رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پادگان زیرزمینی قاجاری در بجنورد

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ تیر ۱۳۹۹

پادگان زیرزمینی قاجاری در بجنورد واقع شده است .رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بجنورد از شناسایی یک پادگان قدیمی زیرزمینی، احتمالا مربوط به دوران قاجار، در محدوده روستای «قزلقان» از توابع بخش گرمخان این شهرستان خبر داد. مساحت این پادگان تاریخی را حدود ۴ هزار متر است.این اثر تاریخی که به‌عنوان پادگانی زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گرفته، در ارتفاعات منتهی به روستاهای نجف‌آباد، قزلقان و قلعه جق بجنورد واقع شده و هنوز مطالعه و بررسی در منطقه برای شناسایی تمام بخش‌ها و قسمت‌های آن در حال پیگیری است.

-زیرزمینی-قاجاری پادگان زیرزمینی قاجاری در بجنورد

با توجه به بررسی های انجام شده ،این اثر را مربوط به اواخر دوره قاجار و احتمالا ابتدای دوره پهلوی اول دانسته اند. با نهایی شدن شناسایی این اثر تاریخی، پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی تدوین و ارسال می‌شود. این پادگان کهن نظامی دارای دهلیزها و راهروهای طولانی زیرزمینی است که بخش هایی از آن به عنوان استراحتگاه، نانوایی، محل استحمام سربازان و نیز نگهداری اسب و چهارپایان مورد استفاده بوده است.

این اثر با راهروهایی پیچ در پیچ به نوک تپه ای در بالای پادگان می رسید که گمان می رود برای مقابله با حملات ترکمنهای متجاوز از کشور همسایه و نیز روسها ساخته شده است.روستای قزلقان از توابع بخش گرمخان بجنورد، در حدود ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد.
از مجموع آثار تاریخی این استان، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی و ۷۰ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت شده و ۱۱ اثر نیز به ثبت جهانی رسیده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *