جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کبوتر خانه های ایمانشهر

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آبان ۱۴۰۲

کبوتر خانه های ایمانشهر از جمله آثار تاریخی شهر ایمان شهر می باشند.ایمانشهر یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است. این شهر با جمعیت ۵۹۲۳ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) در بخش مرکزی شهرستان فلاورجان قرار دارد. اطلاعات مربوط به جغرافیای شهر و موقعیت اقتصادی و فرهنگی این شهر از تلفیق دو روستای مینادشت و اشترجان در سال ۷۹ ایجاد و در جنوب استان اصفهان قراردارد.

کبوتر خانه های ایمانشهر 7 کبوتر خانه های ایمانشهر

 

کاربرد کبوترخانه

کبوترخانه، کفترخان، برج کبوتر، ورده یا برج حمام سازه‌ای است که جهت لانه‌گزینی پرنده‌ها به‌ویژه کبوترها در خاورمیانه و اروپا ساخته می‌شود. کاربرد عمدهٔ این بناها جمع‌آوری مدفوع پرندگان جهت استفاده در کشاورزی، دباغی، چرم‌سازی و ساخت باروت است. کبوترخانه‌ها بناهایی هستند که با پهنا و ارتفاع بین هفت تا ۱۵ متر ساخته می‌شوند و در درون آن‌ها صدها جای برای لانهٔ کبوتران با شکل و ابعاد یکسان ساخته می‌شود.
در گذشته توجه و احترام انسان به سایر جانداران قابل تحسین بود، به نحوی که در معماری آن دوران نیز تأثیر داشت و بناهایی مختص جانوران ایجاد می‌شد، مانند «کبوترخانه ” یا “برج کبوتر» که به «ورده»، «برج حمام» و «کَفتَرخان» نیز شهرت داشت. این بنا محلی برای آشیانه کردن و نگهداری از کبوتران بود. بیشتر کبوترخانه‌ها به صورت برج‌های استوانه‌ای هستند و درون دیوارهای داخلی آن‌ها سوراخ‌هایی جهت آشیان کردن پرندگان ایجاد شده‌است.

کبوتر خانه های ایمانشهر 4 کبوتر خانه های ایمانشهر

کبوتر خانه های ایمانشهر 5 کبوتر خانه های ایمانشهر

کبوتر خانه های ایمانشهر 6 کبوتر خانه های ایمانشهر

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد