رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اسفند ۱۳۹۶

«گردشگری حلال» در ایران

اشتراک گذاری

چند صباحی است که در ایران و در حوزه گردشگری کشورمان مبحثی با عنوان «گردشگری حلال» مطرح شده است که در تیتر رسانه‌های فعال در این حوزه جولان می‌دهد.
گردشگری حلال محصول جدیدی از صنعت گردشگری و ویژه مسلمانان است که ابعاد گوناگونی چون غذا، تفریحات و خدمات گردشگری حلال را شامل شده و تمامی فعالیت‌های آن از نظر قوانین اسلامی مجاز شمرده می‌شود.

ترکیه و مالزی از کشورهای پیشرو در این عرصه و سردمدار ورود گردشگران متقاضی این خدمات از کشورهای گوناگون به‌ویژه کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند و در واقع توسعه «گردشگری حلال» را با هدف افزایش جذب گردشگران به منظور رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری خود در دستور کار قرار داده‌اند. در این راستا این کشورها در کنار انواع خدماتی که برای جذب گردشگران تدارک دیده‌اند، امکاناتی را نیز برای استفاده گردشگران مسلمان فراهم آورده‌اند.این خدمات شامل سرو غذاهای مختلف و نوشیدنی‌های حلال، سرونکردن نوشیدنی‌های الکلی، ارائه خدمات تفریحی- ورزشی ویژه خانم‌ها و آقایان به شکل مجزا و همین‌طور سرو غذاهای حلال در پروازهاست.

با توجه به آنچه گفته شد، سؤالی که مطرح می‌شود این است ‌که مگر خدمات گردشگری در ایران خدماتی حلال نیست که حال این ‌چنین موضوع رونق «گردشگری حلال» در دستور کار برخی از مسئولان و فعالان این عرصه قرار گرفته است و حتی برای آن گواهی‌نامه نیز تعریف می‌شود؟

 «گردشگری حلال» در ایران

ایران کشوری مسلمان است و از این‌رو احکام و موازین شرعی در تمامی ابعاد در آن اجرا می‌شود و گردشگری را نیز به‌عنوان یکی از رویکردهای فعالیت‌های اقتصادی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد؛ علاوه بر این، گردشگران مذاهب دیگر نیز هنگامی که به کشورمان وارد می‌شوند، ملزم به رعایت موازین اسلامی هستند. طبق قوانین، هتل‌ها حق سرو هیچ نوع خوراک حرام و یا نوشیدنی‌های الکلی را ندارند؛ سالن‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها برای زنان و مردان مجزا هستند و حتی در خطوط هوایی ایران نیز غذا و نوشیدنی غیرمجاز ارائه نمی‌شود. از این‌رو خواسته یا ناخواسته ایران مقصدی حلال برای گردشگران خواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، باید این‌طور نتیجه گرفت که تب تندی که امروزه برای رونق «گردشگری حلال» در دستور کار متولیان گردشگری کشور قرار گرفته است، تنها برای عقب‌نماندن از موج شکل‌گیری برند گردشگری حلال در دنیاست که نقش بسیار جدی در اقتصاد گردشگری برخی از کشورها دارد، در حالی که باید در نظر داشته باشیم گردشگری ایران نیز در روال عادی خود گردشگری حلال است و ما نه در بحث خدمات بلکه در بحث اطلاع‌رسانی، تبلیغات و بازاریابی در این حوزه باید تمرکز کرده و با تبلیغ در بازارهای هدف به جذب هرچه بیشتر گردشگران مسلمان به کشورمان کمک کنیم.

پر واضح است که استانداردسازی خدمات در حوزه گردشگری می‌تواند شرایط مساعدتری را برای ایران در بازار رقابتی با سایر کشورهای فعال در این شاخه از گردشگری رقم بزند.نکته دیگری که باید از نظر گذراند، این است که گواهی‌نامه «گردشگری حلال» نیز که اخیراً رونمایی شده و به صورت نمادین به تعدادی از مدیران هتل‌ها اعطا شده است،

در عمل تلاشی بی‌معنی در راستای برندسازی ایران در حوزه گردشگری حلال به شمار می‌رود و آب در هاون کوبیدن مثال بارزی در رابطه با این اقدام به شمار می‌رود؛ چراکه معضل اصلی گردشگری کشور ما در حال حاضر نبود زیرساخت‌های مناسب و استاندارد است، وگرنه طبق ضوابط دینی و همین‌طور قوانین گردشگری هیچ‌‌یک از هتل‌ها مجاز به ارائه خدمات غیرحلال به گردشگران نیستند.

منبع: توریسم آنلاین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *