جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

مذاکره ایران و ترکیه درباره خدمات و رفتار با گردشگران ایرانی

تاریخ بروزرسانی :
۳ شهریور ۱۳۹۵

گروه گردشگری دنیای اقتصاد: معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرده است درباره‌ تغییر نحوه‌ رفتار با مسافران ایرانی و خدمات‌رسانی به آنها، در دیدار با وزیر جدید گردشگری ترکیه مذاکره خواهد شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، برای سال‌های متمادی ترکیه یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفرهای خارجی گردشگران ایرانی بوده است اما این سفرها همیشه هم با راحتی و آرامش انجام نشده است. پیش از آنکه ترکیه به‌دلیل حملات تروریستی و درگیری‌های داخلی نظیر درگیری دولت با کردها و کودتای نافرجام این کشور، دچار چالش‌های جدی در گردشگری و پذیرش توریست شود، برخی شهروندان ایرانی حین سفر به ترکیه با برخوردهای نامناسب در فرودگاه‌ها، هتل‌ها یا حتی خیابان‌های این کشور مواجه می‌شدند. چنین برخوردهایی البته از نگاه گردشگران و مردم ایران دور نماند و در قالب کمپین «بایکوت سفر به ترکیه در نوروز۹۵» خودنمایی کرد؛ کمپینی که واکنشی بود به چنین رفتارهایی. این کمپین البته جواب هم داد؛ پروازهای ایران به ترکیه ۱۰درصد در ایام نوروز۹۵ کاهش یافت و بعد از آن هم مسوولان ترکیه در دیدارهایشان با همتایان ایرانی خود، قول دادند کاستی‌ها را جبران کنند.

پس از کودتا

اما سفرهای ایرانی‌ها کم و بیش به ترکیه ادامه داشت تا با وقوع کودتای نافرجام در ترکیه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین وزارت امورخارجه، سفر به ترکیه را ممنوع اعلام کردند؛ ممنوعیتی که در کنار ضرر ۱۸میلیارد تومانی به دفاتر خدمات مسافرتی ایران، هزینه‌های بسیاری را نیز به گردشگری ترکیه وارد آورد. از همین رو بود که مسوولان گردشگری و همچنین سیاسی این کشور در دیدار با همتایان خود خواستار برقراری این سفرها شدند و تاکید کردند که ترکیه برای سفر ایرانی‌ها امن است. حالا قریب به ۱۰ روزی می‌شود که تورها دوباره برقرار شده اما این نگرانی هنوز وجود دارد که برخوردهای نامناسبی که پیش از این نیز گزارش شده بود، ادامه یابد.

مذاکراتی برای تغییر رفتار با گردشگران ایرانی

در همین باره معاون رئیس‌جمهوری اعلام کرده است که درباره‌ تغییر نحوه‌ رفتار با مسافران ایرانی و خدمات‌رسانی به آنها، در دیدار با وزیر جدید گردشگری ترکیه مذاکره خواهد شد. به گفته مسعود سلطانی‌فر، وزیر گردشگری ترکیه قول داده برای شرکت در اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های آسیا (ACD) شهریورماه به ایران بیاید و قرار شده در دیداری دوجانبه، درباره کم و کیف این موضوع مذاکره شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با «ایسنا» ابراز امیدواری کرده که وزیر گردشگری ترکیه به ایران بیاید تا بتوانند این مسائل را به‌صورت دوجانبه حل و فصل کنند وگرنه ایران مجبور می‌شود هیاتی را به ترکیه بفرستد تا روی جزئیات این موضوع کار کند.

سلطانی‌فر درباره اینکه آیا در مدت کوتاه توقف سفر گردشگران ایرانی‌ به ترکیه، از این فرصت برای پیگیری حقوق مسافران ایرانی در این کشور استفاده شده و آیا طرف ترکیه‌ای ملزم به رفع خلأها و کمبودهای قانونی در قراردادها شده یا خیر نیز تصریح کرده است: «از مدت‌ها قبل نسبت به نحوه‌ خدمات‌رسانی ترکیه‌ای‌ها و آژانس‌های ایرانی فروشنده تورهای این مقصد، معترض بودیم و تا به حال تذکرهای زیادی هم داده‌ایم. در این مدت حتی مجوز حدود ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی ایرانی را به‌دلیل ضعف در خدمات‌رسانی و تخلف در تعهد، موقتا یا دائم تعلیق کرده‌ایم.» وی با اعتقاد به اینکه توقف سفر گردشگران ایرانی به ترکیه فرصت مناسبی برای انجام اصلاحات مورد نیاز بود، افزود: «پس از برقراری دوباره‌ تورهای این مقصد، در مذاکره با سفیر این کشور، شرطی گذاشته شد تا ضمن جبران خسارت‌های مالی تحمیل شده به مسافران ایرانی، در نحوه‌ خدمات‌رسانی و افزایش کیفیت تغییرات اساسی به‌وجود آید.» به گفته این مقام مسوول، درحال حاضر گزارشی از کیفیت پایین خدمات و برخوردهای نامناسب با مسافران ایرانی در ترکیه نداشتیم چون اجرای تورها بعد از توقف یک‌ماهه تازه شروع شده و طبیعتا گزارش منفی نمی‌توانیم داشته باشیم، اما براساس دیدگاه و مواضع قبلی که معترض به شرایط بودیم، این مطالبه را حتما پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپس با انتقاد از کیفیت خدماتی که ترکیه در اختیار مسافران ایرانی قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: «معلوم نیست خدماتی که به مسافران سایر کشورها می‌دهند در اختیار مسافران ایرانی هم قرار دهند. در همین حال که هتل‌های ایران را متهم می‌کنند یک ستاره از دنیا فاصله دارند، در ترکیه ایرانی‌ها را در هتل‌هایی اقامت می‌دهند که اسم‌شان چهار ستاره است، اما رسما دو ستاره هستند! شخصا این هتل‌ها را دیده‌ام و نسبت به چنین وضعیتی متذکر شده‌ام. تعلیق مجوز ۱۵ آژانس ایرانی هم به این خاطر بوده که از چنین خدمات ضعیفی برای تورهای ایرانی استفاده کرده‌اند.»

به گزارش «دنیای اقتصاد»، حالا گرچه پس از آنکه ایران و ترکیه چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای برای تبادل دوجانبه گردشگر با یکدیگر امضا کرده‌اند، هنوز نشانه‌های چشمگیری از توازن در تبادل گردشگر بین دو کشور مشاهده نشده است.
گردشگری مذاکره ایران و ترکیه درباره خدمات و رفتار با گردشگران ایرانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد