رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ اسفند ۱۳۹۳

چهارشنبه‌سوری و کوپه‌های آتش در ایستگاه فراموشی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۲۵- مسئول مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین گفت:‌ چهارشنبه‌سوری سنتی غنی و به‌ دور از همهمه و ترس امروزی بود، کوپه‌های آتشی که به سمت فراموشی می‌رود.

مجتبی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: قزوین درگذشته دارای آداب ‌و رسوم مختلفی است که امروزه رو به فراموشی رفته است در این میان می‌توان به آداب‌ و رسوم مختص به‌روز چهارشنبه‌سوری اشاره کرد.

وی افزود:‌ استان قزوین دارای تنوع قومی زیادی است همین امر نیز باعث ایجاد فرهنگ‌های متفاوتی در این روز شده است.

چهارشنبه‌سوری یا همان چهارشنبه آخر سال در فرهنگ گذشته استان قزوین آخرین روز سال محسوب می‌شد به‌طوری‌که کارهای خانه و خانه‌تکانی باید در این روز تمام می‌شد و معتقد بودند که اگر کارهای خانه را بعد از چهارشنبه‌سوری انجام دهند خانه مورچه می‌اندازد.

مسئول مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد:‌ آن‌ها همچنان معتقدند که اگر وسیله‌ای به کسی امانت‌ داده‌اند تا روز چهارشنبه‌سوری باید تحویل بگیرند همچنین در این روز هیچ‌چیز از لوازم منزل را به امانت نمی‌دهند و اگر هم بدهند بجای آن، چیزی دیگری را گرو می‌گیرند،همچنین مواظب هستند تا در این شب چیزی شکسته نشود، چون آن را خوش‌یُمن نمی‌دانند.

وی ادامه داد: درگذشته در برخی از نقاط استان قزوین در شب چهارشنبه‌سوری از غذاهایی مانند آش شیر برنج و کله پاچه استفاده می‌کردند و با توجه به فرهنگ خود استخوان کله‌پاچه را نگه می‌داشتند و هنگام جالیز آن استخوان را دود می‌کردند و معتقد بودند که اگر دود این استخوان به جالیز برسد در آینده خوب بار می‌دهد، همچنین عده‌ای استخوان‌های کله‌پاچه را نگه‌داشته و صبح روز بعد به مزارع خود رفته و آن‌ها را در باغ یا زمین می‌ریختند و اعتقاد داشتند که این کار باعث جلوگیری از بروز آفت می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: خوردن تخمه و آجیل سنتی شامل توت، انجیر، کشمش، نخودچی، خرما و پسته در پایان شب همراه با نَقل خاطرات و داستان‌های گذشته توسط بزرگان ازجمله آداب ‌و رسوم چهارشنبه‌سوری در قزوین است.

وی یادآور شد:‌ اگر درختی بار نمی‌داد، بعد از چهارشنبه‌سوری صاحب آن صبح زود با یک تبر به سراغ آن می‌رفت و بدون آن‌که در مسیر خود باکسی صحبت کند، چند ضربه کوچک به آن می‌زد و در اصطلاح آن را می‌ترساند که اگر بار ندهد، در آینده قطع خواهد شد.

مسئول مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: قزوینی‌ها نیز مانند سایر شهرهای کشور در این روز آتش روشن می‌کردند و معتقد بودند که کوپه‌های آتش حتماً باید تاق (تک) باشد و در هنگام پریدن از روی آتش شعر سرخی تو از من و زردی من از تو را زمزمه می‌کردند و اعتقاد داشتند که این عمل سبب پاک شدن بدن از بیماری‌‎ها می‌شود.

وی تاکید کرد: از دیگر آداب‌ و رسوم قزوین می‌توان به “قاشق‌زنی” اشاره‌ کرد که این رسم معمولاً در شهرها انجام می‌شد به‌طوری‌که مردها چادربه‌سر می‌کردند طوری که شناخته نشوند و سپس با قاشق و کاسه‌ای فلزی به سمت خانه‌هایی می‌رفتند که درشان رو به‌ قبله باز می‌شد، قاشق زن‌ها پشت در ایستاده و آن‌قدر قاشق می‌زدند که صاحب‌خانه کمی آجیل و شیرینی عید به آن‌ها بدهد.

عباسی خاطرنشان کرد: “شال‌اندازی” یا به عبارتی “درجی سرایی” یکی دیگر از آداب‌ و رسوم قزوین است که بیشتر در روستاها انجام می‌شد در این مراسم جوانان شال یا دستمال خود را از منافذ تعبیه‌شده در سقف اتاق‌ها (درجی سرا) به داخل آویزان کرده، صاحب‌خانه داخل شال گردو، بادام، شیرینی، نخود، کشمش می‌گذاشت، این عمل معمولاً توسط افرادی که نامزد داشتند انجام و در انتهای شال آن‌ها جوراب بسته می‌شد.

مسئول مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در پایان یادآور شد: امروزه چهارشنبه‌سوری نسبت به گذشته با تغییرات بسیاری مواجه شده است و این و آداب ‌و رسوم که بر پایه اعتقاداتی چون سلامتی و پاکیزگی بناشده بود رو به فراموشی است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *