رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

کلیسای کاتولیک ها ( روزاریای مقدس )

اشتراک گذاری

کلیسای کاتولیکها مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، محله جلفا، خیابان حکیم نظامی، کوچه کاتولیکها واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۰۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیر روزاریای مقدس واقع در محلهٔ سنگ تراشان به ارمنیان کاتولیک ساکن جلفای اصفهان تعلق دارد. کلیسای اولیه در۱۶۸۱م به نام مریم مقدس و به دست اسقف ارمنیان کاتولیک، قوگاس آبارانی، بنا شد اما کلیسای اصلی در۱۷۰۵م به نام دومینیگوس مقدس یا روزاریای مقدس ساخته شد و تا زمان بنای کلیسای گریگور مقدس در تهران کلیسای جامع ارمنیان کاتولیک ایرانمحسوب می شد. پلان کلیسا به شیوهٔ بازیلیک ستون دار، با ابعاد ۱۵ x24 متر در جهت شرقی ـ غربی قرار گرفته. گنبد کلیسا دارای ساق هشت ضلعی است که بر روی هر ضلع یک نورگیر دارد و با قوس هایی بر روی چهار ستون قرار گرفته. محراب کلیسا با دو اتاقک چهارگوش در دو سمت آن در سمت شرقی بنا واقع شده. کلیسا دارای دو ورودی در شمال و غرب است و یک ورودی نیز به داخل اتاقک شمالی محراب باز می شود. ورودی غربی دارای سر دری زیباست.

مصالح به کار رفته در بنا عبارت اند از خشت و آجر. دیوارهای داخلی کلیسا با گچ پوشانده شده و دارای نقاشی های بسیار زیبایی با موضوعات مذهبی است از جمله چهرهٔ دومنیگوس و فرانچیگوس مقدس همچنین در دیوار داخلی بنا کتیبه ای متعلق به۱۷۲۴ م قرار دارد.

14 کلیسای کاتولیک ها ( روزاریای مقدس )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *