رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ تیر ۱۳۹۳

گردشگران گرفتار «تور» فدراسیون فوتبال

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۴/۰۸ – گروه گردشگری، پرستو فخاریان: تیم ملی ایران از جام جهانی حذف شد؛ اما پرونده تورهای گردشگری اعزامی به جام جهانی همچنان باز است. علاوه‌بر اینکه عملکرد فدراسیون فوتبال در مدیریت تیم ملی کشورمان در برخی موارد مورد انتقاد است، حالا پیکان حمله در خصوص مشکلات پیش آمده در برخی تورهای اعزامی به جام جهانی به سوی فدراسیون است. ناهماهنگی‌های پیش آمده بین فدراسیون فوتبال و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این رابطه، از ماه‌ها پیش از آغاز جام جهانی مشهود بود؛ موضوعی که مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز آن را تایید کرد و بر این موضوع که فدراسیون فوتبال به انحصار در اعزام تورها دامن زده، صحه گذاشت.

ناظر سازمان گزارش می‌دهد
عبدالناصر میرچی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر این موضوع که ناظر سازمان میراث فرهنگی از برزیل به‌طور مداوم در خصوص تورهای ایرانی به این سازمان گزارش می‌دهد، گفت: برخی می‌گویند ما ناظری در آنجا نداریم، درحالی‌که این بی‌انصافی در حق آقای یوسف‌پور، ناظر سازمان در برزیل است. ایشان ما را در جریان آخرین اتفاقات یا احیانا تخلفات تورها در برزیل قرار می‌دهند.
مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ضمن تشریح اتفاقاتی که پیش از اعزام تورهای جام جهانی به وقوع پیوست، توضیح داد: از ابتدا که بحث اعزام تور به جام جهانی مطرح شد، سازمان در نظر داشت که به‌خاطر رعایت اصل رقابت این موقعیت را برای همه آژانس‌هایی که امکانات و توان برگزاری چنین تورهایی را داشته باشند فراهم آورد تا گردشگران و فوتبال‌دوستان را راهی برزیل کنند. اما فدراسیون از همان اول اعلام کرد که فیفا تنها ما را به رسمیت می‌شناسد و تنها یک آژانس را باید به آنها معرفی کنیم. وی خاطر نشان کرد: از این رو آژانس «تعطیلات رویایی» در همان ابتدا از سوی فدراسیون به عنوان عامل اصلی معرفی شد. با این حال ما به‌دلیل حساسیت‌هایی که در تورهای جام جهانی وجود دارد، مدیر این آژانس را به جلسه‌ای دعوت و تمام نکات مهم را به او یادآوری کردیم.
میرچی با اشاره به اینکه پس از مدتی فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسید که با چند آژانس دیگر نیز برای برگزاری تورها رایزنی کند، افزود: برخلاف آنکه فدراسیون اعلام کرده بود فیفا تنها می‌تواند یک آژانس را از ایران به رسمیت بشناسد، بعد از مدتی از چند آژانس دیگر نظیر سام سیر، ارس، گروه تورهای نوبل (ایران‌دوستان، آیتو، پاسارگاد ارگ جدید)، سفرهای شیشه‌ای، پرواز بی‌کران، خورشید شرق و گشت گل یاس نیز برای این کار کمک گرفت و بلیت‌های بازی‌ها را در اختیار این آژانس‌ها قرار داد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با طرح این پرسش که اگر واقعا از ابتدا امکان این وجود نداشت که با آژانس‌های دیگر برگزاری این تورها را به اشتراک گذاشت، پس چرا ناگهان فدراسیون این مساله را پذیرفت؛ افزود: پس از آن ما با تمامی این آژانس‌ها جلسات توجیهی گذاشتیم تا در راستای پیشگیری از اتفاقات ممکن در جریان تور گامی برداشته باشیم. در جریان این جلسه که با حضور آقای خسروآبادی، مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران و اینجانب برگزار شد، صورت‌جلسه‌ای نیز به امضای همه حاضران رسید که جنبه تعهد برای برگزاری هرچه بهتر تورها داشت.

برخورد با تورهای متخلف
میرچی در پاسخ به این سوال «دنیای اقتصاد» که چرا از ابتدا هماهنگی بین سازمان میراث و فدراسیون در زمینه اعزام تورها به درستی انجام نشد و این موضوع مبهم بود، توضیح داد: به همان دلیل که عرض کردم؛ فدراسیون اصرار داشت که تنها باید یک آژانس معرفی شود، درحالی‌که سازمان بر این باور بود که نباید انحصار ایجاد شود و باید این فرصت در اختیار همه آژانس‌ها قرار گیرد.
وی با یادآوری این موضوع که وقتی یک تور از کشور خارج می‌شود تا زمانی که دوباره به کشور بازگردد نمی‌توان اقدامی برای توبیخ یا بررسی مشکلات پیش آمده در آن صورت داد، تصریح کرد: ما در همان ابتدا مبادرت به اعزام یک ناظر برای توری که با آژانس تعطیلات رویایی می‌رفت کردیم اما با اضافه شدن آژانس‌های دیگر غافلگیر شدیم و نتوانستیم برای آنها هم ناظر بگذاریم. با این حال آقای یوسف‌پور این کار را انجام دادند. عبدالناصر میرچی ضمن اشاره به اینکه روز جمعه گذشته اغلب این تورها به کشور بازگشته‌اند، گفت: در اسرع وقت گزارشی مبسوط از اتفاقات برزیل ارائه خواهیم کرد. وی با تاکید براین موضوع که با تورهای متخلف به شدیدترین شکل برخورد خواهد شد، افزود: مرجع اولیه رسیدگی به این موضوعات اداره میراث فرهنگی استان تهران است چون همه این آژانس‌ها تحت نظر این اداره هستند. با این حال اگر اثبات شود که عمل مجرمانه‌ای در این میان رخ داده است، باید شعبه ۳۱ شورای حل اختلاف استان به نمایندگی از قوه قضائیه که برای رسیدگی به امور تورها و آژانس‌ها فعالیت می‌کند، به تخلفات رسیدگی کند.
مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری بار دیگر این اطمینان را به مردم داد که در هر دو سطح گفته شده، به تخلفات احتمالی تورها رسیدگی می‌کند.
وی با اشاره به طرح این موضوع که برخی می‌گویند تورها ۷۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند، تصریح کرد: ما با شنیدن این موضوع استعلام کردیم و خواستار کپی قراردادهای تورها شدیم و مشاهده کردیم که رقم قراردادها بین ۲۹میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان بوده است. میرچی تاکید کرد: اصل توافق تجارت در این قراردادها نیز حاکم است و هیچ توری به خارج از کشور اعزام نمی‌شود، مگر آنکه قرارداد کتبی با مشتریان و گردشگران خود داشته باشد؛ که در این قرارداد مفاد برنامه تور می‌آید. در غیر این‌صورت چنانچه برخلاف آنچه با مشتری وعده شده، عمل شود حتما رسیدگی و به شدت برخورد می‌کنیم.
به نظر می‌رسد مشکلات رخ داده بیش از هرچیزی مربوط به نبود هماهنگی و عدم بهره‌گیری از متخصصان است؛ چرا که اگر تقسیم کار بین نهادهای مربوطه صورت می‌گرفت، تداخلی اتفاق نمی‌افتاد. با این حال به‌زودی اظهارات مسوولان فدراسیون فوتبال و برخی آژانس‌هایی را که در طول جام جهانی تور برگزار کرده‌اند نیز خواهیم شنید و گزارش ناظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز منتشر خواهد شد تا با شفاف‌سازی در این زمینه قضاوت صحیحی صورت گیرد.

c55d2d3acd2e555836dbca49641a7d44 گردشگران گرفتار «تور» فدراسیون فوتبال

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *