رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اسفند ۱۳۹۷

کوه برم فیروز

اشتراک گذاری

کوه برم فیروز نام یکی از کوه‌های استان فارس است که در شهرستان سپیدان و در ۹۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.برم فیروز در موقعیت جغرافیایی N302246 E515629 در استان فارس قرار دارد.کوه برم فیروز در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال اردکان مرکز شهرستان سپیدان و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق کوه دنا قرار دارد.بلندترین نقطه آن که قله ریزبلند نام دارد ۳۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.بنابراین دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان محسوب می‌شود.در واقع در کنار این دریاچه دو کوه بلند قرار دارد که نام کوه بلندتر، کوه ریز بلند(riz boland) است به ارتفاع ۳۷۲۰ متر که نزد کوهنوردان به قله برم فیروز مشهور شده و دقیقا در شمال دریاچه قرار گرفته.کوه دیگر کوه قلاگرد(ghalagerd) است با ارتفاع حدود ۳۶۵۰ متر که بصورت یک کوه جدا قرار گرفته و کمی از دریاچه فاصله دارد.
سنگ های منطقه از جنس آهک و مارن(مخلوط سیلیس و آهک) هستند.

برم فیروز دارای دور نمای منحصر به فردی از قلل زیبای استان فارس و کوهگیلویه بویر احمد است که از فراز این کوه، قلل پوشیده از برف دنا – بل و ….. خود نمایی می کنند.این کوه به خاطر دریاچه‌ای که با همین نام در دامنه‌های آن واقع شده همه ساله به خصوص در اواخر بهار مورد توجه گردش گران قرار می‌گیرد.
برم فیروز برای کسانی که توانائی یک کوه پیمائی نیمه سبک و حدودا ۲ ساعته را دارند مناسب است.چندین مسیر جهت رفتن به این منطقه زیبا وجود دارد(حدود ۱۷ مسیر)
در هنگام صعود ابتدا به قله قلات گرد میرسیم و سپس به برم فیروز یا ریز بلند(البته اسم اصلی قله ، فیروز است و بکار بردن قله برم فیروز اشتباه لفظی است) و پس از آن به قله میون قلات و سپس به مروارید خواهیم رسید. ۳ گردنه این قله ها را از هم جدا می کند.

معرفی چند مسیر برای صعود برم فیروز:
۱- شروع مسیرصعود از دشت سه چاه واقع در جاده پیست اسکی پولاد کف می باشد(۳حلقه چاه در این دشت وجود دارد).این جاده با ارتفاع ۳۱۰۰متر بلندترین نقطه در جاده های استان فارس است.
بنابر این پس از رسیدن به سپیدان به طرف پیست اسکی پولاد کف می رویم و از دشت سه چاه مسیر صعود را شروع می کنیم .
پناهگاه برم فیروزدر این مسیر قرار دارد و پایین پناهگاه جاده آسفالت است.
مسیری کم شیب که از میان دشت های زیبایی می گذرد ولی نسبتا صولانی تر است.در انتهای مسیر هم می توان مستقیم از طرف راست به سوی خط الراس رفته و به قله رسید یا می توان ابتدا ارتفاع را کم کرد و به دریاچه رسید و بعد از آن به طرف قله رفت.
۲- راهدار خانه و دشت شکرک و از روبروی پیست اسکی پولاد کف که مسیری کوتاه ونرمال بوده و دارای رچ است ولی شیب آن از مسیر شماره ۱ بیشتر است.
با زمانی کمتر از ۲ ساعت می توان مستقیما به دشت برم فیروز وسپس به دریاچه رسید و پس از آن در صورت تمایل قله را صعود نمود.در این مسیر ۲چشمه وجود دارد.چشمه اول در ابتدای مسیر و در ارتفاع ۲۸۹۰ متری و چشمه دوم تقریبا ۷۵متر بالاتر از چشمه اول قرار دارد.
۳- در منتهی علیه سمت راست مسیر شماره ۲ دره ای قرار دارد که مستقیما و بدون عبور از دریاچه به قله قلات گرد میرسد.
۴- پس از پیست و در جاده کمهر دره ای به نام دره گل قرار دارد .چشمه گل نیز در آن واقع است.بعضی چشمه گل را چشمه مروارید نیز می نامند.این مسیر جهت رسیدن به دریاچه استفاده نمی شود بلکه بعد از دیدن دریاچه ،می توان از این مسیر بازگشت.
۵- بعد از دره گل قرار دارد و آنرا دره مروارید می نامند که چشمه مروارید اصلی در آن قرار دارد.
این مسیر نیز به دلیل شیب نسبتا زیاد آن جهت رسیدن به دریاچه استفاده نمی شود بلکه بعد از دیدن دریاچه ،می توان از این مسیر بازگشت.این مسیر طولانی تر از مسیر دره گل است.

وسایل مورد نیاز
به دلیل سرد بودن منطقه و احتمال وزش باد بهتر است وسایل لازمی چون لباس گرم و کلاه و دستکش را همراه خود داشته باشید.
در زمستان نیز با توجه به وجود برف زیاد و یخبندان احتیاج به امکانات خاص و لوازم صعود زمستانه خواهید داشت.

در زبان محلی منطقه فارس به برکه‌ها و دریاچه‌های کوچک کلمه “برم” اطلاق می‌شود.
کوه برم فیروز به دلیل بارش سالانه قابل توجه (حدود ۱۰۰۰ میلی‌متر) که اغلب به صورت برف دریافت می‌کند منبع طبیعی آب تعدادی از چشمه‌های شهرستان سپیدان است.
برای مثال می‌توان به چشمه پرآب و معروف شش پیر اشاره کرد که مطالعات دانشگاه شیراز نشان می‌دهد یکی از منابع اصلی این چشمه کوه برم فیروز است.
برم فیروز (بر طبق جلسه هیات وزیران در فارس)به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری فارس تعیین شده است.

کوه برم فیروز
کوه برم فیروز کوه برم فیروز
کوه برم فیروز کوه برم فیروز
کوه برم فیروز کوه برم فیروز

منبع : بزنیم بیرون

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *