جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری در سال ۹۶ چگونه گذشت؟

تاریخ بروزرسانی :
۶ اسفند ۱۳۹۶

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تشریح فعالیت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۶ پرداخت.
به گزارش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریبه تشریح فعالیت‌های معاونت گردشگری در سال ۱۳۹۶ پرداخت و اظهار داشت: تا اندازه زیادی به وضعیت مطلوب نزدیک شدیم؛ البته ممکن است که در برخی از موارد پیشرفت چندانی نداشته باشیم.
وی افزود: در سال گذشته موفق شدیم براساس تفکیک محصولات گردشگری نقشه‌ای تهیه کنیم و با استناد بر این نقشه متوجه شدیم که تا چه اندازه باید پیگیر محصولات گردشگری مثل گردشگری سلامت و گردشگری آموزشی باشیم. این محصولات تعیین کننده جامعه مخاطب هستند و ما بر اساس ذائقه مسافر محصولات مختلفی را ارائه می‌دهیم. مسئولان مربوطه در مقاصد گردشگری نیز با اشراف بر روی ظرفیت‌های گردشگریشان، تکلیف خودشان را مشخص می‌کنند و بر آن اساس برنامه‌ریزی می‌کنند.
محب خدایی ادامه داد: به عنوان مثال اگر ظرفیت گردشگری یک استان زیارتی است، تمرکزش را روی برنامه‌های زیارتی می‌گذارد و اگر ظرفیت گردشگری استانی طبیعت‌گردی است برنامه‌هایش را بر آن اساس تدوین می‌کند؛ زیرا محصولاتی که باید ارائه بدهند نیز با یکدیگر مشابه نیست. به عنوان نمونه هتل‌هایی که باید برای گردشگری طبیعت فراهم شوند باید شرایط اقامتگاه‌های اکوکمپی را داشته باشند، اما گردشگری تجاری و همایش‌ها و نمایشگاه‌ها نیاز به هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره دارند. در گردشگری سلامت نیز ما به هتل‌هایی نیاز داریم که حالت بیمارستانی داشته باشند و تمهیدات پزشکی نیز در آنجا فراهم شده باشد.
وی افزود: باید رقابت را افزایش بدهیم و کاری کنیم که استان‌ها سعی کنند در جذب گردشگر داخلی و ورودی وارد عرصه رقابت شوند و هر استان تلاش کند بیشترین سهم‌خواهی را از این جمع کل داشته باشد. البته ما نیز توجه خاصی به این امر داشتیم و این بحث در نمایشگاه گردشگری نیز تجلی پیدا کرد. بحث تور اپراتور‌های مجازی و وضعیت ایرانیان خارج از کشور که می‌توانند مبلغ گردشگری کشور باشند و آن را تبلیغ کنند نیز در سال ۱۳۹۶ در مرکز توجه قرار گرفت. در خصوص تهیه سند راهبردی نیز کار خوبی انجام شده است و این سند نیز شکل خواهد گرفت تا بدانیم که بر چه اساسی باید حرکت کنیم.
محب خدایی تصریح کرد: کار سامانه‌های آنلاین در حوزه تقویم گردشگری آغاز شده است و چون این تقویم براساس سالنامه‌های شمسی، قمری و میلادی شکل می‌گیرد، باید بدانیم که ظرفیت‌های گردشگری را از چه تاریخی بر پایه حوزه‌های مختلف گردشگری برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌ها را در تقویم گردشگری کشور ثبت کنیم. امروز سایت تقویم گردشگری کشور فعال شده است و همه می‌توانند برنامه‌هایشان را در این سایت ثبت کنند تا برنامه‌ریزی‌هایشان به صورت دقیق شکل بگیرد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سایت هوشمند و یکپارچه برنامه‌های راهبردی گردشگری نیز شکل گرفته است. این سامانه می‌تواند به بخش فرابخشی کار معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کمک کند و مدیریت هوشمند این بخش را تسهیل کند.
محب خدایی خاطر نشان کرد: در ستاد جشنواره‌ها هم کار‌های خوبی انجام شده است؛ به طور مثال نظارت‌های فیزیکی به نظارت‌های سیستمی تبدیل می‌شوند و محور برنامه به شکلی است که خودکنترلی و خودنظارتی بیشتر حاکم شود و برای برند‌ها مهم باشد که گردشگر یا مسافر رضایت بیشتری از محصولی که آن‌ها ارائه می‌دهند، داشته باشد. تلاش شده است که توسعه گردشگری مزیت‌محور باشد و بتوانیم مزیت‌های بیشتری را ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران بیشتری در حوزه توسعه منطقی گردشگری فعالیت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گردشگری گردشگری در سال 96 چگونه گذشت؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *