رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ دی ۱۳۹۸

پارک مولوی کرد سقز

لینک این مطلب کپی شد!

پارک مولوی کرد در مرکز شهرستان سقز واقع شده است و یکی از بزرگترین و زیباترین پارکهای سقز است . برای رسیدن به این پارک باید از میدان قدس به سمت خیابان ساحلی برویددر این خیابان شما می توانید پارک مولوی کرد را ببینید باید این خیابان را تا انتها بروید .نام دیگر این پارک که بیشتر در بین مردم معروف است پارک شهر می باشد .این پارک در سال ۱۳۴۴ به‌دست شخصی به‌نام «نوری» احداث شد. ابتدا هیچ‌یک از ویژگی‌های فنی و معماری و کاربری‌های مختلف کاملا در پارک رعایت نشده بودند و پارک مولوی بیشتر حالت پارک جنگلی داشت.

-مولوی-کرد-سقز-1 پارک مولوی کرد سقز

پارک مولوی کرد در نزدیکی ایستگاه آتش نشانی قرار دارد . شهرداری سقز چندسالی ست که به این پارک رسیدگی می کند و این پارک را از حالت جنگلی خارج کرده و با افزایش مساحت پارک و درخت‌کاری و چمن‌کاری رونق خوبی به پارک بخشیده است؛ امروزه به جرات می‌توان گفت پارک مولوی سقز از پارک‌های نمونه استان یا حتی منطقه است.

این پارک از طرف خیابان ساحلی سه ورودی دارد؛ ورودی اول به‌سمت میدان پاسارگاد پارک می‌رود و در همان نزدیکی سرویس‌بهداشتی و نمازخانه نیز وجود دارد. ورودی دوم که ورودی اصلی و بزرگ‌ترینشان است، دقیقا وسط پارک قرار دارد و نمای زیبایش با کاشی‌کاری تزیین شده است. پارک چهار پیاده‌رو برای قدم‌زدن دارد. ورودی سوم نیز به کتابخانه مرکزی شماره یک شهر می‌رود که سالن تئاتر و شعر نیز همان جاست. این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های بزرگ شهر است.

-مولوی-کرد-سقز-2 پارک مولوی کرد سقز

دانشجویان و دانش‌آموزان و علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند در این کتابخانه پارک مولوی مطالعه در طبیعت را تجربه کنند، چون کتابخانه داخل پارک قرار گرفته است و اگر بخواهند استراحتی بکنند، از هوای پارک لذت کافی را می‌برند. کتابخانه پنجره‌هایی بزرگ دارد و از داخل می‌توان بیرون را دید. کتابخانه یک روز مخصوص برادران و یک روز مخصوص خواهران است و از ساعت ۷ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

از در اصلی که وارد می‌شوید و حدود ۵۰۰ متر قدم می‌زنید، به میدان اصلی پارک یعنی میدان مولوی کورد می‌رسید که مجسمه یادبودی از شاعر معروف «مولوی کورد» در آن گذاشته‌اند.اطراف مجسمه پر است از آبشارهای زیبا که پارک را جذاب کرده است. از میدان اصلی که به‌سمت چپ بروید، مکان بازی و سرگرمی بچه‌ها را می‌بینید که الاکلنگ، تاب، سرسره، قلعه بادی و ماشین‌برقی دارد.

-مولوی-کرد-سقز-3 پارک مولوی کرد سقز

زمین اسکیت هم در همین قسمت از پارک مولوی قرار دارد و اسکیت‌سواران زیادی روزانه در آن مشغول تمرین هستند. سمت راست میدان به زمین والیبال و میز پینگ‌پنگ و لوازم ورزشی می‌رسید که مردم صبح‌ها و عصرها برای ورزش و سلامتی به آنجا می‌روند و محیطی بسیار سالم و دل‌انگیز است.
این پارک دو پارکینگ بزرگ و چهار بوفه برای خرید چای، نسکافه، تنقلات و غذاهای محلی دارد. منظور از غذاهای محلی، «کلانه» است. کلانه نوعی غذای محلی مخصوص کردستان است که به گردشگران عزیز توصیه می‌کنم حتما امتحانش کنند.‌ سالن تئاتر و ارشاد اسلامی نیز در همین پارک واقع شده ‌است و گاهی کلاس‌های بازیگری و موسیقی در آن برگزار می‌شود و سالانه میزبان مراسم محلی و همایش‌های زیادی می‌شود، مانند رقص‌های کردی و تئاتر خیابانی و جشن‌های شروع سال جدید. شهر سقز هرساله در رشته تئاتر خیابانی جزو سه شهر اول استان است.

پارک مولوی تقریبا شبیه جنگل است و پر از درختان صنوبر که نمای پارک را بسیار زیبا کرده‌اند و وقتی آسمان را نگاه می‌کنید، کاملا پر از درختان بلند است.

-مولوی-کرد-سقز پارک مولوی کرد سقز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *