رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ تیر ۱۳۹۸

پنج جاذبه ناملموس کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شد

لینک این مطلب کپی شد!

مسعود شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لباس محلی ایل بهمئی، کیفارسازی، نان شیرین، نان شل شلی و نان بل بلی از جمله آثار معنوی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.نخستین شورای ثبت آثار ناملموس کشور روز چهارشنبه گذشته در شهر سرعین استان اردبیل برگزار شد.وی بیان کرد: ۶۳ اثر معنوی مردم این استان در زمینه‌های میراث فرهنگی و آداب و رسوم در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی ابراز داشت: گلیم مشته، جاجیم بافی، مشک دوزی، دست بافته گچمه، سیاه چادر بافی، گلیم نقش برجسته و خیش بافی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

-و-بویراحمد پنج جاذبه ناملموس کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: شالی کاری، بازی کل کله برد، جشن انار و آیین‌های ازدواج از دیگر آثار معنوی ثبت ملی شده در این استان است.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی آثار معنوی راهبرد میراث فرهنگی برای پیشگیری از به فراموشی سپرده شدن و احیای صنایع دستی، بازی‌ها، آیین و سنت‌های مردم است.
وی تصریح کرد: بیش از ۷۶۰ اثر منقول و غیر منقول کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی قرار دارد.

وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ۱۷ شهر و یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه با جمعیت ۷۲۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور واقع شده است.
۶ شهرستان گچساران، کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت در بخش گرمسیری استان و ۲ شهرستان بویراحمد و دنا در بخش سردسیری در دامنه دنا واقع شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *