جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

نقش برجسته ثلاث‌باباجانی ثبت ملی شد

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ بهمن ۱۳۹۸

امید قادری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری جلسه ثبت آثار ملی که امروز در اداره‌ کل ثبت حریم آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، معاون میراث فرهنگی این اداره کل به دفاع از ۲ پرونده کرمانشاه در این جلسه پرداخت.
او ادامه داد: این ۲ پرونده شامل نقش برجسته ثلاث باباجانی و خانه قبادی قبادی پور شهر کرمانشاه بود که هر ۲ اثر به ثبت ملی رسیدند.
قادری در ادامه با اشاره به این‌که نقش برجسته ثلاث باباجانی مربوط به اواخر هزاره سوم قبل از میلاد است، تصریح کرد: این نقش برجسته مانند سایر نقوش برجسته رایج صحنه پیروزی بر دشمنان را نشان می دهد.
او همچنین افزود: در این نقش‌برجسته شاه با پیکری بزرگ‌تر نقش شده که پای خود را بر روی شکم یک اسیر قرارداده است.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه همچنین در ادامه اظهار داشت: دیگر پرونده این استان، خانه قبادی پور در کرمانشاه است که به ثبت ملی رسید و مربوط به اواخر دوره قاجار است.
او افزود: از شاخصه‌های مهم این خانه تاریخی می‌توان به معماری درون‌گرا با تزیینات آجرکاری در نماها و تزیینات گچ‌بری در ستون‌ها و سرستون‌های ایوان‌های این خانه اشاره کرد.
‌وجود بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

ثلاث باباجانی نقش برجسته ثلاث‌باباجانی ثبت ملی شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *