رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ بهمن ۱۳۹۳

چگونه با ارزان‌نمایی‌های سفر مقابله می‌شود؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۴- رییس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران با اعلام تکلیف به آژانس‌های مسافرتی برای تهیه قرارداد “تیپ”، به مسافران هشدار داد: هنگام خرید تور قرارداد خود را با آژانس‌ فراموش نکنند.

رضا اباذری درباره حجم تبلیغات آژانس‌ها برای فروش تور و ارزان‌نمایی‌هایی که در برخی از این تبلیغات صورت می‌گیرد، به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: در شیوه بازاریابی و تبلیغات اعلام نرخ‌های متنوع برای تورهای گردشگری منعی ندارد؛ اما درباره تورهایی که زیر قیمت اعلام و تبلیغ می‌شوند، ولی با نرخ بیشتر عرضه می‌شوند، لازم است پیشگیری‌هایی صورت گیرد، مثلا ما به مسافران توصیه می‌کنیم حتما هنگام خرید با آژانس قرارداد ببندند. ما و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همواره و مخصوصا پیش از نوروز این اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم.

او درباره اقداماتی که این تشکل برای مقابله با سودجویی‌ها، ارزان‌نمایی برای فروش تور و تبلیغات کذب انجام داده است، اظهار کرد: انجمن دفاتر سفر و گردشگری استان تهران به عنوان بزرگترین تشکل استانی پیشنهادی را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داده که نظارت و بازرسی دفاتر خدمات مسافرتی و همچنین بازبینی آیین‌نامه‌های مرتبط با این موضوع را ضمن پذیرش حق نظارت حاکمیتی و عالی از سوی سازمان، به این انجمن واگذار کند تا نظارت اجرایی را انجام دهد و تبلیغات و بازاریابی نیز سامان‌دهی شود. با این‌که این پیشنهاد در مردادماه امسال به سازمان داده شده، اما تاکنون خبری نشده است.

اباذری تأکید کرد: تا وقتی این وظیفه به تشکلی تفویظ نشده باشد مسوولیت آن با دستگاه متولی است.

او در عین حال بیان کرد: اخیرا با اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای ساماندهی خرده‌فروشان، عمده‌فروشان و چارتری‌ها جلسه‌ای داشتیم و یک جلسه هم با چارتری‌ها برگزار کردیم و حالا منتظریم این اداره قدمی پیش بگذرد تا ما نمایندگان این سه بخش را جذب کنیم و ساماندهی تورها اتفاق افتد.

رییس هیأت مدیره انجمن دفاتر سفر و گردشگری استان تهران در ادامه گفت: از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به آژانس‌های مسافرتی تکلیف شده که قرارداد “تیپ” را برای تورهای خارجی، داخلی و دبی (به خاطر شرایط خاص سفر و ویزای این کشور) تهیه کنند و این قرارداد حتما به امضای مسافر یا نماینده او و امضا و مهر مدیرفنی آژانس برسد.

وی اضافه کرد: قرارداد تیپ قبلا هم وجود داشته، اما دائما در حال تشدید است. دلیل تأکید به مسافر برای بستن این قرارداد با آژانس هم این است که تمام جزئیات و خدمات تور در آن قرارداد مشخص شود تا اگر تخطی صورت گرفت قابل پیگیری باشد.

اباذری سپس با تأیید افزایش حجم تبلیغات تورهای گردشگری، آن را به گستردگی صنعت و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی ارتباط داد و افزود: امسال تبلیغات تورهای گردشگری روند صعودی داشته، اما بازار هنوز به جریان نیافتاده است که این به گستردگی صنعت گردشگری مربوط می‌شود. شاید تعداد دفاتر بیشتر از چارتری‌ها است.

وی در ادامه به جلسه‌ای با موضوع ساماندهی چارتری‌ها، خرده‌فروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و افزود: اگر پیشنهادهای مطرح شده عملی شود، ساماندهی در بخش چارتری و فروش تور صورت می‌گیرد.

او همچنین به نابسامانی‌های بخش چارتر صندلی هواپیما اشاره کرد و گفت: مسأله این است که سازمان هواپیمایی سه سال پیش اعلام کرد؛ به چارترها اصلا مجوز نمی‌دهد. درحالی که اکنون شرکت‌های هواپیمایی یک طرفه قراردادهای تحمیلی را به آژانس‌ها و چارترفروشی‌ها دیکته می‌کنند. این شرایط، چارترها را با یک نابسامانی و بی‌انضباطی مواجه کرده و لازم است سازمان هواپیمایی کشوری وارد عمل شود و اعلام کند که چارتر داریم یا نداریم؟ در واقع حذف چارتر حذف صورت مسأله بود. باید چارتر را با ضوابط و مقررات تعیین شده به دفاتر خدمات مسافرتی اعلام و به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کنند تا این بی‌نظمی تمام شود.

556 چگونه با ارزان‌نمایی‌های سفر مقابله می‌شود؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *