جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای در صوفیان بجنورد

تاریخ بروزرسانی :
۸ آذر ۱۴۰۰

روستای در صوفیان بجنورد ، روستای دیدنی در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد در استان خراسان شمالی می باشد .این روستا در میان دره ای با صفا که رودخانه ای پر آب از کوه های آق مشهد سرچشمه میگیرد قرار دارد. نام قدیم روستا معروف به دره صوفیان میباشد که قدمتی هزار ساله دارد که این از وجود درختان کهن سال مثل درخت قدیمی نارون که روبه روی روستا قرار داشته است . همچنین درختان گردوی قدیمی و کهنسال پیداست. مردم روستا به زبان محلی ترکی صحبت میکنند و به کار اصلی مردم روستا کشاورزی ،باغداری و دام پروری میباشد.

جمعیت روستا در گذشته بیش از هزار و دویست خانوار بوده که به علت نبودن راه و امکانات مناسب بیشترشان به شهر بجنورد کوچ کرده اند و در روستاهای صندل آباد ،کلاته یاور و احمد آباد در حاشیه بجنورد ساکن شده اند. جمعیت طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر ۲۱۶ نفر بوده است که اکثرا دامدار میباشند. بیشتر مردم که به شهر بجنورد کوچ کرده اند در فصل بهار و تابستان به این روستا برگشته و مشغول به کار کشاورزی میشوند. بیشتر محصولات این روستا گندم ،جو ،نخود و عدس میباشد که به صورت دیم کاشته میشود. محصولات باغی این روستا بیشتر گیلاس ،گردو ،انگور و… میباشد.

2200 روستای در صوفیان بجنورد

جاهای دیدنی روستا

روستا اگرچه در استان خراسان شمالی قرار گرفته اما اهالی آن ترک‌زبان هستند و نژادشان از ترکان سلجوقی است. درصوفیان بهشتی دیده نشده در میان رشته کوه های الاداغ و از بکر ترین مناطق خراسان شمالی میباشد. در صوفیان در گذشته یکی از قطب های علمی اهل تشیع در خراسان بود که بنا به گفته بزرگان روستا در قدیم دارای ۵ مکتب خانه که همه این عوامل باعث نام دره صوفیان بر این سرزمین میباشد. از اماکن تفریحی و توریستی درصوفیان میتوان اشاره داشت به ۱ امام زاده علی بن زید ۲ قلعه چشمه ۳ قرمز چشمه زو ۴ چهل چشمه ۵ آرموتلی ۶ گندو و از کلاته های وابسطه به درصوفیان میتوان اشاره داشت به کلاته پستکوه و تکلی که از آبادی های زیر مجموعه این روستا میباشد .

درصوفیان 1 scaled روستای در صوفیان بجنورد

درصوفیان 2 روستای در صوفیان بجنورد

درصوفیان روستای در صوفیان بجنورد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 3.1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد