رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

چیتبال‌ها پیام‌آور صلح با محیط‌زیست

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۲/۱۵ – گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: ایده اولیه استفاده از طرح یوز ایرانی به عنوان یک گونه نادر و در معرض خطر روی لباس فوتبالیست‌های کشورمان در جام‌جهانی ۲۰۱۴ تابستان سال گذشته توسط آرش نورآقایی از فعالان حوزه گردشگری و محیط‌زیست مطرح شد. با استقبال صورت گرفته از این طرح، اکنون نورآقایی و تیم فعال در این حوزه ایده جدیدی به نام چیتبال را مطرح کرده‌اند که تلفیقی از دو واژه چیتا (ترجمه یوزپلنگ) و فوتبال (Cheetah + football) است. چیتبال نماد دو یوز به نام‌های کوشکی و دلبر است. این دو یوز نر و ماده به واسطه شرایط خود از زمان چند ماهگی‌شان تاکنون در قفس نگهداری می‌شوند. چنین شرایطی موجب شده تا عروسک‌ها علاوه‌بر نماد یوز ایرانی نشانه‌ای از جدا افتادگی گونه‌های زیستی که بر اثر رفتار نادرست انسان‌ها به این وضعیت دچار شده‌اند نیز محسوب شوند.

آرش نورآقایی درباره جزئیات بیشتر این طرح به «دنیای اقتصاد» گفت: هدف ما از این طرح آشنایی مردم با چیتبال است. در واقع یوزپلنگ با سرعت زیاد خود تلاش دارد این خبر را به گوش همگان برساند که وقت برای نجات جانوران در حال انقراض بسیار تنگ است.
وی افزود: ما می‌خواهیم از این نماد برای نگارش کتاب کودک کمک گرفته و با سفرهای مختلف، مردم مناطق گوناگون را با این گونه جانوری و حفاظت از آن آشنا کنیم.
این فعال حوزه گردشگری نگارش سفرنامه از زبان چیتبال را از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده دانست و ادامه داد: ما همچنین در صدد هستیم مصاحبه‌‌های تلویزیونی با چیتبال داشته باشیم و با این فعالیت‌ها این عروسک را به مشهور‌ترین عروسک ایران و نماد عروسک‌های محیط‌زیستی دنیا تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: تاکنون تنها دو چیتبال به نام‌های کوشکی و دلبر را داریم که به شکل دست‌ساز توسط مرضیه نقیبی ساخته شده‌اند و سفرهایی به منطقه توران و جاجرم و همچنین استادیوم آزادی داشته‌اند.
نورآقایی در همین راستا چیتبال‌های معتبر را چیتبال‌های دست‌ساز معرفی کرد و افزود: تاکنون افرادی تماس گرفته و خواستار بردن چیتبال به جام‌جهانی هستند که ما هنوز پاسخی به آنها نداده‌‌ایم.
وی گام بعدی در فعالیت‌های خود را برای معرفی چیتبال راه‌اندازی یک باشگاه حامیان به نام همین عروسک عنوان کرد و گفت: حامیان چیتبال کسانی هستند که در سفرهای خود به اقصی نقاط جهان یکی از این چیتبال‌ها را به همراه داشته و از زبان آنها به شرح سفرشان می‌پردازند.
جمع‌آوری این سفرنامه‌ها و انتشار آنها در فضای مجازی و کتاب‌ها می‌تواند نقش مهمی در شناخت این عروسک داشته باشد.
این فعال حوزه گردشگری در همین رابطه از سفر چیتبال (کوشکی) به خارج از کشور خبر داد و افزود: دلبر نیز پس از سفر خود به منطقه توران، سفری به بافق داشت تا شاهد بازی دوستانه تیم هنرمندان و تیم منتخب بافق باشد. ضمن اینکه دلبر همچنین شاهد بازی سوم تیم ملی در هنگام برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ در کشور برزیل هم خواهد بود.

e5421aa81c3337aa0aa724a8cc52ae17 چیتبال‌ها پیام‌آور صلح با محیط‌زیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *