جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان

تاریخ بروزرسانی :
۹ بهمن ۱۴۰۱

پیست اسکی آبعلی ، یکی از پیستهای استان تهران است که با آغاز فصل زمستان و بارش برف رونق خاصی پیدا می‌کند. این پست به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی شهر آبعلی و در گذرگاه جاده هراز پذیرای مراجعین بسیار زیادی است. از این‌رو ساماندهی به بخشهای مختلف این پیست یکی از مهمترین اقداماتی است که برای آن درنظر گرفته شده‌است.

پیست اسکی آبعلی 1 پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان
اولین پیست اسکی ایران که دارای دستگاههای بالابر شد آبعلی است . تاریخ نصب دستگاههای آن به سال ۱۳۳۲ می باشد . قبل از آن هم ورزشکاران به ویژه علاقمندان به محیط کوهستان و اسکی در این منطقه به ورزش میپرداختند . خصوصاً این منطقه به دلیل اینکه از هوای بسیار مطلوبی در تابستان برخوردار بود. همچنین در گذرگاه اصلی یعنی جاده تهران و شمال کشور قرار داشت عده زیادی از ورزشکاران آشنایی با منطقه آبعلی داشتند.

این پیست محل تولد اسکی نوین و بنیان این ورزش در ایران است که بالاترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه ۲۴۰۰ متر ارتفاع دارد و برف‌های آن دیرتر از جاهای دیگر آب می‌شود؛ به همین دلیل محل مناسبی برای ورزش اسکی به حساب می‌آید. جالب اینکه پیست آبعلی از نظر مساحت و ارتفاع قله به پیست توچال شباهت دارد.

در مجموعه آبعلی، چندین پیست مختلف تعبیه شده است که می‌توانید پیست شرکت نفت، پیست‌های خصوصی و پیست آموزشی را به‌صورت جداگانه انتخاب کنید.

پیست اسکی آبعلی 3 پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان

امکانات مجموعه پیست اسکی آبعلی

امکانات پیست آبعلی شامل پیست اسکی (مبتدی، حرفه‌ای)، پیست سورتمه‌سواری، رستوران، هتل، سرویس بهداشتی، نمازخانه، زمین‌های تنیس (برای تابستان)، سوار‌کاری (برای تابستان) و پرش و کایت می‌شود. ضمن اینکه هنگام حضور در این پیست می‌توانید از یک تله‌کابین، پنج تله‌اسکی بشقابی، تله‌سیژ، ۳۳ تله‌اسکی چکشی، محل کمک‌های پزشکی، فروش یا اجاره تجهیزات اسکی، کلاس‌های آموزشی برای آموزش اسکی (رده‌های مختلف سنی) و پارکینگ استفاده کنید.

اگر با تماشای ورزشکارانی که اسکی می‌کنند، به وجد می‌آیید، حتما باید این رشته ورزشی را بیاموزید. در پیست اسکی آبعلی امکان شرکت در دوره‌های آموزشی زیر نظر مربی رسمی فدراسیون اسکی ایران وجود دارد. این جلسات دارای سطوح مختلف مبتدی تا پیشرفته‌ هستند. دوره مبتدی شامل هشت جلسه پنج ساعتی می‌شود و پس از پایان جلسات می‌توانید به‌راحتی روی برف اسکی کنید.

پیست اسکی آبعلی 2 پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان

هتل پیست اسکی آبعلی

هتل پیست اسکی آبعلی، یکی از بناهای تاریخی معروف آبعلی است که به‌عنوان اولین بنای بتنی ایران و نخستین مهمان‌سرای سبک مدرن کشور شناخته می‌شود و چشم‌انداز خوبی به کوه‌های اطراف دارد. این هتل که در میان مردم محلی با نام «شاله اوزنه» معروف است، در سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی توسط مهندسی شوروی‌تبار به نام موسیو منگنف و دو همکار آلمانی او به نام ژرژ و آندرانیک احداث شد. هتل، دو بخش مجزا دارد؛ ساختمان سفیدرنگ دو طبقه‌ و بخش اصلی که دارای سه طبقه است. این مجموعه به‌عنوان اولین مهمان‌سرای مدرن کشور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از نظر تاریخی اولین هتل بین راهی کشور محسوب می‌شود که متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل کم‌توجهی مسئولان بلااستفاده مانده و به‌خاطر بارش شدید برف و باران در آستانه تخریب است. در حال حاضر امکان اقامت در این هتل وجود ندارد و صرفا می‌توانید از محوطه بیرونی آن بازدید داشته باشید.

هتل آبعلی پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان

تفریحات پیست اسکی آبعلی

اسکی: محیط مناسب پیست اسکی این امکان را به شما می‌دهد تا حتی اگر حرفه‌ای نیستید، به‌عنوان فردی مبتدی به اسکی بپردازید.
تیوپ‌سواری: یکی از ورزش‌های مهیج زمستانی در پیست آبعلی، تیوپ‌سواری است که به‌خصوص در روزهای تعطیل حسابی شلوغ می‌شود و باید جوانب احتیاط را حتما رعایت کنید.
سورتمه‌سواری: این ورزش مفرح که هیجان خاص خود را دارد، مانند تیوپ سواری باید با احتیاط کامل انجام شود.
برف‌بازی: حتی اگر نخواهید ورزش اسکی را امتحان کنید، برف‌بازی گزینه پرطرفدار دیگری است که خاطرات کودکی را برایتان زنده می‌کند.
تفریحات تابستانی: تفریحات جذاب این پیست به زمستان محدود نمی‌شود و می‌توانید سوارکاری، تنیس و… را در تابستان تجربه کنید و از آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

پیست اسکی آبعلی پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان

نحوه دسترسی

آدرس : نزدیکی شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران و در جاده هراز

پیست اسکی آبعلی در ابتدای جاده هراز و شهر آمل قرار دارد. اگر مبدا شما شهر تهران باشد، باید راهی جاده فیروزکوه و هراز شوید. ضمن اینکه با انتخاب آزادراه تهران-پردیس می‌توانید زودتر به این مجموعه برسید. بنابراین، از سمت شرق تهران (اتوبان‌های افسریه، همت، بابایی یا خیابان دماوند) وارد جاده آبعلی شوید.  پس از جاجرود و پردیس، به شهر بومهن بروید. در ادامه با رانندگی در جاده هراز و عبور از شهر رودهن و آبعلی، به پیست اسکی آبعلی می‌رسید. در کنار پیست، پارکینگ عمومی وجود دارد که در روزهای شلوغ سریع تکمیل می‌شود.

%D8%A2%D8%A8%D8%B9%D9%84%DB%8C 1 پیست اسکی آبعلی ، تفریح و هیجان در زمستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    نسبت به ديگر پيست ها معروفتر و قديمتر است و زيباتر

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    با این قدمت طولانی و معروف بودن از پیست های معروف می باشد

    ۲۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    مجتمع رفاهي خيلي خوبي داره و انواع بازيهاي برفي و غير برفي اما پيست اسكيش خيلي شلوغه اما لوژ سواريش عااااليه

    ۱۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • داود مسعودی

    قديمي ترين پيست اسکي تهران و اولین پیستی هست که دستگاه های بالابر در آن نصب شده. این پیست در ۷۵ کیلومتری شرق شهر تهران و در منطقه ای به همین نام در جاده هراز واقع شده. ارتفاع بالاترین نقطه آن از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و پایین ترین نقطه آن ۲۴۰۰ متر است. این پیست از لحاظ امکانات رفاهی دارای ۶ رستوران و ۱ هتل هست. پیست اسکی آبعلی به دلیل دسترسی راحت تر به نسبت دیگر پیست های اسکی معمولا شلوغ تر هم هست.

    ۲۱ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *