رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

پل شاه عباسی قزوین

لینک این مطلب کپی شد!

پل شاه عباسی در ۳۷ کیلومتری جاده قزوین- بوئین زهرا و در ۱۰ کیلومتری جنوب کاروانسرای محمدآباد بر روی رودخانه شور قرار دارد. پل شاه عباسی از آثار دوره شاه عباس صفوی بوده که طول آن ۵۲ متر و عرض آن ۷/۵ متر می‌باشد. این پل دارای سه دهانه است که دو دهانه آن بزرگ‌ و یک دهانه آن کوچک‌تر است و هر سه دهانه دارای قوس‌های تیزه‌دار می‌باشند. پایه‌های پل در خلاف جهت جریان آب دارای دماغه‌های آب‌شکن مثلثی شکل است که طول هر یک از ضلع‌های مثلث، نزدیک به ۳ متر می‌باشد. از کف رودخانه تا ارتفاع یک متر، پایه‌های جانبی قوس میانی با بلوک‌های سنگی و ملاط آهکی ساخته شده و روی پایه‌ها به کمک سنگ و ملات به شکل آب‌بر درآمده تا شدت برخورد امواج با پایه میل را کاهش دهند. امروزه به جهت بالا آمدن سطح رسوبات، پایه‌های پل در زیر خاک مدفون شده‌اند.

در حال حاضر در مجاورت این پل و به موازات آن پل فلزی جدید ساخته شده و عبور و مرور از طریق آن صورت می‌گیرد. پل شاه عباسی یکی از پل های قدیمی قزوین است. این پل دارای سه دهانه است که دو تای آنها بزرگتر و دارای عرضی در حدود هفت و نیم متر است. دهانه های سه گانه دارای قوسهای تیزه دار می باشند. کمترین عرض پایه ها که میان دو قوس واقع شده اند. چهار متر است. پایه های پل در خلاف جهت جریان آب دارای دماغه مثلثی شکل می باشند که طول هر یک از ضلعهای مثلث دو متر و هشتاد سانتیمتر است. از کف رود خانه تا ارتفاع یک متر، پایه های جانبی قوس میانی با بلوکهای سنگی و ملاط ساخته شده اند تا شدت برخورد امواج با پایه میل را کاهش دهند.

عرض پل در حدود چهار مترو هفتاد سانتیمتر و طول آن نزدیک به پنجاه و دومتر متر است. وسط پل از دو جانب آن بلندتر است. برجسته ترین قسمت پل، میان دو قوس بزرگ قرار دارد. لبه پل در دو سوی آن دارای دست انداز بوده است که در حال حاضر تنها قسمت کمی از آن باقی مانده است. قسمت های پایین و پایه پل با سنگ و ملاط آهک و قسمتهای بالای آن با آجر ساخته شده است. در حال حاضر، در کنار این پل و به موازات آن، پل فلزی جدید ساخته شده است و عبور و مرور از آن انجام می شود. دیدن پل شاه عباسی برای گردشگرانی که به بوم گردی و طبیعت گردی علاقمند هستند توصیه می شود.

آدرس پل شاه عباسی قزوین
پل شاه عباسی در استان قزوین، و در ۳۷ کیلومتری جاده قزوین- بوئین زهرا و در ۱۰ کیلومتری جنوب کاروانسرای محمدآباد بر روی رودخانه شور قرار دارد.

 
-شاه-عباسی2 پل شاه عباسی قزوین

-شاه-عباسی3 پل شاه عباسی قزوین

-شاه-عباسی4 پل شاه عباسی قزوین

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *