اهالی روستای زردویی همراه و پشتیبان او‌یند.

او قبل از هرچیز اتاق فکر روستای زردویی را راه‌انداخت. اتاق فکری که تنها اتاق فکر روستاهای ایران است. فریبرز همچنین اولین انجمن آشتی روستاهای ایران را در زردویی به راه‌انداخته، او و اهالی روستایش انجمن دوستداران محیط زیست را هم تشکیل داده‌ و خلاصه چه کارهایی نکرده‌اند.

به همت همین فریبرز، زردویی به عنوان پایلوت طرح توانمندسازی روستاهای کشور درآمده و باتوجه به طرح‌هایی که در آن در حال اجراست زودیی به عنوان اولین روستای بدون بیکار کشور معرفی می‌شود.

فریبرز یک شرکت تعاونی به نام واتورگه راه‌اندازی کرده و به جرات می‌توان گفت که تمامی اهالی زردویی را در این شرکت دخیل کرده است.

او بانوان، دختران، پسران، مردان و حتی سالخوردگان روستا را جمع کرده و برای هر کدام به فراخور نیازشان دوره‌های آموزشی مختلفی همچون قالیبافی، گیوه بافی، قلمزنی، خیاطی لباسهای محلی، فنس سازی و …. را برگزار کرده که هم اهالی روستایش را توانمند کند و هم به ایجاد اشتغال و صدالبته کسب درآمد روستا کمک ویژه ای کرده باشد.

فریبرز تمام تولیدات اهالی روستا (هرچه که باشد، از نان محلی گرفته تا صنایع‌دستی، محصولات دامی و لبنی، محصولات باغی و …) را با قیمت مناسب از آنها خریداری کرده و پس از بسته‌بندی در بازارهای مختلف از پاوه و کرمانشاه گرفته تا اقلیم کردستان عراق توزیع و صادر می‌کند.

از همه اینها که بگذریم، فریبرز سودای گردشگری در سر دارد، او طرح‌ها و ایده‌های بکر و ناب بسیاری دارد که با همت و تلاش خود و اهالی روستایش یکی پس از دیگری آنها را به مرحله اجرا در می‌آورد.

فریبرز با کمک اهالی روستا در حال گل‌کاری تمام روستا، نورپردازی ارتفاعات، هموارسازی راه دسترسی به غارها و ارتفاعات روستا، ایجاد درشکه‌های سنتی انتقال گردشگران از پایین به بالای روستا، ایجاد سفره خانه سنتی در روستا، ایجاد سالن کنسرت روباز در بالادست روستا، ایجاد مهمانسرا برای اقامت گردشگران، آماده سازی خانه‌های روستاییان برای در اختیار قرار دادن گردشگران و … است.

شرایط این روستا بگونه‌ای است که در حال حاضر اگر عابری مسیرش به این روستا بخورد، در اولین نگاهش، تلاش و تکاپوی همه‌اهالی روستا را می‌بیند که چگونه پشت به پشت هم مشغول اجرای طرح‌های توسعه گردشگری هستند.

اما فریبرز و اهالی روستایش نمی‌خواهند بی‌گدار به آب زنند و به همین خاطر هرچند وقت یکبار جمعی از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه، مسئولان و فعالان گردشگری استان و حتی کشور را با هزینه خود به روستایشان دعوت کرده و از آنها همفکری و ایده برای توسعه گردشگری روستایشان می‌خواهند.

در همین سفر اخیر، ما نیز به همراه جمع دیگری از خبرنگاران، اساتید دانشگاه، تجار و بازرگانان، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، مسئولین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تورگردانان و مدیران دفاتر خدمات گردشگری استان و کشور به دعوت فریبرز گام به این روستا نهادیم تا هم از اقداماتی که او و اهالی روستا انجام داده‌اند مطلع شویم و هم همفکری و هم‌اندیشی کنیم برای توسعه بیشتر این روستا.

و خلاصه این مدل فریبرز است برای توسعه گردشگری زردویی ….

گزارش از: هادی نوروزی خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه
آبشار دشتک روستا گردشگری روستایی ؛ از عباس تا فریبرز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *