جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

والک پلو و کوکوی والک

تاریخ بروزرسانی :
۴ مرداد ۱۳۹۳

والک یا سیر کوهی

والک با نام علمی (Allium) گیاهی است پایا به ارتفاع ۲۵تا ۵۰ سانتی متر با پیاز کشیده به رنگ سفید مایل به زرد و دو یا سه برگ بیضوی شکل و نوک تیز ، ساقه ضخیم و گلدار آن کم و بیش سه وجهی است.
ح2  والک پلو و کوکوی والک

 طرز تهیه والک پلو و کوکوی والک
ح1  والک پلو و کوکوی والک
و در انتها به چتری شامل ۱۵تا ۲۵ گل ختم می شود .که هر کدام به پهنای یک و نیم سانتی متر به شش گلبرگ سفید یا صورتی ختم می‌شود. والک یکی از گونه‌های سیر و به اصطلاح نوعی سیرکوهی است که با نام‌های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس از آن یاد می‌شود، بسیار ملایم‌تر و شیرین‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد. بوی آن شبیه پیاز است. قسمت مورد استفاده والک برگ گیاه جوان و بندرت از برگ گیاه خشک شده یا عصاره آن است.

ح3  والک پلو و کوکوی والک

۴ty1jjmkdsdpifbnm9v طرز تهیه والک پلو و کوکوی والک
از نظر ترکیبات شیمیایی، والک دارای اسانس، شامل ترکیبات گوگردی است. والک برای تصفیه خون بسیار مفید است و در ناراحتی‌های هاضمه کمک می‌کند و خواص پیاز آن تا حدود زیادی شبیه سیر است و همان‌طور در کاهش فشار خون و رفع تصلب‌ شریانها مفید است.والک در موارد دیگر نظیر اسهال، اتساع روده‌ای، آنفلوانزا، برونشیت، بیماری اسهال خونی از نوع آمیبی و سیاه سرفه به کار می رود.

والک با انبساط ملایم عروق خونی سبب کاهش فشار خون می‌شود. مصرف گیاه والک باعث کاهش قند و پیشگیری از افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت می‌شود.چنانچه بر روی پوست مالیده شود باعث قرمزی پوست می‌شود. همچنین در استعمال خارجی برگهای له شده آن برای بیماری‌های پوستی اثر مفید دارد. سیر کوهی برای کسانی که تنگی عروق دارند و همچنین برای سرگیجه بسیار مفید است. این گیاه ضد عفونی کننده قوی است، به هضم غذا کمک می کند و ضد کرم معده و کرم کدو است.

والک کوهی سرشار از کلسیم و انواع ویتامینهای نافع بدن است. والک را در فصل بهار می‌چینند . برای فصول دیگر به دو روش فریز کردن و یا خشک کردن نگهداری می‌کنند. در صورتی که بخواهید سبزی والک را خشک کنید، حتماً باید به روش سایه خشک عمل کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر:

برنج : ۴ پیمانه سر خالی یا ۵۰۰ گرم
والک : ۵۰۰ گرم
روغن : ۱۰۰ گرم
نمک : به مقدار لازم
سماق و زعفران: به مقدار دلخواه

طریقه تهیه

برنج را به همراه نمک خیس می‌کنیم. والک‌ها رو پس از پاک کردن خوب بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. با توجه به اینکه والک‌های کوهی برگ‌های لطیف و کوتاهی دارند، می‌توانید آنها را به صورت درسته استفاده کرد. در غیر این صورت والک‌ها رو کمی درشت‌تر از سبزی پلو خرد می‌کنیم.
ظرفی آماده کرده و نیمی از حجم اون رو از آب پر می‌کنیم و روی گاز قرار می‌دهیم. بعد از جوش آمدن آب، برنج خیس‌خورده رو داخل آب می‌ریزیم. وقتی که برنج نیم‌پز شد، والک‌ها رو به اون اضافه و می‌گذاریم تا همزمان با برنج چند جوش دیگه بخوره. برای این منظور ۲ الی ۳ دقیقه زمان کافی‌ست. حالا برنج را به همراه والک آب‌کشی کرده یه آب روغن به اون می‌دهیم و می گذاریم تا پلو دم بکشد.

ح4  والک پلو و کوکوی والک
valak طرز تهیه والک پلو و کوکوی والک
نکته ۱: با توجه به اینکه والک، سبزی بسیار لطیفی‌ست، طولانی‌تر شدن مدت پختش تو آب، باعث له شدن اون می‌شه، پس قبل از اضافه کردن والک، از نیم‌پز شدن برنج مطمئن شوید.

نکته ۲: بعضی افراد در قدیم، ‌والک پلو را با سماق و زعفران دم می‌کردند، به این شکل که هنگام انتقال مخلوط برنج و والک به قابلمه، در لابه‌لای برنج مقداری سماق و زعفران هم می‌پاشیدند.

نکته ۳: این غذا از قدیم‌الایام معمولا بدون گوشت پخته می‌شده ولی در صورتی که به مصرف پروتئین‌های حیوانی به همراه غذا عادت دارید، می‌توانید ‌آن را به همراه ماهیچه پخته شده یا کوفته ریزه سرخ شده دم کنید و میل کنید، اما ما اینجا قصد داریم اون رو با کوکوی والک سرو کنیم.

نکته ۴: از خیس کردن طولانی مدت والک در آب طی مراحل شست‌وشوی آن پرهیز کنید. رایج‌ترین روش برای نگهداری طولانی‌مدت والک، فریز کردن آن است؛ در نتیجه والک را پس از شست‌وشو به صورت درسته یا خرد‌شده فریز کنید یا برای نگهداری طولانی مدت از روش خشک کردن در سایه استفاده کنید.

نکته ۵: برای پخت والک پلو به جای آبکش کردن از روش کته کردن نیز می‌توان استفاده کرد. برای این منظور برنج را مانند روش معمول پخت کته، به همراه آب بپزید. هنگامی که آب برنج تقریبا تمام شد، والک را به برنج اضافه کرده و با برنج مخلوط کنید. سپس این مخلوط را مانند کته معمولی دم کنید.

کوکوی والک

مواد لازم

والک : ۳۰۰ گرم
تخم مرغ : ۴ عدد
گردو: خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
زرشک : ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل : به میزان دلخواه
ادویه : به میزان لازم
روغن هم برای سرخ کردن : به میزان لازم

طریقه تهیه

اول از همه والک‌ها رو پاک می‌کنیم و بعد می‌شوییم و در آخر هم خرد می‌کنیم (حواستون باشه که زیاد نباید خردش کرد چون لیز می‌شود، بهتراستکه از سبزی خرد کن استفاده کنید.)

بعد که خورد کردیم تخم مرغ‌ها رو اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنیم تا یکدست بشه و تخم مرغ‌ها کف کنه بعد گردو و زرشک که از قبل خیس کردیم رو با ادویه‌جات اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. شاید لازم باشد که یکی دو قاشق آرد هم به مخلوط اضافه کنید.

داخل یک ماهی تابه رو روغن ریخته و مایع رو داخلش می‌ریزیم. مواظب باشید که مواد خوب کف ماهی تابه را بپوشاند. حالا درب ماهیتابه رو می‌گذاریم تا یک طرف کوکوبگیرد بعد می‌توانیم برش بزنیم و طرف دیگرش را سرخ کنیم و یا اگر ماهی‌تابه‌شما ین اجازه رامی‌دهد که کامل برش گردانید که چه بهتر.

ح5  والک پلو و کوکوی والک

منبع: کدبانو

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسین میناخانی

    ما در زنجان به این گیاه میگوییم ماتار ( معطر) معمولا بالای کوهها و در بین سنگها می روید دیروز من در کوه زیاد دیدم ولی دیگه گل باز کرده و کمی برگها سفت شدند

    ۶ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    والک گیاه خیلی مفیدیه مخصوصا برای فشار خون از کجا میتونم تهیه کنم؟

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    والک خیلی طعم و خصوصا بوی خوبی به غذا میده.فقط در دسترس نیست و خیلی سخت گیر میاد

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهدی حسینی

    باسلام لطفابگوید که والک راازکجاتهیه کنم

    ۲۰ خرداد, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • فاطمه عرفانی

      جاده هراز لاسم یک وانتی هست هر روز میاره من هر بار میرم شمال میخرم میارم فریز می کنم فقط اینو بدونین توی بهار هست تا چند روز دیگه تمام میشه

      ۸ خرداد, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *