رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ دی ۱۳۹۸

چهارطاقی تیموری شیروان

لینک این مطلب کپی شد!

چهارطاقی تیموری شیروان یا  مقبره تیموری در نزدیکی روستای زیارت شیروان در خراسان شمالی قرار گرفته است. مقبره چهارطاقی قدمتی چندین ساله دارد و مربوط به اوایل دوران تیموریان است که باستان شناسان تاریخ آن را در سال ۷۵۸ قمری ذکر کرده اند که البته برخی دیگر از محققان معتقد اند که این بنا مربوط به دوره شاهرخ میرزا ( پسر تیمور) می دانند.مصالحی که برای ساخت این بنا به کار رفته، بیشتر از خشت و آجر است. نمای خارجی مقبره چهارطاقی شیروان دارای هشت ضلع می باشد و هر ضلع راهی برای ورود به داخل مقبره دارد. هر کدام از اضلاع حدود شش متر هستند و بعضی از آنها چهار و بیست سانتی متر طول دارند.

-تیموری-شیروان2 چهارطاقی تیموری شیروان

معماری

این بنا با توجه به ویژگی‌های معماری و کاربری از آثار منحصربه‌فرد استان خراسان شمالی است که دارای ویژگی آرامگاهی است. اگر چه در سنگ‌نوشته قبر داخل مقبره تاریخ این اثر تاریخی ۷۸۵ ه.ق عنوان شده است، اما اطلاعات کافی از زمان دقیق ساخت خود بنا موجود نیست و در متون هم به ساخت آن اشاره نشده و بخش‌های کمی از کتیبه باقی‌مانده و سنگ بنا نیز از محل اصلی به سرقت رفته است. همچنین با وجود انتساب این بنا به دوره تیموری، «هشت‌ضلعی» بودن سقف و همچنین سردابه‌ای بودن آن، گمانه هم‌دوره بودن با دوره ایلخانی را قوی‌تر می‌کند.
ساختمان این چهارطاقی تیموری خشتی و نمای بیرونی آن هشت‌ضلعی و «طاق‌نماهایی» با پوشش جناقی و آجرچینی خفته راسته که در قسمت ساقه گنبد تزیین‌شده است که فضای درونی آن دارای اندود گچی است. این هشت‌ضلعی به‌گونه‌ای است که اضلاعی که درگاه ورودی به داخل آرامگاه دارد، نزدیک به ۶ متر و دیگر اضلاع ۴ متر و ۲۰ سانتی‌متر درازا دارندو بخش بالایی بنا قوسی‌شکل ساخته‌شده است که در زیر و بالای درها، نورگیرهایی به پهنای درها دیده می‌شود. بنا دارای گنبدی است که بلندای آن از بخش بالایی بنا ۲ متر و ۵۰ سانت و تا زیر گنبد ۴ متر و ۲۰ سانتی‌متر است. بالای سردرها دورتادور به رنگ فیروزه‌ای گچ‌بری و کتیبه‌ای ایجادشده که از نقوش اسلیمی استفاده شده است.

-تیموری-شیروان چهارطاقی تیموری شیروان
درهای ورودی مقبره هر کدام ارتفاعات مختلفی دارند بعضی از آنها ۲۱ متر و برخی دیگر ۴۰ متر هستند و در قسمت زیرین و بالای درها نورگیرهای بزرگی ساخته شده است .در قسمت فوقانی این بنا قوس هایی طراحی شده و دارای یک گنبد می باشد که ارتفاع آن دو متر و پنجاه سانت است.طبق گفته باستان شناسی این بنا متعلق به یک سردار معروف به نام امیر تیموری گورکانی بوده است که خودش هم در این مقبره به خاک سپرده شده و سنگ قبرش دارای نقش و نگاره های رنگی بوده که متاسفانه سالها پیش این سنگ دزدیده شده است.

در ضلع شمالی بنای چهارطاقی شیروان، مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) قرار دارد و همچنین دارای یک سردابه است که سقف آن کاملا از بین رفته است .

-تیموری-شیروان6 چهارطاقی تیموری شیروان

چهارطاقی شیروان در سال ۱۳۸۴ مرمت شد وبا عملیات بند کشی و مصالحی از جمله خاک و گچ به باز سازی آن پرداختند. اما متاسفانه آثار تاریخی اش مانند، گچبری های زیبا و کتیبه های نفیس تخریب شده و بیشتر قسمت های آن با پوششی سیاه رنگ احاطه شده است.

آرامگاه چهار تاقی یکی از جاذبه های تاریخی شیروان است که ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ و با شماره ثبت ۴۸۰۸ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

نحوه دسترسی به چهار طاقی تیموری شیروان

آدرس : خراسان شمالی، در حاشیه روستای شیروان، محوطه اما زاده حمزه

-تیموری-شیروان1 چهارطاقی تیموری شیروان

-تیموری-شیروان3 چهارطاقی تیموری شیروان

-تیموری-شیروان4 چهارطاقی تیموری شیروان

-تیموری-شیروان5 چهارطاقی تیموری شیروان

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *