رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ فروردین ۱۴۰۰

کرونا بازدیدها از موزه های مطرح جهان را ۷۷ درصد کاهش داد

لینک این مطلب کپی شد!

همه‌گیری کووید-۱۹ با کاهش ۷۷ درصدی بازدیدها از موزه‌های مطرح جهان، شمار بازدیدکنندگان از این اماکن فرهنگی را به ۵۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای تخصصی گردشگری «اوستِل تور» اسپانیا، به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا در یکسال اخیر، کاهش جابجایی گردشگران، تعطیلی‌های سراسری و از سرگیری فعالیت‌ها با ظرفیت کمتر، ۱۰۰ موزه و گالری هنری مطرح جهان، حدود ۱۷۶ میلیون بازدید کننده خود را از دست دادند. به این ترتیب شمار بازدیدها از ۲۳۰ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۵۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.

موزه های جهان

کرونا در حالی با کاهش ۷۷ درصدی بازدیدها موجب کسادی فعالیت موزه‌ها شده است که طبق پیش بینی‌ها، روند بهبودی این زیان سال‌ها به طول خواهد انجامید. نشریه تخصصی بین‌المللی «آرت نیوزپِیپِر» در گزارشی سالانه اعلام کرد، در سال ۲۰۲۰ هر یک از موزه ها در سراسر جهان به طور متوسط ۱۴۵ روز تعطیل بوده اند که این رقم در مجموع به عدد خیره کننده ۴۱ هزار روز تعطیلی و به بیان دقیقتر «بیش از یک قرن بازدید از دست رفته» می‌رسد.

موزه لوور پاریس که پر بازدیدترین موزه جهان است و تا پیش از شیوع کرونا پذیرای بیش از ۹ میلیون بازدیدکننده بود، سال گذشته با کاهشی ۷۲ درصدی فقط دو میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشته است. کاهش ظرفیت بازدید از ۳۰ هزار نفر به هفت هزار نفر برخی از تدابیری است که در این آمار چشمگیر نزولی دخیل بوده است.

موزه ملی چین در پکن به عنوان دومین موزه مطرح جهان به لحاظ شمار بازدیدکنندگان نیز در سال ۲۰۲۰ با کاهشی ۷۸ درصدی نسبت یه سال ۲۰۱۹، مقصد یک میلیون و ۶۰۰ هزار بازدید کننده بود.

در این فهرست، موزه هنر متروپولیتن نیویورک با ریزش ۸۳ درصدی بازدیدها، بیشترین سقوط را تجربه کرد. به این ترتیب در سال ۲۰۲۰ شاهد حضور ۱.۱۲ میلیون نفر بازدید کننده بود. بر اساس این گزارش، موزه نیویورک در یکسال اخیر، بیش از ۲۰۰ روز تعطیل بود و حتی هنگام بازگشایی مجدد، فعالیت خود را با کاهش ۹۰ درصدی ظرفیت پذیرش روزانه از ۳۰ هزار نفر به سه هزار نفر و به تدریج هشت هزار نفر آغاز کرد.

موزه تیت مدرن لندن نیز با ۱۷۳ روز تعطیلی (بیش از نیمی از سال) پذیرای ۱.۴۲ میلیون بازدید کننده بوده است. این موزه در سال ۲۰۲۰، ۵۶ میلیون پوند (۷۷ میلیون دلار) از درآمد خود را از دست داد.

پرتماشاگرترین موزه آسیایی موزه هنرهای معاصر قرن ۲۱ ژاپن در کانازاوا بود که فقط ۶۶ روز تعطیل شد اما ۶۳ درصد تماشاگرانش را نسبت به سال ۲۰۱۹ از دست داد و رده نهم قرار گرفت.

شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *