رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مهر ۱۳۹۹

کتابخانه مسجد امام رضا ( ع ) روشناوند

اشتراک گذاری

کتابخانه مسجد امام رضا ( ع ) روشناوند در سال ۱۳۷۵ با توجه به نیاز منطقه و درخواست اهالی روستای روشناوند توسط آستان قدس رضوی در طبقه فوقانی مسجد افتتاح شد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء

این کتابخانه حدود ۸ هزار نسخه کتاب چاپی را فراهم آوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه حدود ۹۰۰ نفر است.

بخشهای مختلف کتابخانه

این کتابخانه دارای بخشهای مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز و واحد امانت منابع چاپی می باشد.

ساعات کار کتابخانه

این کتابخانه همه روزه بجز ایام تعطیل از ۱۴ الی ۱۷ در خدمت آقایان و بانوان می باشد.

روستای روشناوند در شمال شرقی شهرستان گناباد واقع شده که فاصله آن از مرکز شهرستان ۲۳ کیلومتر است و با آمار جمعیتی ۳۲۷۲ نفری مصوب سال ۱۳۹۵ بزرگ‌ترین روستای غیراقماری این شهرستان محسوب می‌شود.تنها رودخانه بزرگ و قابل اهمیت موجود در منطقه روشناوند «کال شور» است. این رودخانه که از ارتفاعات شمال شرقی روشناوند سرچشمه می‌گیرد پس از جریان یافتن به سمت شمال غربی و غرب در شهرستان بجستان به کویر نمک می‌ریزد. در حال حاضر فقط در زمستان‌ها در این رودخانه آب جریان می‌یابد که میزان آن هم به دلیل کاهش بارندگی‌های سالیانه اخیر کم شده است.باید اشاره کرد که کویری بودن منطقه و شور بودن خاک سبب تشکیل نمک‌های زیادی در حوضچه‌های این رود در تابستان می‌شود که این خود می‌تواند به ظرفیتی برای برداشت نمک سنگین و فرآوری آن به نمک یددار تبدیل شود.
روستای روشناوند بی‌شک یکی از کهن‌ترین روستاهای شهرستان گناباد است چرا که شواهد و آثاری وجود دارد که هر کدام به نوعی حکایت از سابقه دیرینه و چندین هزار ساله این روستا است. از جمله بناهای تاریخی دیدنی و زیبای روشناوند می‌توان به محراب به جا مانده از مسجد جامع قدیم روشناوند اشاره کرد که یک اثر تاریخی و مذهبی ارزشمندی است که تاریخ بنای آن براساس کتیبه‌ای که در بالای آن موجود است مربوط به ۱۲۲۲ هجری قمری (دوره صفویه) است.
منزل اربابی دیگر اثر تاریخی این روستا است؛ این منزل از آثار دوره قاجاریه است که برج و بارو با دیوارهای بلند آن حکایت از حمله اشرار و دزدان محلی به این روستا است. تالار پذیرایی، سرداب، اطاق‌های اعیانی از متعلقات این منزل است که اگر مورد بازسازی قرار گیرد می‌تواند تبدیل به یک اقامتگاه بوم‌گردی زیبا برای گردشگران شود.

نشانی: گناباد- روستای روشناوند

کتابخانه مسجد امام رضا ( ع ) روشناوند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *