جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کته سیر شمالی و شیرازی

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۴۰۰

کته سیر شمالی و شیرازی با نامهای سیر پلو یا دمپختک سیر و یا پلو سیری هم شناخته می شود . یکی از پلوهای بی نظیر که در این مطلب با طرز تهیه و نکات پخت آن آشنا می شویم .معمولا سیر پلو را با مرغ و ماهی سرو می کنند. حتی خیلی ها ترجیح می دهند که داخل سیر پلو، عدس یا ماش هم بریزند. بد نیست بدانید سیر با طعم گرمی که دارد، معمولا در درمان ناتوانی جنسی، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت های داخلی بدن بسیار موفق عمل می کند.

سیر پلو را هم می توانید به صورت کته ای و هم به صورت آبکش درست کنید. همچنین در طرز تهیه سیر پلو از انواع حبوبات مثل لوبیا، عدس، ماش و … یا انواع گوشت ها مثل ماهی، مرغ و گوشت قرمز می توانید در آن استفاده کنید.شیرازی ها در طرز تهیه سیر پلو از چند برگ کلم خرد شده هم استفاده می کنند. استفاده از کلم، علاوه بر عطر و طعم بسیار عالی، به تقویت سیستم گوارش نیز کمک می کند.می توانید در طرز تهیه دمپختک سیر از رب گوجه فرنگی هم استفاده کنید. می توانید رب گوجه را با سیر سرخ کنید یا دمی گوجه درست کنید و مخلوط سیر را اضافه کنید.

کته سیر شمالی و شیرازی 1 کته سیر شمالی و شیرازی

در صورت تمایل در طرز تهیه سیر پلو، انواع سبزی های معطر به خصوص گشنیز و شوید هم به کار ببرید.سیر پلو معمولا با سیر تازه یا سیر تر درست می شود ولی اگر سیر تازه در دسترس نداشتید، از سیر حبه هم می توانید استفاده کنید.اگر روی برنج را کمی زعفران دم کرده بریزید، عطر و طعم آن بسیار جذاب و اشتها برانگیز می شود.

مواد لازم

برنج: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی
سیر تازه: ۳ بوته
پیاز: ۱ عدد متوسط
فلفل سیاه یا قرمز: به میزان لازم
نمک و زردچوبه: به میزان لازم
روغن مایع: به میزان لازم

کته سیر شمالی و شیرازی 2 کته سیر شمالی و شیرازی

طرز تهیه

برنج را در آب نمک بخیسانید.قبل از هر چیز، برنج را در مقداری آب، با کمی نمک بخیسانید. استفاده از نمک در آب برنج باعث می شود برنج به کبد آسیب نرساند و در هنگام پخت هم احتمال وا رفتن کمتر است.حداقل ۳۰ دقیقه برنج را خیس کنید. اگر برنجتان خارجی است، این زمان را افزایش دهید. در این فاصله سیر را آماده کنید.

سیرها را تمیز کنید. ریشه ها و برگ های زرد و فاسد آن ها را با چاقو ببرید. سیرها را به خوبی بشویید. ساقه و برگ سیرها را به قطعات ۱ سانتی متر برش بزنید. پوست پیاز را بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. در سومین مرحله از طرز تهیه سیر پلو در یک تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از اینکه به دمای مناسب رسید، پیاز را در آن سرخ کنید. وقتی پیاز سبک و طلایی شد، سیرهای خرد شده را اضافه کنید و شروع به تفت دادن کنید. فلفل، زردچوبه و کمی نمک را اضافه کنید.

می توانید از جعفری، گشنیز، شوید و برگ کلم خرد شده هم استفاده کنید تا عطر آن بیشتر شود ولی مقدار سیر باید بیشتر باشد. در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید سیر کمی نرم و عطر آن بلند شود. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید.

برنج را از آبی که در آن خیسانده اید، جدا کنید و در قابلمه بریزید. روی قابلمه را به اندازه یک بند انگشت آب سرد (آب شیر) بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، کمی نمک و روغن به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب برنج بخار شود. برنج باید از بیرون نرم و از داخل کمی سفت باشد. اگر برنج تان هنوز خیلی سفت است، کمی آب جوش اضافه کنید و بگذارید دوباره بخار شود.

سیر خرد و سرخ شده با پیاز را به برنج، اضافه و خیلی آرام آن ها را با هم مخلوط کنید تا برنج ها خرد نشوند. روی برنج را کمی کره یا روغن بریزید. در ظرف را با دم کنی بپوشانید و روی آن بگذارید. بعد از ۱ تا ۲ دقیقه که داخل قابلمه بخار گرفت، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد. بعد از دم کشیدن، سیر پلو یا کته سیر را در ظرف مناسب سرو کنید.

نکته پایانی درباره طرز تهیه سیر پلو

اگر می خواهید کته سیر را به شیوه آبکش درست کنید، یک لایه از برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید. روی آن را یک لایه مخلوط سیر بریزید، سپس یک لایه دیگر برنج. این ترتیب را ادامه دهید تا مواد تمام شوند. بقیه مراحل را مانند بالا انجام دهید.
اگر می خواهید در سیر پلو از انواع گوشت یا مرغ استفاده کنید، آن ها را از قبل بپزید و هنگام سرخ کردن سیر پیاز، گوشت یا مرغ را اضافه کنید. سپس این مخلوط را داخل برنج بریزید.
از گوشت قلقلی هم می توانید استفاده کنید. در این صورت، قلقلی ها را بعد از درست کردن، جداگانه در یک تابه، سرخ و به سیر و پیاز اضافه کنید.

کته سیر شمالی و شیرازی کته سیر شمالی و شیرازی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *