رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ مهر ۱۳۹۸

کوه خضر بزمان

لینک این مطلب کپی شد!

کوه خضر بزمان درفاصله ی ۳۰کیلومتری شمال غرب بزمان واقعه است. ارتفاع کوه خضر ۳۴۹۷ است و دارای آتشفشان نیمه فعال است و دارای یک یخچال طبیعی است که مردم بزمان درسال های قدیم جهت نیازخود از این یخچال استفاده می کردند و در دامنه جنوبی کوه خضر زنده مکان معروفی وجود دارد به نام زیارتگاه خضرنبی (ع) که مردم بزمان هرساله به این منطقه خوش آب و هوا با شتر یا پای پیاده سفرمی کنند. این قدمگاه درمنطقه شکارممنوع بزمان است . نام معروف این کوه زنده است. که از حضرت خضر(ع) گرفته شد که همیشه زنده و حی الحاضر است.

منطقه شکار ممنوع بزمان یکی از مناطق کوهستانی زیبا و بدیع با گستره ۳۰۰ هزار هکتار در حاشیه شهر بزمان و ۱۰۰ کیلومتری ایرانشهر قرار دارد. از جاذبه ها و چشم اندازهای بکر و دست نخورده این منطقه، ارتفاعات بی نظیر خضر، رنگینی و الماف و پوشش گیاهی آن نیز گز، بنه، کنار، بادام کوهی داز، قیچ و انواع گیاهان است. حیوان هایی مانند پلنگ، کل و بز، سمور صخره ای، قوچ و میش، روباه شنی، گرگ، شغال، خرگوش، کبک، تیهو و باقرقره نیز در این منطقه زیست می کنند.

-خضر-بزمان-1 کوه خضر بزمان

کوه خضر بزمان واقع در شهرستان ایرانشهر قطب رویش گیاهان دارویی در جنوب سیستان و بلوچستان است. با آغاز بهار، فصل رویش گونه های مختلف گیاهی و بیدار شدن درختان از خواب زمستانی گیاهان دارویی کوه خضر بزمان نیز خودنمایی می کنند. دراین فصل از سال شمار زیادی از مردم منطقه ایرانشهر بویژه روستاییان و عشایر برای جمع آوری گیاهان دارویی به کوه خضر و ارتفاعات اطراف آن عزیمت می کنند.
کوه آتشفشان خاموش بزمان که به کوه خضر زنده مشهور و پس از تفتان مرتفع ترین قله سیستان و بلوچستان است به دلیل داشتن دهها گونه گیاهی دارویی به طبیب طبیعی منطقه معروف شده است. طبیعت بکر و زیبا، وجود گونه های متعدد گیاهی، گل های رنگارنگ و گیاهانی با خاصیت درمانی در دامنه و قله کوه خضر چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در اطراف کوه خضر بیش از ۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده که بیشتر مردم منطقه برای درمان بعضی از بیماریها از آنها استفاده می کنند. یکی از این گونه های گیاهی گل آلاله است که برای درمان فشار خون، حساسیت، سرماخوردگی و اعصاب استفاده می شود. مردم شهرستان ایرانشهر کوه خضر را به سبب داشتن گیاهان دارویی به عنوان طبیب طبیعی می شناسند و تقریبا برای درمان هر نوع بیماری با استفاده از همین گیاهان، کمتر به پزشک مراجعه می کنند.

تاکنون افزون بر ۷۰ گونه گیاه دارویی در شهرستان ایرانشهر شناسایی شده است. بیشتر این گونه های گیاهی بصورت خود رو در مناطق کوهستانی و بیابانی این شهرستان رشد می کنند. بادیان، گل پورک، شوتک، اجغون، چای ترش، آلوئه ورا، بادام کوهی، زیتون وحشی، استبرق، هندوانه ابوجهل، چگرد، کنار و سنجد از جمله گیاهان با خاصیت دارویی منطقه است که مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

-خضر-بزمان-2 کوه خضر بزمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *