جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جذابیت سفر به ایران، ناشناخته است

تاریخ بروزرسانی :
۸ بهمن ۱۳۹۷

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی هر کشوری است، این صنعت به‌عنوان یک فرصت برای ایجاد اشتغال شناخته می‌شود که نقش قابل توجهی در استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی و عرضه آن به دیگر کشورها دارد. صنعت گردشگری تنها محدود به گردشگران نمی‌شود، بلکه افرادی را که به هر دلیلی از کشوری به کشور دیگر یا از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنند هم دربر می‌گیرد.

بسیاری از گردشگرانی که برای نخستین‌بار به ایران می‌آیند، در همان ایام سفر متوجه می‌شوند این سرزمین چیزی نیست که رسانه‌های غربی در تصورات ذهنی آن‌ها به وجود آورده بودند. همین امر موجب می‌شود بسیاری از این گردشگران در بازگشت به سرزمین خود به‌صورت چهره‌به‌چهره شروع به تبلیغ جاذبه‌های ایران و جذب گردشگر برای سفر به این کشور کنند.

بسیاری دیگر در فضای مجازی و در صفحات شخصی خود اقدام به انتشار تصاویری از سفرهای جذاب خود به گوشه‌و‌کنار کشور می‌کنند. این در حالی است که تقریباً برنامه مدونی برای ارائه گسترده تبلیغات خاص برای جذب گردشگر به ایران دیده نمی‌شود. این در حالی است که تبلیغات همواره به‌عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی و ابزارهای مهم موفقیت در هر شغل یا صنعتی محسوب می‌شود. بسیاری از صنایع تلاش می‌کنند تا به وسیله تبلیغات جایگاه خود را در بازار حفظ و به حیات خود ادامه دهند. تبلیغات حرفه‌ای در صنعت گردشگری نیز به منظور حفظ ارزش‌های فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.

گردشگری 1 جذابیت سفر به ایران، ناشناخته است

**افزایش چند برابری گردشگر
هفته گذشته بود که خبر بازدید فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا و همسرش از غرفه گردشگری ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مادرید (فیتور) منتشر شد. پادشاه اسپانیا در این بازدید نسبت‌به بازدید از ایران ابراز علاقه کرد؛ موردی که به‌طور حتم نمی‌تواند ناشی از تأثیر تبلیغات گردشگری تهیه شده باشد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌شود که در سال‌۲۰۲۰ میلادی، تعداد گردشگران در سراسر جهان، به یک میلیارد و ۶۰۰‌میلیون نفر برسد. از این رو کشورها به منظور افزایش درآمدهای خود، در‌صدد جذب گردشگران در سطح داخلی و خارجی هستند. ایران نیز باید با تبلیغات مدرن نسبت‌به افزایش گردشگر اقدام کند.

آقای مصطفی سروی، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران با اشاره به موضوع تبلیغات در زمینه جذب گردشگر به ایران به خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: بسیاری از کشورها با استفاده از تبلیغات به‌شدت تلاش می‌کنند که ایران را کشوری ناامن و بی‌ثبات معرفی کنند.

او اضافه می‌کند: زمانی که بی‌ثباتی ارز در کشور اتفاق افتاد، مشکلات زیادی گریبان‌گیر ما شد، از جمله اینکه هم‌اکنون در زمینه تبلیغات گردشگری از کمک دولت برخوردار نیستیم و بسیاری از نمایشگاه‌هایی هم که در زمینه صنعت گردشگری برگزار می‌شود با کمک بخش خصوصی است.

**عدم کمک دولت به توسعه صنعت گردشگری

آقای سروی با بیان اینکه هم اکنون نمایشگاه (ITB) به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بدون کمک بخش دولتی برگزار می‌شود، تأکید می‌کند: سال گذشته در این نمایش ۴۷‌شرکت حضور داشتند؛ اما بر اساس مشکلاتی که در کشور به وجود آمده، هم‌اکنون به‌خاطر هزینه‌های بالا ۲۳‌شرکت اعلام آمادگی کردند.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران ادامه می‌دهد: معتقدم برگزاری نمایشگاه‌ها صرفاً نمی‌تواند در راستای جذب و توسعه صنعت گردشگری مفید باشد، چراکه امروزه علم دنیا تغییر کرده، به همین منظور ما باید در کنار نمایشگاه‌ها تولید محتوا نیز داشته باشیم. هم‌اکنون بخشی از تولید محتوا با کمک بخش خصوصی انجام می‌شود؛ اما کامل و کافی نیست و تولید اثرگذار باید از طریق بخش دولتی صورت گیرد، چراکه توسعه گردشگری می‌تواند صنعت خوبی در زمینه درآمدزایی و ایجاد اشتغال باشد.

**ارزش افزوده نداریم
وی همچنین می‌گوید: هم‌اکنون کشور ترکیه یک‌و‌نیم برابر پول نفت ایران از گردشگری سهم می‌برد، چراکه ما هیچ ارزش افزوده‌ای نداریم و در زمینه توسعه صنعت گردشگری هیچ‌گونه تبلیغات مفید و موثری انجام نداده‌ایم. کل تبلیغات کشور ما برگزاری نمایشگاه‌هایی شده که بیشتر روزها ویژه متخصصان است و مردم عادی از آن به‌خوبی بازدید نمی‌کنند. باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که در دنیا وجود دارد، در زمینه تبلیغات ورود کنیم.

آقای سروی با تأکید بر اینکه صرف ارزان بودن ارز دلیلی بر افزایش سفر به ایران نمی‌شود، می‌افزاید: در راستای توسعه صنعت گردشگری موضوعات زیادی از جمله مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و تبلیغات حائز اهمیت است. امنیت کشور ایران تاکنون به همه گردشگران ثابت شده است؛ اما از لحاظ اقتصادی افزایش ارز تا حدودی روی بخشی از افزایش توریسم تأثیرگذار بوده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران ادامه می‌دهد: توریسم ایران فرهنگی است، به همین دلیل برای توسعه آن باید فاکتورهای زیادی مورد توجه قرار گیرد. ایران در زمینه جذب توریست باید از هر فرصتی استفاده کند، به‌طور مثال زمانی که بحث تنش بین روسیه و ترکیه اتفاق افتاد و گردشگران روسی به نحوی از سفر به ترکیه منع شدند، ما بسیار خوشحال بودیم که گردشگران به سمت ایران بیایند؛ اما این‌گونه نشد. همچنین در بهار عربی و مشکلاتی که برای کشورهای عربی ایجاد شد و امنیت آن‌ها به مخاطره افتاد، بسیاری از مسوولان فکر می‌کردند این موضوع می‌تواند به نفع ایران باشد، اما کشور ما نتوانست از این فرصت در زمینه جذب گردشگر به ایران استفاده کند.

او یادآور می‌شود: اگر به‌دنبال تبلیغات برای کشور هستیم، باید برای توده مردم دیگر کشورها انجام دهیم، ما بازار هدف داریم، اما باید با اولویت‌بندی در اغلب کشورها و با استفاده از تولید محتوای مفید، تولید فیلم‌های کوتاه و همچنین رسانه‌های جمعی نسبت‌به جذب توریست اقدام کنیم.

**ایران کشوری غنی است
آقای سروی می‌گوید: ایران از نظر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی کشوری غنی است، اما ما نمی‌توانیم با صرف بلیت‌فروشی برای بناهای فرهنگی و تاریخی کشور درآمدزایی کنیم. ما باید در کنار سایت‌های گردشگری ارزش افزوده ایجاد کنیم و درآمدزایی را افزایش دهیم؛ اما تاکنون این اتفاق در کشور رخ نداده است. باوجود توانمندی‌های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون ایران نتوانسته به جایگاه شایسته‌ای در این صنعت دست یابد، تنها با ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی می‌توان صنعت گردشگری را توسعه و بهبود بخشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد