جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک جنگلی سراوان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ مرداد ۱۳۹۸

پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدنی رشت طبیعتی زیبا را به شما هدیه می کند و می تواند لحظات خوشی را برای شما به ارمغان بیاورد. پارک سراوان دارای امکانات نسبتا مناسبی برای گردشگران است که آن را به مقصدی محبوب برای خانواده ها و افراد در همه سنین تبدیل کرده است. دریاچه ی زیبا و رودخانه ی خروشان پارک سراوان ، تفاوت مهم آن با دیگر پارک های جنگلی می باشد که با جلوه های خود شما را غافلگیر می کنند.
برای رسیدن به پارک جنگلی سروان از جاهای دیدنی رشت ، با خروج از شهر رشت و طی کردن حدود ۱۷ کیلومتر در جاده رشت – تهران، یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان خودش را به ما می نمایاند. پارک جنگلی سراوان، از ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﺟﻨﮕﻠﯽ ﮔﯿﻼن می باشد که مجموعه ای کم نظیر از ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع و نادر ﮔﯿﺎﻫﯽ ، ذﺧﺎﯾﺮ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪازﻫﺎی بی نظیری را در خود جای داده است.
نزدیکی پارک جنگلی سراوان به مرکز استان و مجاورت با جاده سراسری که دسترسی آسان را فراهم می کند، باعث شده تا این پارک در زمره ی پارک های جنگلی مهم قرار گیرد و یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری برای شهر رشت محسوب شود.

مرداب جنگل سراوان پارک جنگلی سراوان
دیدنی ها و تفریحات پارک سراوان
در این پارک جنگلی می توانید از لحظه لحظه ی زمانتان برای خلق خاطره ای خوش استفاده کنید:
۱- طبیعت تماشایی
ویژگی های خاص طبیعی و موقعیت قرار گیری و شکل زمین، گونه های گیاهی کم نظیر و وﺟﻮد رودﺧﺎﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪرود و ﺳﯿﺎﻫﺮود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ پارک، چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را در نقاط مختلف پارک به ویژه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺰری آن خلق کرده است که می توانید از آنها لذت ببرید و غرق در تماشای آنها شوید.
۲- رودخانه ها و دریاچه سحر انگیز
آنچه که موجب تفاوت سراوان با سایر پارک های جنگلی شده است، جلوه های متفاوت آن هستند که عبارتند از:

دریاچه ای مسحورکننده: در بدو ورود به سراوان در سمت چپ خود به جلوه ای تماشایی از دریاچه این پارک برخورد می کنید که در ابتدا همچون زمینی پوشیده از چمن به نظر می رسد اما کمی که دقت کنید متوجه حضور دو قایق می شوید که شما را به گشت و گذاری متفاوت دعوت می کنند. با سوار شدن بر این قایق ها می توانید به درون جنگل بروید و غرق در سکوت و آرامش، از کشف زیبایی های خلقت لذت ببرید.
رودخانه خروشان: هر چه در پارک پیش می روید، صدای عبور آب بیشتر به گوشتان می رسد و شما را وسوسه می کند تا لحظه ای توقف نمایید و به تماشای گذر آب در رودخانه ای خروشان بنشینید. کنار رودخانه از شلوغ ترین قسمت های پارک سراوان است و افراد زیادی ترجیح می دهند در کنار آنها پیک نیکی برپا کرده و روز خوشی را برای خود بسازند.
۳- جاده ای تماشایی
اگر رانندگی در جاده های زیبا را به هر جاذبه ی دیگری در سفرتان ترجیح می دهید، حتما سری به پارک جنگلی سراوان بزنید تا با رانندگی در جاده ی درون پارک و گذر از میان درختانی که در هر فصل به رنگی خاص در می آیند، تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.
در هر جایی که خسته شدید می توانید توقف کنید و لحظاتی را غرق در آرامش و زیبایی این طبیعت چشم نواز شوید.
۴- نخستین موزه میراث روستایی ایران
یکی از دیدنی های جذاب پارک جنگلی سروان از جاهای دیدنی رشت ، موزه ای تحت عنوان میراث روستایی است که معماری یکصد ساله مناطق جلگه ای و کوهستانی گیلان و شیوه زندگی روستایی را بازسازی کرده و زندگی مردم این خطه از کشورمان را برای شما به تصویر می کشد.
این موزه یکی از تماشایی ترین بخش های این پارک جنگلی است که در تمامی ایام سال توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.
۵- خوشگذرانی در پارک جنگلی سراوان

گشت و گذار در جنگل: قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده یکی از فعالیت هایی است که بسیار لذت بخش می باشد و در این پارک می توانید آن را انجام دهید.
پیک نیک: وجود امکانات مورد نیاز پیک نیک مانند میز و نیمکت، کباب پز و … به شما این امکان را می دهد که بتوانید با بردن لوازم و وسایل لازم، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانواده تان تجربه کنید.
عکاسی: گوشه گوشه ی این پارک جنگلی پر از سوژه هایی است که ارزش ثبت شدن در دوربینتان را دارند و می توانید با ثبت آنها یادگاری های خوبی را همراه خود ببرید.
قایق سواری: در آبگیری که در نزدیکی ورودی پارک جنگلی سراوان وجود دارد می توانید یک قایق سواری کوتاه و متفاوت را تجربه کنید و از فضا لذت ببرید.

پینت بال: در این پارک فضایی برای انجام تفریح پینت بال تعبیه شده است و امکانات لازم برای آن وجود دارد. این مکان نخستین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور است که ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد. حداقل سن برای استفاده از این امکانات ۱۰ سال می باشد و برای هزینه ورودی و ۵۰ تیر اول باید ۲۰۰۰۰ تومان بپردازید.
برای آشنایی با این تفریح هیجان انگیز مطلب پینت بال | جنگی دوستانه و رنگی را از دست ندهید.

پارک جنگلی سراوان پارک جنگلی سراوان

امکانات عمومی و گردشگری سراوان

امکانات نسبتا مناسبی در پارک جنگلی سراوان برای گردشگران تعبیه شده است که از میان آنها می توان به آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی، سرویس بهداشتی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سکوی نصب چادر و… اشاره کرد. ﭘﺎﺳﮕﺎه ﭘﻠﯿﺲ راه و ﭘﺎﺳﮕﺎه اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ۱۰۰ متر قرار دارد و در صورت بروز مشکل به راحتی قابل دسترسی می باشند.

درختان پارک جنگلی سراوان به طور کلی به دو بخش تقسیم می شوند:
* بخش طبیعی شامل پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط، ممرز و انجیلی به همراه گونه های توسکا و اوجا، اﻧﺠﯿﻠﯽ، ﺳﻔﯿﺪ ﭘﺖ، ﺑﯿﺪ، ﺑﯿﺪﻣﺸﮏ، آﻟﻮﭼﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ و …
* بخش دست کاشت شامل کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرونقره ای و زربین
ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ همچون ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… نیز در این منطقه زندگی می کنند و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ نیز تا به حال مشاهده شده اند.

نگاهی نزدیک تر به پارک جنگلی سراوان
این پارک جنگلی با ۱۴۸۷ هکتار وسعت در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از مجموع وسعت این پارک، ۲۱۰ هکتار آن حفاظت شده است و ۵۲۱ هکتار آن به تفرج گسترده و ۷۵۶ هکتار آن به تفرج متمرکز اختصاص یافته است. ﻃﻮل ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻨﻮﺑﯽ جنگل سراوان ۷۶۰۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ و ﻋﺮض ﻣﺘﻮﺳﻂ آن در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ- ﻏﺮﺑﯽ ۲ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
پیش از سال ۷۰ این پارک بخشی از جنگل های سری سه سراوان بود که حدود ۳۰۰ هکتار آن جداگردید و به شکل پارک جنگلی در آمد. در این زمان قسمت بزرگی از منطقه را درختان سوزنی برگ دست‌کاشت تشکیل می دادند که پس از رسیدن به سن بهره برداری قطع شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.
درسال ۷۸ نیز طرح مدیریت و بهره وری پارک جنگلی سراوان براساس شرح خدمات تهیه طرح های پارک داری مصوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و تصویب گردید تا حفظ و احیای آن راحت تر صورت گیرد.
محدوده پارک جنگلی سراوان
محدوده ی پارک جنگلی سراوان به صورت زیر مشخص شده است:
از ﺷﻤﺎل تا جاده دره پشت به فشتام ﮐﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺟﺎده ﻧﯿﺮوﮔﺎه می رسد.
از ﻏﺮب تا ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت ﻗﺮاء ﮐﭽﺎ- ﺟﻮﮐﻮل ﺑﻨﺪان، ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺑﻪ جنگل های ﻃﺮح ﻋﺰﯾﺰﮐﯿﺎن و تاسیسات ﻧﯿﺮوﮔﺎه و اراﺿﯽ ﺷﻬﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت در روﺳﺘﺎی ﺑﻬﺪان ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ
از ﺟﻨﻮب تا ﺟﺎده روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﭽﺎ
از ﺷﺮق تا ﺟﺎده آﺳﻔﺎﻟﺘﻪ رﺷﺖ ﺑﻪ تهران
مرداب سراوان پارک جنگلی سراوان
بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدنی رشت، بهار و تابستان است اما انبوه درختان آن در هر فصلی به شکلی تازه در می آیند:
بهار و تابستان : سرسبزی و آب و هوای خوب منطقه بسیاری را به سراوان می کشاند.
پاییز: برگ های رنگارنگ درختان در پاییز، پارک جنگلی سراوان را به مقصدی جذاب تبدیل می کند.
زمستان: بارش برف و سرما و سپیدی زمستان جلوه ای تازه به این مقصد می بخشد.

کجا بمونیم؟

برای سفر به پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدنی رشت ، نگران اقامت نباشید. شا می توانید در خانه های روستایی، ویلاها و سوییت ها و هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف اقامت کنید و یا با کمپینگ در طبیعت تجربه ای تازه را برای خودتان رقم بزنید چرا که در این پارک، سکوهایی برای چادر زدن وجود دارد.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر ۱۷ جاده رشت – تهران، سمت غرب جاده
——————————————————————————————————————————————————————————————–
پارک جنگلی سراوان در ۱۵کیلو متری شهرستان رشت قرار دارد. این جنگل بسیار زیبا همه روزه پذیرای بسیای از گردشگران به این منطقه می باشد و از امکاناتی همچون پارک بازی کودکان – کلبه های اقامتی و پارکینگ برخوردار می باشد. پارک جنگلی سراوان در سال ۷۰با سطحی حدود ۳۰۰هکتار از جنگل های سری سه سراوان مجزا و به عنوان پارک مطرح شد و درسال ۷۸طرح و مدیریت و بهره وری پارک جنگلی سراوان براساس شرح خدمات تهیه طرح های پارکداری مصوب سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و تصویب گردید.
پارک سراوان به لحاظ نزدیکی به مرکز استان ، نزدیکی به جاده سراسری که دسترسی آسان را برای علاقه مندان امکان پذیر می سازد و به دلیل بافت جنگلی از سایر پارک های جنگلی گیلان داری اهمیت بیشتری است.
پوشش درختی پارک جنگلی سراوان به دو بخش جنگل طبیعی و جنگل دست کاشت تقسیم می شود که بخش طبیعی آن پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط ، ممرز و انجیلی بهمراه گونه های توسکا و اوجا را شامل می شود و در قسمت جنگل کاری بیشتر گونه کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرونقره ای و زربین دیده می شود . دیدن خانه های روستائی در این جنگل را فراموش نکنید.

 

saravan3 پارک جنگلی سراوان

 3 2 پارک جنگلی سراوان

 4 3 پارک جنگلی سراوان

 5 4 پارک جنگلی سراوان

 2 1 پارک جنگلی سراوان

 1 0 پارک جنگلی سراوان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    خیلی خوب برای گذران اوقات فراغت و قایق سواری پیاده روی در کنار خانواده

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    بهترین فصل برای رفتن به پارک جنگلی سراوان بهار و تابستان هست اما فصل های دیگه هم جذابیت های خودشون رو دارن . اتفاقا طبیعت پاییزی این جنگل که درختان رنگارنگ می شن خیلی زیبا و تماشایی هست .

    ۱۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *