رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ورزشگاه نقش جهان اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ مرداد ۱۳۹۹

ورزشگاه نقش جهان اصفهان ، در حال حاضر از جمله مهم‌ترین و مدرن‌ترین ورزشگاه‌های ایران به حساب می‌آید. این ورزشگاه ، استادیوم خانگی سپاهان و میعادگاه طرفداران پرشور اصفهانی است. این ورزشگاه در میزبانی از بازی‌های بزرگی همچون مسابقات سپاهان با دو غول قرمز و آبی پایتخت یا مسابقات مهم آسیایی با حضور ۷۵ هزار طرفدار فوتبال تبدیل به استادیومی پرشور و بی نظیر می شود و فوتبال دوستان ایران به خوبی می‌دانند بازی در نقش جهان برای حریفان سپاهان کار بسیار سختی است. ورزشگاه جهان بعد از فراز و نشیب‌های فراوان در سال ۱۳۹۵ بالاخره افتتاح شد.

-نقش-جهان-اصفهان ورزشگاه نقش جهان اصفهان

تاریخچه

طرح ورزشگاه نقش جهان که در ابتدا به ورزشگاه بزرگ یا ورزشگاه المپیک (دهکده المپیک) معروف بود در سال ۱۳۶۷ تعریف و کلنگ آن پس از ایجاد مؤسسه‌ای به نام ورزشگاه بزرگ به منظور پیگیری مراحل ساخت آن، در سال ۱۳۶۸ توسط مدیرعامل وقت این مؤسسه به زمین زده شد. فعالیت‌های آغازین ساخت این ورزشگاه از سال ۱۳۷۲ شروع شد و با خاک برداری در سال ۱۳۷۴ ادامه پیدا کرد و در ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ عملیات اجرایی این ورزشگاه آغاز شد.

-نقش-جهان-اصفهان3 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

بعد از حدود یک دهه بالاخره در سال ۱۳۸۱ همزمان با برگزاری دومین دوره لیگ برتر ایران، فاز اول استادیوم نقش جهان افتتاح شد و سال‌ها انتظار مردم اصفهان به پایان رسید. از همان ابتدا این استادیوم به عنوان استادیوم اختصاصی سپاهان مورد استفاده قرار گرفت. سپاهان در ورزشگاه جدید توانست برای اولین بار قهرمانی در لیگ برتر ایران را تجربه کند. فاز اول ورزشگاه تنها ۴۲ هزار نفر ظرفیت داشت و تا سال ۱۳۸۵ مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۸۶ این ورزشگاه برای ساخت فاز دوم تعطیل شد.در ۸ آذر ۱۳۹۳، وزارت ورزش و جوانان، مدیریت اجرایی ورزشگاه نقش جهان را برای تکمیل و بهره‌برداری آن به مجتمع فولاد مبارکه واگذار کرد. این ورزشگاه پس از بهره‌برداری، به مدت ۲۰ سال به باشگاه سپاهان واگذار شده‌است.تیم فوتبال سپاهان در این ورزشگاه قهرمانی در لیگ برتر و دوعنوان قهرمانی جام حذفی را نیز تجربه کرده‌است.

-نقش-جهان-2 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

یک دهه مردم اصفهان و طرفداران پرشور سپاهان منتظر بودند تا عملیات ساخت این ورزشگاه به اتمام برسد. این فاصله طولانی انتقادات زیادی را به همراه داشت. در طی این مدت ۴ دولت برای ساخت این استادیوم برنامه ریزی کردند و بارها وزیر یا معاونان وزیر برای بازدید از پروژه به اصفهان آمدند. در نهایت در سال ۱۳۹۲ شرکت سپاهان تصمیم گرفت کار ساخت این ورزشگاه را به دست بگیرد. با ورود شرکت سپاهان فرآیند ساخت ورزشگاه سرعت گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۵ این ورزشگاه برای بازی‌های سپاهان در لیگ و آسیا آماده شد.فاز دوم این ورزشگاه پس از گذشت بیش از ۹ سال تعطیلی، در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۵ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش افتتاح شد. این ورزشگاه به عنوان یکی از مدرن‌ترین ورزشگاه‌های استاندارد ایران با گنجایش ۷۵ هزار نفر جمعیت در شمال شهر اصفهان احداث شده‌است.

-نقش-جهان-4 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

مجموعه ورزشی نقش جهان اصفهان شامل یک ورزشگاه فوتبال به همراه پیست تارتان ۸ خطه و چندین سالن ورزشی همچون سالن‌های ژیمناستیک، تنیس روی میز و ورزش‌های رزمی است. ورزشگاه در دو طبقه با طرح بیضی ساخته شده و در مجموع گنجایش ۷۵ هزار نفر را دارد. از لحاظ گنجایش این ورزشگاه در کنار ورزشگاه آزادی تهران و یادگار امام تبریز بزرگترین ورزشگاه فوتبال در ایران محسوب می‌شود. مساحت کل استادیوم در حدود ۱۰ هکتار است.

-نقش-جهان-5 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

امکانات ورزشگاه نقش جهان اصفهان

زمین چمن طبیعی به وسعت ۱۱ هزار متر مربع
۴ ورودی جهت ورود ورزشکاران، تماشاگران و افراد ویژه در طبقه اول به همراه ورودی‌های تماشگران در طبقه دوم
پیست ورزش‌های ۷ گانه
پیست تارتان ۸ خطه استاندارد
تونل ۱۱۰ متری ماراتن با شیب در حدود ۵ درصد
بخش‌های مربوط به امور اداری
رختکن اختصاصی برای مربیان
رختکن اختصاصی برای داوران
۴ رختکن مجزا برای تیم‌های ورزشی
۲ رختکن ویژه برای تیم‌های معلولین
اتاق بهداری و تست دوپینگ
سالن والیبال
سالن بسکتبال
سالن‌های تمرینی در طبقه دوم با امکاناتی مانند رختکن و سونا
سالن ژیمناستیک و تنیس روی میز
۴۲ هزار صندلی در طبقه اول
سکوهای سیمانی در طبقه دوم
سرویس‌های بهداشتی

-نقش-جهان-8 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

با این که ورزشگاه نقش جهان در سال ۱۳۹۵ به طور کامل افتتاح شد و از این نظر جزو استادیوم‌های نوین ایران محسوب می‌شود اما در واقع نقشه ساخت آن به نزدیک به سه دهه قبل بر می‌گردد و در آن امکانات مناسبی برای تماشاگران در نظر گرفته نشده است. تا شروع لیگ ۹۸-۹۹ تنها سکو‌های طبقه اول ورزشگاه صندلی گذاری شده بودند. با تاکید سازمان لیگ و اعضای کمیته‎ای که از ای اف سی برای بررسی شرایط ورزشگاه سپاهان به ایران آمده بودند، سکوهای طبقه دوم نیز بالاخره رنگ صندلی را دیدند. هرچند در کل این صندلی‎های پلاستیکی کیفیت مناسبی ندارند.
وضعیت سرویس‌های بهداشتی ورزشگاه نیز تعریف چندانی ندارد. از طرفی هیچ بوفه یا محل خرید مواد غذایی در ورزشگاه وجود ندارد و معمولاً مواد غذایی با کیفیت پایین و با وضعیت نامناسبی در ورزشگاه به فروش می‌رسند. همه این موارد باعث می‌شود تا ورزشگاه نقش جهان مانند اغلب ورزشگاه‌ها ایران امکانات مناسبی برای تماشاگران نداشته باشد. هرچند با همین وضعیت نیز از خیلی از ورزشگاه‌های ایرانی شرایط بهتری دارد.

طولانی شدن فرآیند ساخت ورزشگاه باعث شد تا در دوران طلایی سپاهان که با سه قهرمانی لیگ و صعود به فینال آسیا همراه بود، بازی‌های این تیم در ورزشگاه فولادشهر برگزار شود. با افتتاح فاز دوم نقش جهان در سال ۹۵ سپاهان در دوران افت خود قرار داشت اما بارها توانست در ورزشگاه تازه تأسیس خود و حمایت ۷۵ هزار طرفدار طلایی پوش در بازی‌های بزرگی پیروز شود. هرچند هنوز در ورزشگاه جدید شرایط برای قهرمانی سپاهان مهیا نشده اما شب‌های خاطره انگیز مانند پیروزی در مقابل تراکتور، پرسپولیس و استقلال در این ورزشگاه کم نبوده است.

-نقش-جهان-7 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

مالکیت ورزشگاه نقش جهان

مالکیت این ورزشگاه در اختیار وزارت ورزش و جوانان ایران قرار دارد. قبل از به وجود آمدن وزارتخانه ورزش و جوانان نیز مالکیت این ورزشگاه با سازمان تربیت بدنی بود. وظیفه ساخت این ورزشگاه در ابتدا بر عهده شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور قرار داشت. بعد از طولانی شدن فرآیند ساخت ورزشگاه در دهه ۹۰، شرکت سپاهان با وزارت ورزش و جوانان به توافق رسید تا در قبال تکمیل پروژه، امتیاز استفاده از این ورزشگاه برای ۲۰ سال به سپاهان واگذار شود. به این ترتیب باشگاه سپاهان تا سال ۱۴۱۵ مستأجر این ورزشگاه خواهد بود.

نحوه دسترسی به ورزشگاه نقش جهان

آدرس : اصفهان، اتوبان کاوه، بلوار فرزانگان، جاده ورزشگاه نقش جهان، مجموعه ورزشی نقش جهان
راه‌های دسترسی به ورزشگاه نقش جهان، ورزشگاه نقش جهان در شمال شهر اصفهان و در نزدیکی پارک جنگلی فدک قرار دارد. از آنجایی که این ورزشگاه در خارج از شهر اصفهان قرار گرفته، برای دسترسی به آن باید از خودروهای شخصی استفاده کرد. پارکینگ ورزشگاه گنجایش بالایی دارد و برای پارک کردن خودرو می‌توانید از آن استفاده کنید. البته پارکینگ امکانات مناسبی ندارد و از این رو گاهی مشکلاتی برای تماشگرانی که به این ورزشگاه مراجعه می‌کنند به وجود می‌آورد. اتوبان کاوه، دسترسی به این استادیوم را از مرکز شهر اصفهان و میدان شهدا امکان پذیر می‌کند. همچنین بزرگراه چمران نیز با بلوار کاوه تقاطع دارد و دسترسی به این بلوار را از بخش‌های مختلف اصفهان راحت‌تر می‌کند.

-نقش-جهان-9 ورزشگاه نقش جهان اصفهان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *