رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ دی ۱۳۹۷

کوهستانهای شرقی ایران

اشتراک گذاری

در امتداد مرز ایران و افغانستان رشته کوه هایی واقع شده است که از شمال به کوه های خراسان و از جنوب به کوههای بلوچستان می پیوندند .این کوه ها را کوه های شرقی ایران می نامند . در شمال این ناحیه کوه های قائن قرار دارند که در امتداد شمال غربی هامون های سیستان است . در جنوب قائن رشته کم ارتفاع پلنگان آب پخش کن هامون سیستان ( در مشرق ) و دشت کویر (در مغرب ) است . در جنوب آن کوه های یکسره سرحد , با قله آتشفشانی قدیمی واقع شده است .
کوهستانهای شرق ایران یکی از خشک ترین نواحی ایران محسوب می شود .

کمی مقدار بارندگی که عموما کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است در فصل تابستان موجب وضع بیابانی و خشکی آن می شود . جنوبی ترین کوه ها را فراکوه از حوالی شهر تربت حیدریه آغاز شده , به جنوب شرق تا ۲۰۰ کیلومتر پیش می رود . ارتفاع متوسط آن ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ متر است و در مشرق به تدریح به نواحی و دره های کویری هریرود و هامون خواف تبدیل می شود . مابین رشته های انتهایی جنوبی کوه های جام و رشته کوههای کوه ارزنه و فراکوه دره باخزر واقع شده که ساختمان آن مختلف است و دارای اشکوب های ضخیم سرخ رنگی است که در آن ورقه های نمک و سنگ گچ دیدنیه می شود .

رشته کوه قائن در کوه کلات به ارتفاع ۲۸۵۰ متر می رسد ولی نقاط دیگر آن ۱۸۰۰تا ۲۰۰۰ متر ارتفاع دارد . از رشته کوه کلات به طرف جنوب شرقی , چندین رشته جدا می شود , که از هامون سیستان شروعغ شده اند . کمی ارتفاع و قلت بارندگی موجب خشکی کوههای قائن شده است . ارتفاعات سرحد در جنوب پلنگان و مابین شاخه های شرقی و غربی آن قرار دارد و در مغرب به واسطه رشته های کوچکی از کوه شاهسواران جدا می شود . در یکی از این تیغه ها قله آتشفشانی قدیمی یزمان (۳۴۸۹ متر ) قرار دارد . ارتفاع متوسط این فلات در حدود ۱۵۰۰ متر و تیغه های آن تا ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ متر می رسد .
کوه تفتان (۴۰۴۲متر ) تقریبا در وسط این فلات قرار گرفته و مخروطی عظیم است که در سه دامنه آن برف دیده می شود . در مغرب کوه تفتان , چندین قله آتشفشانی دیگر واقع است چون این کوه ها در میان صحراهای وسیع قرار گرفته اند رطوبت کافی دارند و مناظر آنها آلپی و نسبتا پوشیده از نباتات زیاد هستند . قله های تفتان , هنوز هم آثار آتشفشانی دارد و گاهی ستونهای بخار از آن بالا می آید .

کوهستانهای شرقی ایران
کوهستانهای شرقی ایران  کوهستانهای شرقی ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *