جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نوروز متفاوت تبریز در حوزه گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اسفند ۱۳۹۶

تبریز-ایرنا – انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ موجب ایجاد تحولات مثبت در این حوزه مهم شده و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تلاش دارند تا نوروز سال جدید متفاوتی را برای این شهر در حوزه گردشگری رقم بزنند.
به گزارش ایرنا، تبریز به عنوان یکی از شهرهای قدیمی ایران و جهان است که بر اساس مجموعه آثار تاریخی و نشانه‌های باستان ‌شناختی که از محل‌های مختلف آن، در نتیجه حفاری‌های متعدد به دست آمده دلالت بر دیرینه‌گی و قدمت تاریخی این شهر دارد که قدیمی‌ترین مطلب مربوط به این شهر در کتیبه سارگن دوم پادشاه آشور در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد آمده که آن را شهری بزرگ و آباد وصف کرده است.
این شهر تاریخی با داشتن ده ها اثر و بنای تاریخی، مراکز گردشگری و صنایع دستی ویژه، آب و هوای مطلوب، مراکز متعدد اقامتی و تفریحی یکی از شهرهای گردشگرپذیر ایران است که به طور معمول در نیمه نخست هر سال پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.
سرپرست معاونت گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نزدیک شدن به استانداردهای بین المللی در حوزه خدمات گردشگری را هدف اصلی این معاونت در نوروز ۹۷ عنوان کرد و گفت: ستاد خدمات سفر آذربایجان شرقی طی سال جاری خدمات خود را از نوروز ۹۶ آغاز کرده و در ۱۱ ماه اخیر جز برترین ستادهای خدمات سفر کشور شناخته شده است.
فرشاد رستمی اضافه کرد: معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، ضمن ادامه برنامه ستاد سفر سال ۹۶، فعالیت خود را در حوزه ستاد خدمات سفر نوروز ۹۷ از سه ماه گذشته آغاز و در حال برنامه ریزی تخصصی در ارتباط با این موضوع است.
وی با بیان اینکه نوروز ۹۷ در تبریز، نوروزی متفاوت تر از سال های قبل خواهد بود، بر لزوم رعایت موازین گردشگرپذیری و آموزش و توانمندسازی در مراکز مربوط خدماتی تاکید کرد.
رستمی گفت: باید توجه داشت که تبریز به واسطه رویداد ۲۰۱۸ بار دیگر فرهنگ خود را در پیشگاه نظارت گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد داد، لذا در این راستا باید تمام اصول و استانداردهای گردشگرپذیری در تمامی مراکز خدماتی رعایت و آموزش های لازمی که در دوره های مختلف ارائه می شود، اجرا گردد.

تبریز نوروز متفاوت تبریز در حوزه گردشگری
وی با بیان اینکه ستاد خدمات سفر نهادی تک قطبی و تک محور نیست و با همکاری دستگاه های ذیربط، نتیجه بخش و پرثمر خواهد بود، به همکاری دستگاه های مربوط در اعمال نظارت های لازم بر عملیات اجرایی ستاد سفر اشاره کرد و افزود: نظارت های مربوط به عملیات اجرایی خدمات سفر به واسطه همکاری با دستگاه های مربوطه از جمله مرکز بهداشت استان به صورت مستمر انجام و نتایج به شکل مستند به دبیرخانه مرکزی ارسال می شود.
رستمی ادامه داد: برنامه ریزی های نظارتی که متشکل از نظارت های انفرادی معاونت گردشگری و نظارت های تلفیقی به صورت گشت های ترکیبی با حضور دستگاه های مرتبط است، آغاز شده است.
وی اظهار کرد: طبق هماهنگی هایی که با شهرداری تبریز صورت گرفته، مقرر شد بحث استقرار راهنمایان در ورودی های شهر و مراکز مهم شهری و همچنین افزایش اتوبوس های گردشگری به ۳۰ دستگاه، در دستور کار ستاد خدمات سفر قرار بگیرد.
رستمی با تاکید بر اینکه سال جدید باید تجلی چهره ای متفاوت از تبریز فرهنگی باشد، گفت: براساس مصوبه ستاد سفر استان، یکی از مهم ترین اهدافی که در این ستاد اولویت دارد، تلاش بر تغییر روند ایستایی تبریز به حالت پویا و فعال با افزایش مدت زمان ارائه خدمات مراکز خدماتی سطح شهر واقع در مسیرها و کریدورهای مشخص شهری از جمله میدان ائل گولی تا میدان راه آهن است که با همکاری نهاد های تامین امنیت، محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای برنامه های مفرح فرهنگی و هنری بخش دیگری از اهداف ستاد است تا ذهنیتی زیبا و ماندگار را در خاطر گردشگران به جای بگذارد و در همین راستا موضوع اجرای موسیقی زنده به صورت پایلوت در برخی از رستوران ها و مراکر اقامتی سطح و خارج از شهر آغاز شده که با استقبال مطلوب از طرف مردم تبریز و گردشگران مواجه شده است.
سرپرست معاونت گردشگری استان با اشاره به اینکه در کنار کمیته های ده گانه، کمیته فرهنگی و مذهبی با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد استان نقش بسزایی در ارائه و اجرای رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری استان در نوروز ۹۷ و همچنین رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ دارد، از این کمیته ها خواست با ارائه رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری چهره ای شاد از تبریز را به نمایش بگذارد تا موجبات شادی و رضایت مندی گردشگران را فراهم و زمینه افزایش مدت زمان اقامت شبانه گردشگران را به اقامتی سه الی چهار شبانه فراهم سازند.
رستمی بر اهمیت فعالیت مستمر بازار تبریز در ایام نوروز، لزوم بررسی و رایزنی با اصناف فعال بازار در خصوص فعالیت این مکان تاریخی در نوروز ۹۷ تاکید کرد و گفت: نوروز ۹۷ فرصتی تاریخی برای این کهن شهر است که به واسطه آن ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و هنری تبریز با نگاهی تازه تر معرفی شود.
وی از بازار تبریز به عنوان یکی از مهم ترین ظرفیت های تاریخی این شهر یاد کرد که نقش مهم در اشاعه فرهنگ اجتماعی و هنری تبریز دارد.
رستمی اضافه کرد: از نهادهای مرتبط صنفی، انتظامی و امنیتی خواستاریم تا تمهیدات و هماهنگی های لازم جهت فعالیت این مکان تاریخی در ایام نوروز را فراهم سازند.
در همین رابطه دبیر کمیته هماهنگی خدمات سفر شهرستان تبریز نیز با اشاره به فعالیت های مستمر و فعال این ستاد، گفت: ستاد با آغاز فعالیت خود از بهمن ماه سال جاری در راستای برنامه ریزی و نظارت بر طرح های ارائه خدمات نوروزی و همچنین رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸، ارتقا سطح کیفی و تنوع بخشی خدمات سفر و گردشگرپذیری را در اولویت کاری خود قرار داده است.
رامین اسبقی اظهار کرد: در همین راستا نظارت بر ارائه بسته های گردشگری ورودی توسط دفاتر خدمات مسافرتی، برگزاری نشست های تخصصی انجمن های فعال در این حوزه، برقراری هماهنگی لازم جهت فضاسازی شهری و همچنین ایجاد بازارچه های صنایع دستی با شهرداری کلانشهر تبریز، رسیدگی به محورهای مواصلاتی انجام شده است.
وی ادامه داد: ارتقای خدمات بهداشتی در جاده های منتهی به مرکز و شهرهای مختلف استان از مهم ترین فعالیت هایی است که ستاد خدمات سفر شهرستان تبریز در راستای پیشبرد اهداف خدمات سفر نوروز ۹۷ تا به امروز در دستور کار خود قرار داده است.
امید است با تمهیدات ویژه و برنامه ریزی دقیق از سوی مسئولان میراث فرهنگی و سایر ارگان و نهادهای فرهنگی و اجتماعی، نوروز امسال در امتداد رویداد بزرگ و بین المللی تبریز ۲۰۱۸ نقطه عطفی در تاریخ گردشگری تبریز کهن باشد که این امر میسر نمی شود مگر با هماهنگی و تعامل بین دستگاه های مختلف و البته مشارکت مردمی که همکاری اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی در این زمینه نقی تعیین کننده ای خواهد داشت.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی
منبع: ایرنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد