جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چرا منقطه آزاد اردبیل توجیه دارد؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ تیر ۱۳۹۶

مشاور استاندار در امور توسعه اقتصادی استان اردبیل عنوان کرد: ایجاد منطقه آزاد اردبیل می‌تواند ضمن گسترش صادرات خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در بخش گردشگری جذب کند.

محمد حسن‌زاده در گفت‌و‌کو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های به حق منتقدین و مخالفین منطقه آزاد واردات گسترده کالا از طریق مناطق آزاد است، گفت: استان اردبیل در صورت اخذ مجوز منطقه آزاد به دلایل مختلف نمی‌تواند جزو مبادی وارداتی باشد.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با کشور آذربایجان هم مرز است، افزود: این کشور اقلامی مانند مصالح ساختمانی، نساجی، لوازم خانگی، اتومبیل و قطعات وابسته به آن و حتی بسیاری از مواد غذایی را از خارج وارد می‌کند و به یک مصرف کننده واقعی تبدیل شده است.

حسن‌زاده اضافه کرد: با توجه به قیمت و کیفیت مناسب محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی ایران شرایط مناسبی برای کالاهای مصرفی صادراتی ایجاد کرده است .

مدیر اتاق فکر استان اردبیل تصریح کرد: صادرات جمهوری اسلامی ‌ایران‌ به جمهوری آذربایجان از سال ۱۳۸۹ از رشد مناسب و پایداری برخوردار شده است، بطوریکه در سال ۱۳۹۱ صادرات جمهوری اسلامی ‌ایران به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است، این میزان در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۴۸۰ میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه تراز تجاری ایران با جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته به نفع ایران بوده که این امر ناشی از حجم و ارزش بالاتر صادرات ایران به جمهوری آذربایجان است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ تراز تجاری ایران با جمهوری آذربایجان به میزان ۴۵۸ میلیون دلار به نفع ایران مثبت بوده است، لذا ایران و مرز اردبیل هیچ زمانی جایی برای واردات نبوده است و در مجموع می‌توان گفت که ایران در مقایسه با کشور آذربایجان دارای مزیت‌های نسبی قابل توجهی است که ایجاد منطقه آزاد اردبیل می‌تواند این روند مثبت را تقویت نموده و موجب جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و خارجی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: بررسی روابط تجاری ایران و آذربایجان نشان می‌دهد که از جمله صادرات استانی به کشور آذربایجان، صادرات خدمات و بالاخص صادرات خدمات پزشکی است.

حسن‌زاده ادامه داد: با توجه به مزیت بسیار بالای استان در مقایسه با کشور آذربایجان در زمینه پزشکی ایجاد منطقه آزاد می‌تواند این صادرات را چندین برابر کند، علاوه بر این با توجه به اینکه خدمات پزشکی در استان عموما توسط دولت ارائه می‌شود و ظرفیت ارائه خدمات محدود است، لذا صادرات خدمات پزشکی به کشور آذربایجان به رغم تقاضای بالا از حد معینی بیشتر نمی‌شود.

مشاور استاندار در امور توسعه اقتصادی استان اردبیل با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد می‌تواند باعث جذب سرمایه خارجی و خصوصی در این حوزه شده و صادرات خدمات پزشکی بطور قابل توجهی افزایش یابد، گفت: در شرایط کنونی دولت که محدویت‌های قابل توجه بودجه‌ای دارد و نفت در پایین‌ترین سطح قیمت قرار دارد، جذب سرمایه خارجی و خصوصی در بخش‌های پزشکی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: جاذبه‌های گردشگری استان و روابط موجود بین استان و کشور همسایه باعث شده که پس از صادرات خدمات پزشکی، صادرات خدمات گردشگری مهمترین صادرات خدمات استان باشد، اما محدویت‌های ارائه خدمات گردشگری از جمله نبود هتل‌های ۵ ستاره باعث شده که جذب گردشگر با محدویت مواجه شده و درآمد کمتری عاید استان شود، بطوریکه در برخی از مواقع ظرفیت‌های اقامتی استان پاسخگوی تقاضای اقامت گردشگران نشده است.

حسن‌زاده افزود: ایجاد منطقه آزاد اردبیل می‌تواند ضمن گسترش صادرات خدمات گردشگری، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در بخش گردشگری جذب نماید.

وی ادامه داد: جذب گردشگران خارجی از اهداف مهم ایران در سند توسعه ۲۰ ساله است و تصویب آن توسط مجلس می‌تواند گام موثری در تحقق آن باشد .

رئیس اتاق فکر استان اردبیل گفت: بررسی جابجایی چمدانی کالا در مرزهای استان نشان می‌دهد که در مرزهای استان اردبیل، این مسافران خارجی هستند که کالاهای مختلف استان را به کشورشان می‌برند و در واقع اینها مبادی صادرات هستند و نه مبادی واردات. ایجاد منطقه آزاد می‌تواند حجم این صادرات را افزایش داده و صادرات چمدانی را به صادرات رسمی در سطح گسترده تبدیل نماید.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در مقایسه برخی بخش‌های استان با وضعیت کشورهای همسایه، استان اردبیل در بخش‌هایی همچون آموزش دارای مزیت‌های بالایی است، اما به دلیل ظرفیت‌های محدود آموزشی در استان امکان جذب دانشجویان خارجی در مراکز آموزشی میسر نشده است. ایجاد منطقه آزاد می‌تواند سرمایه‌گذاری خصوصی را در این حوزه به دلیل توجیه بالای اقتصادی آن جذب کرده و منبع دیگری را برای ارزآوری ایجاد کند.

وی گفت: با توجه به شرایط کنونی روابط ترکیه و روسیه و محدویت واردات کالا از کشور ترکیه توسط کشور روسیه این امکان فراهم شده است که کشور ایران تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشور روسیه باشد که البته این اتفاق نیز در حال وقوع است.

حسن‌زاده تاکید کرد: در مدت کوتاه اخیر برخی سرمایه‌گذران ترکیه‌ای که قبلا به کشور روسیه صادر می‌کردند تمایل نشان داده‌اند که در مناطق مرزی ایران و بالاخص اردبیل سرمایه‌گذاری کنند و از طریق کشور ایران به روسیه صادرات نمایند. تصویب منطقه آزاد می‌تواند این فرایند را تسریع و تقویت کند.

مشاور استاندار در امور توسعه اقتصادی استان اردبیل اظهارامیدواری کرد: این اقدام مناسب ضمن تقویت توان اقتصادی استان نابرابری اقتصادی و فقر را در این استان کاهش داده و ضمن حل یکی از مشکلات اساسی استان مهاجرت به استان‌های بزرگ و در نتیجه حاشیه‌نشینی در این شهرها را کاهش دهد تا مشکلی از شهرهای بزرگ نیز حل شود.

وی ادامه داد: امید می‌رود سرمایه‌گذاری در استان بتواند درآمد سرانه استان را که در حال حاضر نصف میانگین درآمد سرانه کشور است، بهبود بخشیده و بخشی دیگر از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را که همان توزیع عادلانه ثروت و کاهش نابرابری اقتصادی است، به نتیجه برساند.

حسن‌زاده اضافه کرد: از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم ضمن توجه به موارد فوق با رای مثبت به منطقه آزاد اردبیل در راستای توسعه استان‌های مرزی گام بردارند.

اخبار چرا منقطه آزاد اردبیل توجیه دارد؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد