رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازار قیصیریه اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ بهمن ۱۳۹۸

بازار قیصریه بازاری است در بافت تاریخی اصفهان که عمدتاً به فعالیت فرش‌فروشان اختصاص دارد. سردر قیصریه، ورودی این بازار است. این بازار که با نام بازار سلطانی نیز خوانده می‌شود، از بزرگترین و مجلل‌ترین مرکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است و در سال ۱۰۲۹ هجری قمری (دوران صفویه) در شمال میدان تاریخی امام ایجاد گردید که میدان امام را به میدان عتیق (کهنه) و اصفهان عصر سلجوقی مربوط می‌کند.

655-1 بازار قیصیریه اصفهان

بازار قیصریه جز بازارهای تاریخی و از معروف ترین و مشهورترین بازرهای ایران است که بخش های مختلفی را در برمی گیرد. همان طور که مطمئنا می دانید از سوغات اصفهان صنایع دستی جالب و دیدنی آن است که واقعا هر گردشگری در سفر خود به این شهر دیدنی باید از آن ها خریداری کند و قطعا از بهترین جاهای شهر اصفهان برای خریدن این صنایع دستی زیبا، همان بازار قیصریه اصفهان است.

اگر چه از آن دوران زمان زیادی گذشته است اما هنوز هم اگر به این بازار بروید می توانید شکوه و جلال زیادی که در گذشته داشته است را حس کنید، جالب این که این بازار در دوران صفویه از مجلل ترین مرکزهای خرید بوده است و هنوز هم همان رونق را کم و بیش دارد. بازار قیصریه از سر در قیصریه شروع می شود و در ادامه به بازارهای دیگری مثل بازار چیت سازها و بعد بازار دارالشفا می رسد. بازار بزرگ سرپوشیده ی شهر اصفهان طولانی است و چندین کیلومتر است و هر بخش آن مخصوص فروش چیزی است، البته در این بازار فقط کالا به فروش نمی رسد بلکه تولید هم می شود و بازار قیصریه اصفهان هم قسمتی از آن است.

-قیصریه-6 بازار قیصیریه اصفهان

همان طور که در بالا هم گفته شد، قدمت این بازار به دوران صفویان می رسد و در آن زمان از رونق خاصی برخوردار بوده است و کالاهایی مثل پارچه و انواع فرش های گران قیمت در آن به فروش می رسیده است. رونق این بازار به اندازه ای بود که حتی شرکت های خارجی هم در آن حجره داشتند. امروزه در این بازار مغازه هایی دیده می شود که از دوران تا به امروز فقط یک کالای خاص را به فروش رسانده اند و از این لحاظ تغییری در کار خود نداشته اند، حتما برایتان جالب است دیدن مغازه هایی که ۴۰۰ سال است یک کالا خاص را به فروش می رسانند.

باازار قیصریه در ضلع شمالی میدان امام اصفهان واقع است و سرتاسر آن با نقش و نگارهای منحصر بفردی از دوران صفویه منقوش شده است. سر در این بازار، قوسی شکل است و به نقاشی های منظم، مجلل و زیبایی تزیین شهده است که البته امروزه دیگر شکوه و رنگ و لعاب گذشته را ندارد و کمی رنگ باخته است. این بازار در فاصله ی سال های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری ساخته شده است و نمونه ای از بهترین آثاری است که چه به لحاظ تاریخ و چه به لحاظ معماری، از آن دوران بر جای مانده است.

-قیصریه-1 بازار قیصیریه اصفهان

جهانگردان خارجی ای که از شهر اصفهان دیدن کرده اند و بازار قیصریه اصفهان را دیده اند درباره ی آن گفته اند:

بازار قیصریه چشم انداز واقعا زیبایی دارد و در بخش هایی به صورت قرینه درست شده است که قرینه ی آن همان بازار عباسی است.

به سر در این بازار سر در قیصری می گویند و مطابق انتظار، اسم آن را از روی همان بازار برداشته شده است. به طور کلی قیصریه به راسته ای در بازار گفته می شود که در آن کالاهای سبک و گران قیمت به فروش می رسد. این کالاها توسط بازرگانان ثروتمند ساخته می شده است.

-قیصریه-3 بازار قیصیریه اصفهان

معماری بازار قیصریه

بازار قیصریه شهر اصفهان، نه تنها از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازارهای این شهر است بلکه از زیباترین بازارهای قدیمی دنیا هم محسوب می شود. در وسط این بازار محوطه ی بزرگ گنبدی شکلی وجود دارد که گنبد زیبای آن مشهور است. در غرب بازار هم کاروانسرایی زیبا به چشم می خورد که دو طبقه دارد و در دو طبقه ی آن حدو د ۱۴۸ حجره وجود دارد. در شرق این بازار ضرابخانه ای به چشم می خورد که در حال حاضر به تجارت خانه تبدیل شده است و در آن اقلام مختلفی مثل انواع اقسام پارچه ها، قلمکاری های اصفهانی و کالاهایی این چنینی به فروش می رسد.
وصف بازار قیصریه اصفهان را از زبان جهانگردان معروفی مثل شاردن شنیده ایم که دلیل نام گذاری این بازار را به قیصریه، شباهت آن به قیصریه در ترکیه ی امروزه می دانند. اما یکی از قدیمی ترین این توصیف ها برمی گردد به توصیفی که در کتاب رساله محاسن اصفهان آمده است.

-قیصریه-7 بازار قیصیریه اصفهان

مقرنس کاری های زیبا و نقاشی و کاشی کاری های نفیس این سردر تاریخی را بسیار جذاب تر کرده است. بازار در انتها به میدان عتیق یا کهنه می­رسد و انگار پلی بین اصفهان سلجوقی و اصفهان صفوی است و در انتها به بازار چیت سازها منتهی می شود. این بازار یکی از شکوهمندترین بازارهای دوران صفویه بوده است و در اغلب سفرنامه ها از این بازار باشکوه و خرید و فروش پارچه های گران قیمت و سنگ های قیمتی نیز سخن به میان آمده است. قیصریه در فرهنگ ایرانی به مکان هایی که با طرح قبلی و نظام اصولی با معماری چشم نواز ساخته شده اطلاق می گردد. بازار قیصریه اصفهان راسته ای دو طبقه با طول ۱۵۰ متر و به صورت کاملا مسقف است.

-قیصریه-4 بازار قیصیریه اصفهان

-قیصریه-5 بازار قیصیریه اصفهان

-قیصریه-8 بازار قیصیریه اصفهان

-قیصریه-9 بازار قیصیریه اصفهان

-قیصریه-10 بازار قیصیریه اصفهان

-قیصریه بازار قیصیریه اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *