جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاهش حضور ایرانی‌ها در توریسم ترکیه

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ تیر ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد، امیر شاملویی: تازه‌ترین گزارش وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد با وجود اینکه شمار گردشگران ورودی ایران به ترکیه در ماه مه میلادی نسبت به ماه گذشته افزایش یافته، اما سهم آنان در بازار ترکیه کاهش داشته است. آمار گردشگری ماه مه حاکی از رشد ۱۶ درصدی گردشگران ورودی به ترکیه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته است. ورود ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار گردشگر در طول این ماه که افزایش ۸۲۰ هزار نفری نسبت به ماه گذشته یعنی آوریل را نشان می‌دهد، حاکی از عزم ترکیه برای بازگشت به روزهای خوش گذشته صنعت گردشگری است. در ماه مه سال ۲۰۱۵ تعداد گردشگران ورودی به ترکیه ۳ میلیون و ۸۰۴ هزار نفر بود اما به‌دلیل اقدامات تروریستی و همچنین برخی مشکلات امنیتی پیش‌آمده در این کشور و درگیری آن در خاورمیانه، این تعداد در ماه مشابه سال ۲۰۱۶ به ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار نفر تنزل پیدا کرد.

خروج ایران از لیست ۵مبدا نخست

نگاهی به آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد در ماه مه سال ۲۰۱۷، روس‌ها به‌شدت از ترکیه استقبال کرده و به رتبه نخست گردشگران ورودی به ترکیه تبدیل شده‌اند. پس از آنان نیز آلمانی‌ها، اتباع گرجستان، بریتانیا و بلغارستان جای گرفته‌اند و برخلاف ماه‌های گذشته نامی از ایران در فهرست ۵ مبدا مهم گردشگری این ماه ترکیه به‌چشم نمی‌خورد. روس‌ها که اکنون جای آلمان را در تعداد گردشگران ورودی به ترکیه گرفته‌اند، در این ماه ۶۰۸ هزار گردشگر به سواحل محبوب خود در ترکیه فرستاده‌اند و ۲۱ درصد از این بازار را تحت سلطه خود درآورده‌اند. اتباع آلمانی نیز با ۲۹۵ هزار گردشگر ۲/ ۱۰ درصد از گردشگران ورودی ترکیه را تشکیل می‌دهند و پس از آن نیز گرجستان با ۲۳۵ هزار گردشگر و ۱۵/ ۸ درصد از این بازار، بریتانیا با ۱۸۸ هزار نفر و ۵/ ۶ درصد از این بازار و بلغارستان ۱۶۶ هزار نفر و ۷/ ۵ درصد از بازار گردشگران خارجی ترکیه قرار دارند.

نگاهی به آمار این ماه نشان می‌دهد ایران با فرستادن ۱۵۹ هزار گردشگر به ترکیه در رتبه ششم مبادی مهم سفر به ترکیه قرار گرفته و اکنون حدود ۵/ ۵ درصد از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد. این امر گویای این مطلب است که به‌رغم افزایش تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه، سهم آن نسبت به ماه قبل یعنی آوریل که ۸/ ۵ درصد بود، با کاهش همراه بوده است. این درحالی است تعداد گردشگران ایرانی وارد شده به ترکیه در ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۲۸ هزار نفر و در ماه مه سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۳۲ هزار نفر بوده است که به ترتیب در این دو سال ۳۷/ ۳ و ۳۱/ ۵ درصد از بازار گردشگران خارجی این کشور را تشکیل می‌داده است.

رشد ۵ماهه

بررسی آمار ۵ ماهه نخست ورود گردشگران به این کشور نیز نشان می‌دهد ۸ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۵۰۹ نفر در طول این مدت از ترکیه بازدید کرده‌اند که گویای رشد ۵/ ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. سال گذشته در همین مدت حدود ۸ میلیون و ۳۰۲ هزار گردشگر از ترکیه بازدید کرده بودند و در سال ۲۰۱۵ در همین مدت حدود ۱۰ میلیون و ۷۷۲ هزار گردشگر به این کشور سفر کرده بودند. در این ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۷، روسیه با ۹۲۸ هزار گردشگر خارجی و در اختیار گرفتن ۶/ ۱۰ درصد از کل گردشگران خارجی ترکیه مهم‌ترین مبدا سفر به این کشور بوده است. این کشور با رشد قابل‌توجهی که در این مدت داشت، نشان داد تلاش‌های ترکیه برای ترمیم روابط خود با روسیه در سال گذشته بی‌جهت نبوده است. پس از آن، گرجستان با ۸۷۵ هزار گردشگر و ۱۰ درصد از کل مسافران خارجی ترکیه رتبه دوم را داشته و آلمان نیز با حدود ۸۶۴ هزار گردشگر و ۹/ ۹ درصد از کل گردشگران رتبه سوم را دارد.

نکته جالب دیگر در این آمار این است که به‌رغم افزایش تعداد گردشگران بازدیدکننده ایرانی از ترکیه که در فاصله بین ژانویه تا مه سال ۲۰۱۷ به ۷۷۴ هزار نفر می‌رسند و ۸/ ۸ درصد از گردشگران خارجی این کشور را به خود اختصاص می‌دهند، با دو پله کاهش روبه‌رو شده است. در آمار چهار ماهه ابتدای سال، ایرانیان با داشتن ۵/ ۱۰درصد از گردشگران ورودی به ترکیه، دومین مبدا محسوب می‌شدند که به ترکیه گردشگر می‌فرستادند، اما اکنون به رتبه چهارم تغییر جایگاه داده‌اند. در رتبه پنجم ۵ ماهه نخست سال میلادی جاری نیز بلغارستان قرار دارد که ۶۳۸ هزار گردشگر به ترکیه فرستاده و ۳/ ۷ درصد از بازار گردشگران خارجی آن را در اختیار دارد.

دروازه‌های اصلی گردشگری ترکیه

در ماه مه ۲۰۱۷ نیز همانند ماه‌های پیش شهرهای آنتالیا، استانبول، آرتوین، موغله و ادرنه بیشترین ورود گردشگرانی را به خود اختصاص داده‌اند که به عنوان اولین مقصد در ورود به این کشور، وارد آنها شده‌اند. با این حال تفاوت مهمی نسبت به ماه‌های گذشته دیده می‌شود و آن هم پیشی گرفتن میزان ورود گردشگران از طریق آنتالیا در برابر استانبول است. در رقابت بین این دروازه‌های ورود گردشگران به ترکیه این‌بار آنتالیا با جذب ۲۷/ ۳۶ درصد از گردشگران معادل با یک میلیون و ۴۸ هزار نفر، در برابر جذب ۷۴/ ۲۸ درصدی گردشگران ورودی توسط استانبول که معادل با ۸۳۱ هزار گردشگر است، در رده نخست جای گرفته است. آرتوین نیز نسبت به ماه‌های گذشته صعود داشته و ۴۸/ ۸ درصد از گردشگرانی که به ترکیه وارد شده‌اند؛ یعنی حدود ۲۴۵ هزار نفر از طریق این شهر به ترکیه وارد شده‌اند.

آرتوین در ماه پیش رتبه چهارم ورود گردشگران خارجی را داشت که به عنوان نخستین مقصد ورود به این کشور، این شهر را انتخاب کرده بودند. در رده چهارم نیز شهر موغله قرار دارد که موفق به جذب ۲۳۶ هزار گردشگر خارجی در طول ماه مه سال ۲۰۱۷ شده و ۱۷/ ۸ درصد از مسافران خارجی ورودی به ترکیه این شهر را به عنوان نخستین مقصد خود انتخاب کرده بودند. در رده پنجم نیز ادرنه جای گرفته که ۰۷/ ۸ درصد از گردشگران به عنوان اولین مقصد ورود خود به ترکیه به این شهر سفر کرده‌اند و تعداد این مسافران به ۲۳۳ هزار نفر می‌رسد. بررسی آمار ۵ ماهه نیز نشان می‌دهد استانبول با پذیرفتن ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار گردشگر در این مدت، مقصد نخست ۶۵/ ۴۰ درصد از گردشگرانی است که وارد ترکیه شده‌اند.

در رده بعدی نیز آنتالیا قرار دارد که بیش از یک میلیون و ۸۲۳ هزار گردشگر به‌‌عنوان مقصد اول وارد این شهر شده‌اند و پذیرای حدود ۲۱ درصد گردشگران خارجی در مدت ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی بوده است. ادرنه نیز با پذیرش حدود ۱۱ درصد از این گردشگران، دروازه‌ای برای ورود ۹۳۳ هزار نفر به ترکیه بوده است. در رده‌های بعدی نیز آرتوین قرار دارد که ۵/ ۱۰ درصد معادل با تقریبا ۹۲۰ هزار گردشگر خارجی از طریق آن به ترکیه وارد شده‌اند و در رده پنجم نیز موغله جای گرفته که ۶۶/ ۳ درصد از این گردشگران معادل با ۳۲۱ هزار نفر را به این کشور وارد کرده است.

گردشگری ترکیه کاهش حضور ایرانی‌ها در توریسم ترکیه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *