جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگران خارجی در سفر به ایران دنبال فست فود نیستند

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ تیر ۱۳۹۶

به نقل از ایرنا، علی باقر نعمتی زرگران پنجشنبه در آیین گشایش جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در شیراز افزود: گردشگران در سفر به ایران به دنبال آشنا شدن با فرهنگ، تاریخ، پوشش، غذاهای محلی و سنت های مردم ما هستند لذا ما باید ظرفیت های موجود گردشگری در هر منطقه کشور را به خوبی به گردشگران معرفی و از این فرصت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تنوع قومی و فرهنگی در کشور ما نقطه جذابی برای گردشگران است بیان کرد: گردشگری یک صنعت پویا و پرشتاب در دنیاست که سهم مهمی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است که اگر می خواهیم گردشگری موتور توسعه، تحول و پیشرفت کشور باشد باید آن را جدی بگیریم.
نعمتی زرگران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری نیز اظهارداشت: استان های فارس، گیلان و آذربایجان در حوزه خوراک و غذاهای محلی و سنتی جز استان های غنی در کشور است که استان فارس می تواند با بهره گیری از این ظرفیت می تواند یک نشان اقتصادی و تجاری برای کسب درآمد بیشتر در کشور شود.
* جشنواره سفره ایرانی، فرصت مناسبی برای معرفی داشته های فرهنگی هر منطقه
معاون گردشگری و زیارت استانداری فارس نیز گفت: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنایع در جهان است که ضمن معرفی فرهنگ هر کشور، رونق اقتصادی، درآمد زایی و اشتغال نیز به دنبال دارد که فارس در بخش گردشگری یک استان توانمند است.
شاپور رستمی با بیان اینکه برای رونق گردشگری در کشور راه طولانی را در پیش رو داریم که باید با برنامه ریزی از تمام ظرفیت های کشور برای این مهم استفاده شود افزود: جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری فرصت مناسب برای داشته های فرهنگی و تاریخی و معرفی آداب و سنن هر منطقه است که تاثیر بسزایی در رونق گردشگری هر منطقه دارد.
وی بیان کرد: غذا و خوراک یکی از مولفه های مهم برای گردشگران است که غذای مناسب در میزان رضایت مندی و جذب گردشگر هر منطقه حائز اهمیت است لذا غذای محلی و سنتی هر منطقه نقطه جذبی برای گردشگران داخلی و خارجی است.
رستمی اظهارداشت: برگزاری چنین جشنواره هایی در کشور بسیار مثبت و ارزشمند است که همزمانی برگزاری این جشنواره با ایام هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام(ص) بسیار مناسب است.
** توسعه گردشگری با برگزاری رویدادهای مختلف گردشگری
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس هم گفت: استان فارس از ظرفیت های منحصر به فردی در بخش گردشگری برخوردار است که این ویژگی ها جایگاه این استان را متمایز کرده است.
مصیب امیری ادامه داد: بر این باوریم باید از جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری فارس در بخش های مختلف در قالب برگزاری رویدادهای مختلف برای توسعه گردشگری استان و شهرستان ها استفاده کرد.
وی اظهارداشت: جشنواره سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در هشت استان کشور تقسیم بندی شده است که استان های فارس، لرستان، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد منطقه هفتم این جشنواره را به مدت سه روز (تا ۲۷ آذرماه) برگزار می کنند.
او افزود: خوراک بخشی از آیین و فرهنگ استان ها و جاذبه های گردشگری در جهان است که همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است.
امیری اظهارداشت: امیدواریم با برگزاری چنین برنامه هایی شاهد ایجاد خلاقیت بیشتر و برنامه ریزی بهتر در برگزاری رویدادهای گردشگری و توسعه گردشگری استان فارس باشیم.
** کهن ترین سند تاریخی غذای ایرانی مربوط به دوره ساسانی
استاد دانشگاه شیراز هم گفت: در جهان یه مکتب ایرانی، چینی و رومی در حوزه غذا و خوراک وجود دارد که این نشان از اهمیت خوراک و غذا در سایر ادوار تاریخی است.
مصطفی ندیم افزود: در طول تاریخ استاد مختلفی در حوزه خوراک های محلی و سنتی وجود دارد که کهن ترین سند تاریخی در مورد غذای ایرانی مربوط به دوره ساسانی است همچنین در دوره های اسلامی به ویژه صفویه و قاجاریه نیز اسنادی وجود دارد.
وی بیان کرد: در سالهای گذشته اتفاق خاصی در حوزه خوراک های سنتی ، حفاظت ، معرفی و احیای آنها در کشور صورت نگرفته است اما در دو سال اخیراقدامات قابل توجهی در این رابطه صورت گرفته است .
ندیم ادامه داد: امید است غذاهای سنتی هرچه سریعتر احیا شوند که بی شک برپایی چنین جشنواره ای تاثیر بسزایی در احیای این خوراک ها دارد .
در جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری، ۳۵ غرفه از هنرمندان استان های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، ۴۰ غرفه هنرمندان فارس و ۱۲ غرفه از سفره خانه های سنتی حضور دارند و خوراک های سنتی، سوغات، نان، انواع شیرینی و ترشی های ویژه هر منطقه را به عموم مردم عرضه می کنند.
در حاشیه این جشنواره نمایشگاه خوراک های سنتی، چادرهای عشایر و آیین و فرهنگ هر استان، انتخاب غرفه برتر، مسابقه آشپزی و ۱۱ نشست با موضوع های مرتبط با خوراک های سنتی و سالم نیز با حضور عموم مردم برگزار می شود.
همچنین در حاشیه این جشنواره نمایشگاه و اجرای زنده صنایع دستی مرتبط با غذا شامل مس گری، سفال گری و سفره های ایرانی نیز برپا شده است.
جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری تا ۲۷ آذرماه جاری در باغ ملی شیراز برپاست.
این جشنواره از ساعت ۱۱ صبح تا هشت شب پذیرای گردشگران و علاقمندان است.
گردشگری اروپایی گردشگران خارجی در سفر به ایران دنبال فست فود نیستند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *