رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مرداد ۱۳۹۸

هشت بنگله اهواز

لینک این مطلب کپی شد!

هشت بنگله (منازل سازمانی راه آهن) مربوط به دوره پهلوی اول است و در اهواز، بین مدرس و خیابان فلسطین، روبروی فرمانداری واقع شده است. هشت بنگله در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای هشت بنگله مایه‌ی اعتبار و ارزش راه‌آهن است و نشان می‌دهد که راه‌آهن چقدر اعتبار دارد و بنایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال متعلق به راه‌آهن، نشانگر قدمت این صنعت در کشور و استان است.
این خانه ها دو بخش است، بخشی از آنها روبروی فرمانداری فعلی و بخشی دیگر روبروی دانشکده ادبیات واقع و هر دو بخش در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. خانه هایی که روبروی فرماندای واقع شده اند هنوز مسکونی هستند که یکی از آنها متعلق به مدیرکل راه آهن جنوب است. متاسفانه بخشی از پشت بام این خانه ها فرو ریخته و سایر مناطق پشت بام در حال تخریب است. ضمن اینکه یکی از خانه ها چند سال قبل در میان سکوت سازمان میراث فرهنگی رنگ آمیزی شده و ارزش تاریخی خود را از دست داده است.
خانه هایی که روبروی دانشکده ادبیات واقع شده است نیز از دهه ۷۰ از سکنه خالی شده و از همان موقع روند تخریب آنها آغاز شد و بدتر اینکه تاکنون هیچ ارگانی اقدامی برای جلوگیری از این تخریب انجام نداده یا اینکه نتوانسته این کار را بکند. این خانه ها از معماری باشکوه و فوق العاده بالایی برخوردار هستند و به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه کارون از چشم انداز زیبایی برخوردار هستند که جا دارد برای حفظ و احیای آنها کارهایی انجام بگیرد.

هشت بنگله اهواز

منابع:ویکیپدیا-خبرگزاری ایسنا-خبرگزاری مهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *