رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ مرداد ۱۳۹۴

کباب بناب یکی از معتبرترین نام‌های تجاری آذربایجان‌شرقی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۵/۱۶- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی گفت: کباب سنتی بناب یکی از معتبرترین نام‌های تجاری آذربایجان‌ شرقی و یکی از غذاهای برتر این منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌ شرقی، فرزین حق‌پرست در آئین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی کباب بناب افزود: این غذای لذیذ هم در شیوه طبخ و هم در طعم، منحصر به فرد و صاحب جایگاهی ارزنده است و بیشتر هموطنانمان طعم دلنشین آن را در حافظه خود به یادگار دارند.

وی با بیان اینکه جشنواره‌ها نقش انکارناپذیری در ترویج و شناساندن مقصد به عنوان جاذبه گردشگری دارند و می‌توانند آئینه تمام‌نمای منطقه و پتانسیل‌های آن باشند، گفت: ویژگی‌های ارزشمند کباب بناب و عزم راسخ مدیران شهرستان و استان و کشور به ثبت ملی این غذا انجامید و کباب بناب را به حافظه مکتوب میراث ملی کشور عزیزمان سپرد.

حق پرست از فراوری مخصوص کباب بناب و مشتری مداری آن به عنوان عامل اصلی نفوذ آن به آن سوی مرزها یاد کرد و گفت: رویکرد جدید اداره کل میراث فرهنگی برای افزایش ظرفیت گردشگری توجه به امکانات بومی شهرستان‌هاست و در همین راستا کباب سنتی بناب می‌تواند در جذب گردشگر به این منطقه موثر و مفید باشد.

فرماندار شهرستان بناب هم در این مراسم از فعالیت بیش از ۲۰۰ واحد کباب پزی در این شهرستان خبر داد و گفت: از این طریق برای ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و حداقل ۴۰۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

ولی‌الله فرج‌اللهی افزود: روزانه با مصرف بیش از ۱۰ تن گوشت در کبابی‌های بناب ۷۰۰۰ پرس از این غذای لذیذ و منحصر به فرد پخت و عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز کباب بناب فقط به عنوان یک غذای سنتی مطرح نیست افزود: دیدگاه جدید ما در سند تدبیر و توسعه شهرستان، استفاده از ظرفیت جذابیت این برند غذایی برای جذب گردشگر و در نهایت رشد اقتصادی و اشتغالزایی منطقه خواهد بود.

رئیس نخستین جشنواره ملی کباب بناب در خصوص دلایل ثبت و برگزاری جشنواره کباب بناب در سطح ملی اظهار کرد: با توجه به اینکه به مرور زمان موضوع تحریف و فراموشی این غذای بومی و سنتی در همه جا مطرح می‌شد آن را به ثبت ملی رساندیم تا جلوی تحریف آن را بگیریم.

فرج‌اللهی خاطرنشان کرد: بیشتر تاریخ نویسان اذعان می‌کنند کباب سنتی بناب بیش از ۱۳۰ سال قدمت داشته و و اکنون به جهت کیفیت گوشت، نحوه فرآوری و طعم منحصر به فرد آن در دنیا محبوبیت پیدا کرده است.

به گفته وی کباب بناب یکی از مواریث گذشتگان و دارای هویت فرهنگی و شناسنامه شهرستان است.

فرماندار بناب همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از وجود بیش از ۲۰۰ اثر ثبت شده و نشده تاریخی و فرهنگی در شهرستان بناب خبر داد و گفت: چهار منطقه گردشگری هم وجود دارد که نیازمند توجه مسئولان استانی و کشوری است.

به گزاش ایسنا، لوح ثبتی کباب بناب در فهرست میراث ملی ایران نیز امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

نخستین جشنواره ملی کباب بناب امروز و فردا در محوطه دانشگاه آزاد اسلامی بناب در حال برگزاری است.

175 کباب بناب یکی از معتبرترین نام‌های تجاری آذربایجان‌شرقی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *