رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نوشتن یادگاری در فضاهای تاریخی پدیده ای ناپسند است

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ – فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: نوشتن یادگاری در فضاهای تاریخی استان پدیده مذموم ، ناخوشایند و ناپسندی است که تآسف علاقه مندان به میراث فرهنگی و تاریخی را به دنبال دارد.
به گزارش اداره روابط عمومی و امور فرهنگی استان اصفهان “سرهنگ عطاءالله شریفی” در نشست حافظین میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان افزود :این اقدامات چهره نا زیبایی از بنا را در نظر مردم قرار می دهد که زیبنده اصفهان نمی باشد و باید از این پدیده پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: پدیده نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی عموما توسط افرادی صورت می گیرد که اطلاع کافی از اهمیت حفظ آثار تاریخی ندارند.

به گفته وی ، نوشتن یادگاری روی آثار تاریخی در چهارچوب مفهوم وندالیسم صورت می گیرد .

وی همچنین به استفاده از فلاش در عکس برداری در بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: فلاش در عکس برداری به دلیل وجود اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، هنگام انتشار در محیط باعث می شود پیوندهای شیمیایی آثار در طول مدت زمان سست شود و باعث ریزش و نابودی آثار می شود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نوشتن یادبود ، لمس آثار ، آلودگی صوتی را دیگر مواردی ذکرکرد که بر روی اثر تاریخی تغییر ایجاد می کند و موجب غیر طبیعی شدن اثر تاریخی شده و رفتاری مخرب تلقی می شود.

سرهنگ شریفی تصریح کرد: اگرچه قانون می تواند مانع آسیب رسانی به آثار تاریخی شود و برخورد قانونی با مجرمان ابزاری برای کاهش جرم تلقی می شود، اما پیشگیری از وقوع چنین اقداماتی موثر تر خواهد بود و برخورد قانونی آخرین راه حل این پدیده است.

وی تاکید کرد: آسیب وارد شده به یک اثر تاریخی غیر قابل جبران است و باید اقدامات برای پیشگیری از بروز رفتارهای مخرب باید در اولویت قرار گیرد.

وی به راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش اینگونه جرایم اشاره کرد و افزود : استفاده از رو ش های متنوع و نو آورانه ، اقدام همه جانبه نهادهای مسئول از جمله آموزش پرورش،دانشگاه ها ،خانواده ها رسانه ها بویژه رسانه ملی ، اوقاف ، شهرداری ، سازمان محیط زیست ، پلیس و .. ،نصب تابلوی بزرگ در کنار بناها و تاکید بر اینکه بازدید کنندگان از نوشته یادگاری بر روی بناها خودداری کنندمی تواند موثر باشد.

وی اظهار داشت : همچنین تهیه دفاتر یادبود برای بناها و آثار تاریخی ،نصب تابلوی یادگاری برای یادگاری نویسان در کنار بناها ،افزودن بخش آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی و نحوه حفاظت از آنها در کتب درسی دانش آموزان ،انتشار نشریات مرتبط با حفاظت از بناها و آثار تاریخی فرهنگی و برگزاری همایش های تاثیر گذار و تبیین موارد حفاظتی از دیگر راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش جرایم است.

untitled6 نوشتن یادگاری در فضاهای تاریخی پدیده ای ناپسند است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *