رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ دی ۱۳۹۳

واگذاری رباط “قره‌بیل” به بخش خصوصی ‌

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۱۴- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از واگذاری رباط قره بیل به بخش خصوصی خبر داد.

محمد سویدانلویی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰درصد کاروان سرای رباط قره بیل احیاء شده است، گفت: قرار بر این است تا این اداره کل دو میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال و فرمانداری گرمه نیز دو میلیارد و ۵۰میلیون ریال هزینه کند تا پیشرفت فیزیکی احیاء این کاروانسرا به ۵۰درصد برسد.

وی افزود: سرمایه گذار بخش خصوصی قبول کرده است تا احیاء ۵۰درصد باقی مانده را انجام دهد.

سویدانلویی ادامه داد: با توجه به اینکه این کاروانسرا در حاشیه جاده ترانزیتی و نزدیک به جنگل گلستان و منطقه حفاظت شده قورخود قرار گرفته است، در جذب گردشگر و افزایش میزان اقامت مسافران تاثیر گذار باشد.

وی اظهار کرد: این کاروان سرا بعد از احیاء قرار است تا به عنوان یک مجتمع خدماتی رفاهی به مسافران خدمات رسانی کند.

این مقام مسئول در خصوص این کاروانسرای قدیمی توضیح داد: کاروانسرای قره ‌بیل یکی از کاروانسراهای دوره تیموری است که بر سر شاهراه گرگان و در روستای رباط قره بیل شهرستان گرمه ساخته‌شده است.

وی بیان کرد: این کاروانسرا بنایی است با پلان چهارگوش که دو حیاط بزرگ و کوچک دارد، در اطراف حیاط کوچک حجره‌هایی با ابعاد مختلف به‌صورت تودرتو احداث ‌شده که پوشش سقف آن‌ها گنبدی است و زیر سقف با کاربندی‌های زیبای گچی تزئین شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی تصریح کرد: دورتادور بنا با یک دیوار سنگی که در تمام اضلاع آن برج‌های دیده‌بانی ساخته شده احاطه شده است، این بنا به احتمال فراوان در قرن ۵-۴ هجری قمری ساخته شده و در متون تاریخی از آن به نام رباط املوتلو یاد شده است.

وی گفت: در دوره تیموریان و در زمانی که شاهراه کهن گرگان- نیشابور برای دسترسی به مشهد احیاء می‌شود، به دستور وزیر با تدبیر دربار تیموری، امیرعلی شیر نوایی، رباط (کاروانسرا)‌هایی در طول این مسیر ساخته شده یا مرمت می‌شوند.

سویدانلویی افزود: در این فرایند نیز کاروانسرای قره بیل توسعه‌یافته و بخش‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود، این بنا تا حدود ۱۰۰ سال پیش به‌عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است.

239 واگذاری رباط

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *